خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

انزوا، ترویج بی‌حجابی و ایجاد شبهه‌ در زمینه‌های اعتقادی از آسیب‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان/ تشکیل تیمِ ویژه «مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی»

انزوا، ترویج بی‌حجابی و ایجاد شبهه‌ در زمینه‌های اعتقادی از آسیب‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان/ تشکیل تیمِ ویژه «مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی»
کد خبر : ۱۰۳۶۰۴۵

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح آسیب‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان از تشکیل تیمِ ویژه «مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی» خبر داد.

«علیرضا کاظمی» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آسیب‎های ناشی از دوری از همسالان و مدارس برای دانش‌آموزان در پی شیوع کرونا ویروس اظهار داشت: عدم حضور در مدرسه و فضای آموزش طبیعتا یک سری آسیب‌ها به دنبال دارد، در این میان یک سری آسیب‌ها هم ممکن است، بخاطر عدم دسترسی به فضای مجازی به وجود بیاید.

وی ادامه داد: از طرفی دانش‌آموزانی هم که در فضای مجازی فعال هستند، در معرض انواع و اقسام آسیب‌ها قرار می‌گیرند. یکی از آن آسیب‌ها، آسیب‌های جسمی است که ابعاد مختلفی دارد مانند تاثیری که استفاده مکرر از گوشی و تبلت روی چشم دانش‌آموزان می‌گذارد.

کاظمی در خصوص تاثیر روانی فضای مجازی روی دانش‌آموزان گفت: یک سری از آسیب‌ها هم می‌تواند روی روان دانش‌آموزان تاثیر بگذارد، به عنوان مثال ممکن است به خاطر حضور دانش‌آموزان در فضاهای خاص مجازی و دیدن یک سری صحنه‌ها و کلیپ‌ها اثرات منفی روحی و روانی در دانش آموزان ایجاد شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دوری از همسالان و انزوایی که بر فرد عارض می‌شود، یک سری از مسائل روانی از جمله افسردگی را در پی خواهد داشت که در ادامه به کاهش مهارت‌های ارتباطی نیز منجر می‌شود.

وی بیان کرد: یک سری از آسیب‌ها هم به موارد اخلاقی و اعتقادی برمی‌گردد، زیرا به دلیل نوع مواجهه‌ای که دانش‌آموز می‌تواند، در فضای مجازی داشته باشد، طبیعتا در معرض یک سری شبهه‌ها در زمینه‌های اعتقادی قرار می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شایعات، تهمت‌ها، افتراها، کلیپ‌های جعلی، دورغ و… اینها در ذهنِ پاک دانش‌آموزان تاثیرگذار است، زیرا آن‌ها قدرت تشخیص و تمیز ندارند، از این رو تاثیرات مخربی در باورهای آن‌ها ایجاد خواهد شد، به ویژه زمانی که دانش‌آموز دسترسی به هیچ پرسش و پاسخی ندارد، بیشتر دچار آسیب می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: امروزه دشمن به شدت در فضای مجازی فعالیت دارد و فضاهای غیراخلاقی را برای قشر دانش آموزان و جوانان تولید می‌کند. از این رو اگر دانش آموز آگاهی و دانش لازم را نداشته باشد، ممکن است به راحتی در معرض آسیب‌ها قرار بگیرد.

وی درباره آسیب‌های فرهنگی و سیاسی استفاده زیاد از فضای مجازی اظهار داشت: یک سری آسیب‌های دیگر هم در حوزه سیاسی است که دشمن روی آن کار می‌کند، همچنین این مورد در حوزه فرهنگی نیز وجود دارد به عنوان مثال سبک زندگی غیراسلامی، توطئه و ترویج بی‌حجابی از جمله مشکلات ناشی از فضای مجازی است که دانش‌آموزان در برابر آن قرار می‌گیرند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: راهبردی که ما می‌توانیم در برابر این آسیب‌ها داشته باشیم و آن را کنترل کنیم، این است که در وهله اول یک فضای امن ایجاد کنیم و آموزش و پرورش به زعم خودش تلاش کرد  که این فضای امن را از طریق شبکه شاد ایجاد کند.

کاظمی گفت: البته فراتر از این باید اتفاق بیفتد و آن هم ایجاد فضای امن در محیط اینترنت ملی و بین‌المللی است. همچنین موضوع اپلیکیشن‌های نظارتی نیز باید در نظر گرفته شود. حتی تولید سیم کارت ویژه دانش‌آموزی می‌تواند، این آسیب‌ها را کم کند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که باید صورت بگیرد، ارتقای دانش، آگاهی و توانمندی دانش‌آموزان در مقابل آسیب‌های فضای مجازی است. ما هرچقدر مهارت و توانمندی‌های دانش آموزان را در حوزه مواجهه با فضای مجازی افزایش دهیم، طبیعتا آسیب‌هایی که به دانش‌آموزان وارد می‌شود، کمتر خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش مهارت تاب‌آوری به دانش‌آموزان گفت: باید یک سری مهارت‌ها مانند مهارت تاب‌آوری را به دانش آموزان یاد بدهیم. در حقیقت مهارت‌هایی که بتواند در حوزه روانی قدرت تاب‌آوری دانش آموزان در مواجهه با مسائل را افزایش دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش یک تیم تحت عنوان «مداخله در فوریت‌های روانی و اجتماعی» را تشکیل داده‌‍‌ایم که این تیم متشکل از متخصصان توانمندی در حوزه روانی، اجتماعی، مددکاری، مشاوره‎ای، پزشکی و روانپزشکی است که اکنون در برخی استان‌ها فعالیت دارند. این کارگروه وقتی با یک موضوع برخورد می‌کند به سرعت آن را مدیریت خواهند کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز