تشکیل کارگروههای فعال بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت آموزش و پرورش
هجدهمین نشست «گفتوگوی هفته» وزارت آموزش و پرورش با حضور معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونین این دو نهاد، به میزبانی وزارت آموزش و پرورش و در بستر شبکه شاد، صبح روز یکشنبه ۵ بهمنماه برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از ایثار، سعید اوحدی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بهویژه شهدای فرهنگی، حضور در این نشست و همکاری با وزارت آموزش و پرورش را توفیق بزرگی خواند و گفت: هجدهمین جلسه گفتوگوی وزارت آموزش و پرورش با دستگاههای مختلف، مصداق فرمایشی از امام هادی (ع) است که نشست با دوستانی که دغدغه وجودشان کمال است، موجب انبساط خاطر و باروری اندیشه است.
معاون رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید خارج از بحثها و بروکراسی اداری نگاه عمیقتری به بحث تعلیم و تربیت داشته باشیم، عنوان کرد: از مقولههای مهمی که در آموزههای دینی ما بیشتر از دیگر مسائل مورد توجه و تأکید بوده، موضوع تعلیم و تربیت است.
وی افزود: در آموزههای دینی ما برای آموزش و کسب علم هیچ محدودیت و قید و شرط جغرافیایی، زمانی، جنسیتی و شخصیتی دیده نشده است. هیچ انسانی در عالم خلقت بینیاز از موضوع تعلیم و تربیت نیست و انسان در بستر علم و تعلیم و تربیت است که به کمال و نهایتاً به بهشت میرسد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ظرفیت ۱۳۰ هزار نفری جامعه ایثارگری در خانواده بزرگ آموزش و پرورش و وجود ۱۳۵۰ مدرسه شاهد، عنوان کرد: جمعیت عظیم خانواده ایثارگر، معلم، مدیران، دانشآموزان و... یک ظرفیت بزرگ برای علم منتفع و جهتدار است که هرچقدر برای این ظرفیت وقت بگذاریم، باز کم گذاشتیم؛ زیرا طبق فرمایش بزرگان دین، ظرفیت علم و تعلیم و تربیت تنها ظرفی است که هرچه در آن قرار دهید، گستردهتر خواهد شد.
اوحدی در ادامه ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) درباره اقتدار معنوی که جوهره رشد و کمال یک جامعه است، گفت: رسالت سنگین ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت آموزش و پرورش، ایجاد زمینه برای رسیدن به این اقتدار است که دربرگیرنده اقتدار سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... هم هست.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه تعلیم و تربیت برخاسته از آموزش و پرورش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران است، در اصل دو بال برای دستیابی به اقتدار معنوی است، افزود: ما به اقتدار معنوی نمیرسیم، مگر از طریق توسعه تعلیم و تربیتی که در جهت رشد و کمال انسانها است.
اوحدی با تأکید بر اینکه بحث و تعامل بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت آموزش و پرورش فراتر و عمیقتر از مسائل و بروکراسی اداری است، اضافه کرد: امروز در دنیایی که بحران هویت بهعنوان یک بحران جدی مطرح است و با وجود هجمههای فرهنگی دشمن، کار تعلیم و تربیت کار بزرگی است، اما در کنار آن ظرفیت بزرگی از آموزش و پرورش و گنجینه عظیمی از ارزشها داریم که پشتوانه بزرگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با پیشنهاد ایجاد کارگروههای فعال بین دو مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: امروز در مسیر رشد و تعالی چله دوم انقلاب قرار داریم و حجت بر ما تمام است، لذا باید همه تلاش ما در دستگاههای مختلف در همین مسیر باشد.
وی افزود: اعتقاد ما این است که امروز در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خداوند برکات بزرگی را به عنوان حجتهای زمینی خود در اختیار ما قرار داده است، بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی با سه کلیدواژه خودسازی، جامعه پردازی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی یکی از این حجتها و سندهای مهم است. در هفت سرفصلی که مقام معظم رهبری در این بیانیه تعیین و تأکید فرمودند، فصل اول به توسعه علم و پژوهش اشاره کردند که نشان از اهمیت بالای آن دارد.
اوحدی سند راهبردی دیگر در مسیر توسعه چله دوم انقلاب را «مکتب سلیمانی» خواند و افزود: امروز عصاره همه فضائل ارزشی، اخلاقی و شخصیتپردازی شخصیت تراز انقلاب اسلامی در سیدالشهدای محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی با عنوان مکتب سلیمانی است که بهعنوان سند بسیار زنده و تأثیرگذار در اختیار داریم.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران «سند ملی و راهبردی دفاع، مقاومت، جهاد، ایثار و شهادت» که مسئولیت تدوین آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار داده شده را از دیگر سندهای توسعه چله دوم انقلاب خواند و گفت: امیدواریم با این سه سند بسیار مهم و با این تفاهم و برآیند بسیار خوبی که از گفتوگوی هفته وزارت آموزش و پروش به دست آوردیم بتوانیم در نیل به اهداف توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در بستر تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم.
اوحدی در پایان گفت: تعلیم و تربیت ما باید مروج فرهنگ ایثار و شهادت باشد، مطمئن باشید که اگر به این دو مقوله بها بدهیم، به همان اقتدار معنوی میرسیم که کلید رمز عبور از هر بحرانی است.
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش، هم در این نشست تعامل با بنیاد شهید و امور ایثارگران را زمینه خوبی جهت پیشرفت هر دو مجموعه خواند و گفت: پیوند بین دو دستگاه، میدان وسیعی را برای توسعه و یادگیری فراهم میکند. آن چیزی که امروز بین مجموعه بزرگ بنیاد و آموزش و پرورش پیوند ایجاد کرده و بهعنوان هدف مشترک باید دنبال شود، توسعه فرهنگ ایثار، تکریم ایثارگران و خانواده شهدا است.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش از دیرباز با مفهوم ایثار و شهادت آشنا و همراه بوده است، عنوان کرد: ما در مجموعه آموزش و پروش در مجموع ۴۱ هزار شهید دانشآموز و معلم در دوره ۸ ساله دفاع مقدس داریم، که جمعیت قابل توجهی است. اعداد و ارقام جامعه ایثارگر خانواده آموزش و پروش گواه است که یکی از پایههای دفاع مقدس فرهنگیان بودند و امروز هم خودشان را مدیون شهدا و خانواده ایشان میدانند.
وزیر آموزش و پروش با اشاره به مدارس شاهد بهعنوان یکی از فصول مشترک بین آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: ما در این مقوله به خدمت آموزشی مشترک روی آوردیم و مدارسی را شکل دادیم که لازم است هرچند وقت یکبار اهداف شکلگیری این مدارس بازبینی شود و ببینیم این اهداف تا چه حد به نتیجه رسیده است.
وی افزود: باید محصول مشترک این مدارس افرادی باشند که به اهداف شکلگیری این مدارس باور داشته باشند. اعتقاد ما براین است که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میدان اتفاق میافتد و یکی از میدانهای مهم همین مدارس هستند و اگر درست عمل کنیم، نتیجه خوبی خواهد داشت.
در ادامه سردار یعقوب سلیمانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعدادی از معاونین وزیر آموزش و پرورش هم به بیان نکاتی در خصوص همکاری دو مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت آموزش و پروش پرداختند.
همچنین سه تن از مدیران کل آموزش و پرورش استانی که از طریق شبکه شاد و بهصورت مجازی در جلسه حضور داشتند، مطالبات و نکات خود از بنیاد شهید و امور ایثارگران را با مهندس اوحدی در میان گذاشتند.