معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور:
مراکز +زندگی؛ پنجره واحد برای ارائه خدمات به مددجویان با دسترسپذیری آسان
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل راهاندازی و توسعه مراکز +زندگی عنوان کرد و گفت: این مراکز رویکرد «پنجره واحد» را ایجاد میکند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات با دسترسپذیری آسان تنها به یک مرکز مراجعه خواهند کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل، «حبیبالله مسعودیفرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح ماهیت راهاندازی مراکز +زندگی در سراسر کشور، گفت: این مراکز با هدف ارتقاء کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان شکل گرفته است؛ چراکه همیشه این دغدغه وجود داشت که مددجویان برای دریافت خدمات خود به یکجا مراجعه کنند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در حالی که هر یک از افراد برای دریافت خدمات به عنوان مثال از پایگاه خدمات اجتماعی، پایگاههای سلامت اجتماعی، همیاران، خانه سلامت روان محلی و یا در حوزه توانبخشی CBR و حتی در حوزه اعتیاد CBO به مکانهای مختلف و جداگانهای مراجعه میکردند. مثلا زن سرپرت خانوار برای معاینه چشم فرزند خود و پیگیری دیگر خدمات باید به مکانهای مختلفی مراجعه میکرد که این مدل ارائه خدمت ضمن افزایش قیمت خدمات، رضایتمندی فرد را به همراه نداشت.
مراکز +زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد میکند
وی با بیان اینکه معتقدیم ورودی سازمان باید در یکجا متمرکز باشد بر داشتن نگاه و رویکرد پنجره واحد تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در نظام سلامت همه افراد اعم از کودک، مادر، سالمند و ... برای دریافت هر نوع خدمت به مرکز بهداشت مراجعه میکنند، لذا مراکز +زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد میکند و افراد تحت پوشش برای دریافت خدمات تنها به یک مرکز با دسترسیپذیری آسان مراجعه خواهند کرد.
مسعودیفرید بالا رفتن پوشش خدمات و نفوذ بیشتر خدمات را از مزیتهای فعالیت مراکز +زندگی برشمرد و تصریح کرد: یکی از رویکردهایی که در مراکز +زندگی وجود دارد در واقع برنامه مبتنی بر سطحبندی خدمات و نظام ارجاع است؛ از طرفی رویکرد ما از غیرفعال(passive) به فعال (Active) تبدیل و پرونده اجتماعی خانوار تشکیل میشود که در این مرحله نه تنها به مددجویان بلکه به تمامی جامعه پیرامونی مراکز +زندگی، خدمات ارائه میدهیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ضمن پیشگیری، شناسایی افرادی که شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را دارند اما شناسایی نشدهاند، صورت میپذیرد، گفت: این رویکردی مقرون به صرفه است و بهرهوری سیستم را بالا میبرد و ضمن دسترسپذیری و نفوذ بیشتر خدمات، رضایتمندی مخاطب را به همراه دارد.
مراکز +زندگی داشبورد مدیریتی بسیار قوی و بروز در اختیار سازمان بهزیستی کشور
وی مبتنی بر IT بودن مراکز +زندگی را یکی از ویژگیهای مثبت برشمرد و اذعان کرد: دیتابیس (data base) بودن این مراکز برای ما نظام مدیریت دادهها را ایجاد میکند، بطوری که در بستر IT اطلاعات دریافت خدمات تمامی افراد یک خانوار به صورت یکجا برای ما قابل مشاهده و دسترسی است و در واقع داشبورد مدیریتی بسیار قوی و بروزی را در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد.
مسعودیفرید، آموزش نیروی انسانی و نظارت، پایش و ارزشیابی را پاشنه آشیل در راهاندازی و توسعه مراکز +زندگی عنوان کرد و گفت: در معاونت اجتماعی حوزه کودکان کار و خیابان، ثبت پرونده کلینیکهای مددکاری، آموزش خانواده و ... به مراکز +زندگی داده شد که به مرور زمان ریز فعالیتهای دیگری نیز در حوزه اجتماعی به این مراکز واگذار میشود.
تاکید بر نقش اطلاعرسانی به آحاد مردم بالاخص مددجویان در راستای توزیع عادلانه خدمات
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر نقش اطلاعرسانی به آحاد مردم بالاخص مددجویان در سطح رسانههای ملی و محلی در راستای توزیع عادلانه خدمات و سطح دسترسیها تاکید کرد و گفت: از آنجایی که مراکز +زندگی محلهمحور هستند که باید با گفتمان اجتماعی در این خصوص فرهنگسازی کنیم.
وی، با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر رضایتمندی بیشتر گروههای هدف در راستای دریافت خدمات را به همراه دارد، گفت: ۱۴۸۲ خط دیدهبان آماده دریافت نظرات، پینهادات و انتقادات آحاد جامعه است تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن مشکلات را مرتفع کند.
مسعودیفرید، توجه به فرهنگها و ارزشهای منطقه و محله و ارتباط موثری که خدمتدهنده به مردم ارائه میکند را از مصادیق مناسبسازی مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در مراکز +زندگی باید ضمن مناسبسازی اماکن از افراد بومی برای ارائه خدمت استفاده کنیم؛ یکی از موفقیتهای نظام سلامت بکارگیری بهورزان از جنس خود مردم و از بافت منطقه بود من معتقدم ارائهدهندگان خدمت در مراکز +زندگی باید هنر ارتباط موثر با مردم را داشته باشند؛ چراکه تکریم ارباب رجوع و توجه به ارزشها و فرهنگهای مردم در هر منطقه از موارد جلب و جذب آحاد جامعه برای دریافت خدمات از مراکز +زندگی است.
گفتمانسازی، انتقال دانش و مبانی به بدنه کارشناسی و ساختارسازی مهمترین استراتژی برای تحکیم و تداوم فعالیت مراکز +زندگی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفتمانسازی، انتقال دانش و مبانی به بدنه کارشناسی و ساختارسازی را مهمترین استراتژی برای تحکیم و تداوم فعالیت مراکز +زندگی برشمرد و یادآور شد: آغاز به کار این مراکز را باید براساس مبانی علمی در ستاد و استانها جدی گرفت.