وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:
" فاصله گرفتن از آموزش" از دلایل عدم ورود دانشآموزان به شاد
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: از اینکه چه تعداد از افراد امروز به اینترنت دسترسی ندارند، باید بگویم که بین دو تا سه میلیون دانشآموز ما امروز به شبکه شاد وصل نیستند که برخی از دلایلش ممکن است فاصله گرفتن دانشآموزان از آموزش باشد.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در برنامه انتهای الوند اظهار داشت: در این تغییراتی که نظام آموزشی پس از انقلاب و ۱۰ سال یکبار داشته، تلاش شده تا با ضرورتهای جدید خود را تطبیق دهد اما اصل جهتگیری کلان نظام آموزشی، دسترسی همه افراد واجب التعلیم به آموزش است به معنای آنکه بیعدالتی در جامعه ازعدم دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی شروع میشود و اگر افراد این فرصت را نداشته باشند، در شرایط دیگر خود را نشان خواهد داد.
وی افزود: تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسانها را برای زندگی در زمانه خود تربیت کند و شرایط هم مدام در حال تغییر است. در سالهای پس از انقلاب هم هر ۱۰ سال یکبار نظام آموزش تغییر کرده است.
حاجی میرزایی گفت: عدالت آموزشی دو وجه دارد که یکی از آنها دسترسی دانشآموزان به تدریسهای باکیفیت. از اینکه چه تعداد از افراد امروز به اینترنت دسترسی ندارند، باید بگویم که بین دو تا سه میلیون دانشآموز ما امروز به شبکه شاد وصل نیستند که برخی از دلایلش ممکن است فاصله گرفتن دانشآموزان از آموزش باشد و برخی از دلایل هم این است که دانشآموزی در منطقهای زندگی میکند که اینترنت وجود ندارد یا دانشآموز وسیله هوشمند ندارد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: بیش از دو هزار و ۸۰۰ مدرسه توسط بازرسین ما بازدید شدهاند و نتایج نشان میدهد که ۲۰ درصد دانشآموزان از طریق بستههای آموزشی، آموزش را دنبال میکنند. در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانشآموزانی که در این طرح ارزیابی مورد سنجش قرار گرفتند، تنها ۰.۳ درصدشان بودند که آموزش را دنبال نمیکردند و ما هم مأموریت داریم با خانوادههای آنها در تماس باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ۹۸.۲ درصد افراد لازمالتعلیم در حال حاضر تحت آموزش هستند و در کشور بیش از ۵۰۰۰ مدرسه داریم که کمتر از ۵ دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند و برخی مدارس هم به دلیل جابجاییهای جمعیتی در روستاها خالی شدهاند.
وی اظهار کرد: در جمعیت بالای ۶ سال از ۴۷.۵ درصد میزان باسوادی قبل از انقلاب به ۹۰ درصد رسیدهایم که در جمعیت ۶ تا ۴۹ سال این میزان به ۹۶ درصد رسیده است. طی هشت سال گذشته نیز هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده و فضاهای آموزشی هم دو برابر شده است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ مدرسه شبانهروزی در مناطق محروم داریم و در حوزه پیشدبستانی هم باید بگویم که در سال ۹۲.۳۸ درصد بچهها به پیشدبستانی میرفتند که در حال حاضر به بیش از ۷۶ درصد رسیده است.
حاجیمیرزایی گفت: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه آسیبهای اجتماعی انجام دادهایم، اجرای طرح «نماد» است که بیش از سه میلیون دانشآموز را درگیر کرده و در حال توسعه آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مراقبتهای ما نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: در گذشته مدارس فعالتر بوده و خانوادهها اطمینان نسبی داشتند. در ایام کرونا روشهای قبلی جوابگو نبود. باید در این فاصله برای اقداماتی که معلمان در این ایام انجام دادند، قدردانی کنم. خدمات کادر درمان محسوس است اما خدمات معلمان خاموش است. باید بپذیریم که کار معلمان در ایام کرونا نسبت به آموزش حضوری پیچیدگی و حتی سختی بیشتری دارد.
وی ادامه داد: در حوزه ستادی از زمان شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و تمام روز درگیر بودیم تا مطمئن شویم کار درست انجام میشود اما مدیریت این میزان مدارس با معلم و دانشآموز بسیار پیچیده است.
حاجیمیرزایی درباره اینکه چه اقداماتی برای رفع مشکلات معلمان شده است، بیان کرد: معلمان به عنوان قشری که مهمترین نقش را برای ساختن آینده دارند، باید امنیت شغلی داشته باشند. ارتقاء معیشت معلمان، ایجاد آرامش، ارائه خدمات رفاهی، بهروزرسانی دانش و توانمندی آنها، از جمله کارهایی است که باید انجام شود. ما تلاش کردیم که فاصله بین حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت را کاهش دهیم. برای استخدام معلمان در سال جاری گامهایی برداشتهایم، وضعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مشخص و وضعیت استخدامشان هموار است. همچنین ۳۳۶ مرکز رفاهی ایجاد کرده، مراکز درمانی را توسعه داده، بیمه فرهنگیان را بهبود بخشیدهایم و…
وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه روند اجرای بستههای تحولی معاونتها در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: بستههای تحولی در راستای اجرای سند تحول بنیادین طراحی شدهاند که به اجرا هم درآمدند. یکی از این بستهها، «آموزش یک مهارت به هر دانشآموز» بوده است و در حال حاضر ۶۰ مهارت مرتبط قابل آموزش در فضای مجازی شناسایی شده است. یک منطقه را در هر استان معین این کار کردهایم البته کرونا محدودیتهایی را برای ما ایجاد کرده است.
حاجی میرزایی در پایان بیان کرد: در حال حاضر توسعه قابلیتهای شبکه شاد آن را به یک امکان و قدرتمند برای آموزش غیرحضوری تبدیل کرده است. ما این امکان را داریم که از این طریق با مدیران مدارس به صورت مستقیم گفتگو کنیم. خود بنده هر هفته با مدیران منطقه یک استان در شبکه شاد گفتگو میکنم. اخیراً هم دسترسی به این شبکه از طریق نسخه وب فراهم شده و یک ظرفیت دیگر نیز این است که معلمان میتوانند تدریسشان را به اشتراک بگذارند و آن را درجهبندی کنند.