مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش:
۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در شاد احراز هویت نشدند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به وضعیت دانشآموزان جامانده در خودارزیابی استان ها، گفت: بر اساس خودارزیابی استانها، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در شاد احراز هویت نشدند که از روشهای جایگزین آموزش حضوری، بستههای خودآموز و تلویزیون بوده است.
به گزارش ایلنا، محمدحسین کفراشی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن برنامهها و فعالیتهای آموزش و پرورش با شیوع کرونا ویروس گفت: نظارتهای آموزش و پرورش بر فرایندهای آموزشی و پرورشی مانند گذشته ادامه داد. زمانی که دانشآموزان و معلمان در مدرسه حضور داشتند، طبیعتاً نظارتها آسانتر بود اما با توجه به فضای جدید که مجازی شد، کار مشکلتر شد و باید راهکار و برنامه عمل جدید تهیه میکردیم تا بدانیم چه میزان از دانشآموزان تحت پوشش تحصیلی هستند قرار دارند از این رو اهدافی تدوین شد.
کفراشی گفت: ما تلاش کردیم این اهداف را عملیاتی کنیم. اهداف ما شامل بررسی میزان اهتمام مسؤولان استانها، مناطق، مدیران و معلمان نسبت به فرایند آموزشی و پرورشی، رصد وضعیت پوشش تحصیلی دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت مدیران و معلمان در فرآیند آموزشی و پرورشی، رصد میزان احراز وعدم احراز در شاد به عنوان بستر اصلی و همچنین شناسایی روشهای جایگزین، سنجش میزان رضایتمندی اولیا و دانشآموزان از خدمات آموزشی و پرورشی ارائه شده، بررسی وضعیت نظارت استانها بر مناطق و مدارس تابع، نظارت بر نحوه حضور عوامل آموزشی و اداری و شناسایی و تشویق کارکنان و معلمان خلاق در مدارس بود.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف ذکر شده، شاخصهای را طراحی کردیم، گفت: ساعتها کار کارشناسی با توجه به وضعیت جدید انجام شد و سعی بر این بود تا به اهدافمان برسیم و در این راستا از نظرات متخصصان و مدیران مناطق و نواحی استفاده کردیم و در نهایت وبفرمهایی را تهیه کردیم.
وی اضافه کرد: از طریق سامانه نظارت به مدارس اعلام کردیم که خوداظهاری را داشته باشند که وضعیت در حال حاضر چگونه است؛ ۳۲ ادارهکل در ۳۱ استان، ۷۱۴ منطقه آموزشی و ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه داریم که این وبفرمها را بر اساس شاخصها تکمیل کردند و بر اساس این فرمت، از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا مشخص کنیم در چه مناطقی دانشآموزان تحت پوشش نیستند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۳۷۵ همکار ستادی و استانی را در قالب تیم نظارتی مأمور کردیم که به مناطق کشور ورود پیدا کردند تا وضعیت را بسنجند زیرا آموزش و پرورش این حساسیت را دارد که جامانده از تحصیل نداشته باشیم.
کفراشی گفت: در این بازدیدها ۳۷۶ منطقه و ۲۹ اداره کل آموزش و پرورش منطقه مورد بررسی قرار گرفتند که ۳ استان شمالی به دلیلعدم ممنوعیت تردد، امکان بررسی نبود. نظارتها تصادفی بود و استانها خبر نداشتند که کدام مدرسه را برای بازدید انتخاب کردیم اما خودمان سعی کردیم دوسوم بازدیدها در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار باشد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: از ۲۸۷۵ مدرسه در سطح کشور بازدید کردیم که ۱۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ مدرسه فنی و حرفهای و کاردانش بود همچنین از این تعداد ۱۱۶۶ مدرسه دخترانه، ۱۴۱۶ مدرسه پسرانه و ۲۹۳ مدرسه مختلط بوده است.
وی اضافه کرد: اطلاعاتی که از برنامه شاد تا ۳۰ بهمن گرفتیم نشان داد که ۸۵ درصد احراز هویت دانشآموز در شاد داریم و آن دسته از دانشآموزان که از شاد استفاده نکردند، از روشهای جایگزین بهره بردند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، به دلایلعدم احراز هویت دانشآموزان در مناطق بازدید شده اشاره کرد و گفت: از ۲۸۷۵ مدرسه بازدید شده، ۱۷۷۷ مدرسه اعلام کردند که دانشآموز از یک تا چند نفر، عدم احراز داریم. ۱۱۸۱ مورد با ۶۰ درصد به دلیل نداشتن تجهیزات هوشمند، ۱۵۴ مورد با ۸ درصد به دلیل نداشتن اینترنت و پهنای باند، ۱۷۰ مورد با ۹ درصد به دلیل اشکال فنی در اتصال به شاد و ۲۷۳ مورد با ۱۶ درصد به دلایل دیگر چون استفاده چند نفر از یک تلفن همراه یاعدم قابلیت برخی تلفنها است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در قالب طرح هدایت یعنی هر دانشآموز یک تبلت، برنامهریزی کرده است که همه دانشآموزان مناطق محروم بتوانند تحت پوشش قرار گیرند، اظهار کرد: تا کنون ۲۰۰ هزار تبلت تهیه شده و در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به وضعیت دانشآموزان جامانده در خودارزیابی استان ها، گفت: بر اساس خودارزیابی استانها، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در شاد احراز هویت نشدند که از روشهای جایگزین آموزش حضوری، بستههای خودآموز و تلویزیون بوده است.
وی درباره وضعیت دانش آموزان جامانده بدون هرگونه فعالیت در شاد، در مدارس بازدید شده، گفت: از ۲۸۷۵ مدرسه بازدید شده، ۹ درصد دانشآموزان یعنی ۵۷۶۳۱ از برنامه شاد جاماندند که ۲۴ درصد از آموزش حضوری، ۳۹ درصد از بستههای خودآموز و ۳۱ درصد از تلویزیون بهرهمند شدند و البته ۶ دهم درصد دانشآموز فاقد آموزش به کل آمار دانش آموزان در مدارس بازدیدی شده بوده است.
کفراشی اضافه کرد: دلایل اصلی فاقد آموزش بودن دانش آموزان در مدارس مورد بازدید شامل تمایل والدین به تکرار پایه خصوصا در پایه اول، اشتغال به کار برخی از دانش آموزان در مناطق محروم به ویژه دانش آموزان هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای، ازدواج زود هنگام دختران در برخی از مناطق، تعطیلی خوابگاههای مدارس شبانه روزی و مهاجرت بوده است.
وی به وضعیت معلمان در شاد گفت: درصد معلمان احراز شده بر اساس شاد عدد ۹۳ درصد بود اما این عدد در مدارس بازدید شده، ۹۷ درصد بود که دلیل اصلیعدم احراز هویت معلمان در شاد اشکالات فنی و ارتباط با سامانه سناد است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۴۸۲۸۱ معلم بازدید شده، ۴۶۸۰۹ معلم احراز شده در شاد بودند و ۳ درصد یعنی ۱۴۷۲ معلمان در شاد فعال نبودند که از این معلمان ۹۹ معلم آموزش حضوری داشته است، ۴۸۵ معلم بسته خودآموز میدهد و ۷۰۹ معلم از شبکههایت تعاملی استفاده میکند و فقط ۳ دهم درصد معلمان غیرفعالند که دلایل معلمان فاقد فعالیت شامل بیماری، مرخصی، عدم دسترسی و آشنایی به سیستمهای نرم افزاری و سخت افزاری است.
وی به جمعبندی ارزیابی انجام شده پرداخت و گفت: آنچه در این بازدیدها شاهد بودیم مشاهده اهتمام جدی عوامل آموزش و پرورش استانها، مناطق و مدارس در امر آموزش و پرورش، دسترسی ۹۹ درصد از دانشآموزان به حداقلهای آموزش در زیست بوم جدید، میزان فعالیت معلمان در فرایند آموزشی ۹۹.۷ درصد، افزایش احراز هویت دانشآموزان و معلمان در شاد از آغاز فرایند نظارت، تشویق و ترغیب مدیران نسبت به شناسایی دانش آموزان خارج از آموزش و راه حلهای جایگزین بومی، ارتباط مستقیم با اولیا از طریق تماس تلفنی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی که با ۹۴ درصد رضایتمندی اولیا همراه بود، رعایت حداقلهای دستورالعملهای بهداشتی در اکثر مدارس مورد بازدید، شناسایی معلمان فعال و خلاق بوده است.