قائم مقام وزیر علوم:
نتیجه بخش بودن سیاستها در چارچوب بینالمللیسازی آموزش عالی
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی، در نشست مجازی تعاملات بینالمللی پژوهش و فناوری در گسترش همکاریهای ایران و ایتالیا از نتیجه بخش بودن سیاستها در چارچوب بینالمللیسازی آموزش عالی خبر داد.
به گزارش ایلنا، سالار آملی، در این نشست مجازی با اشاره بر روند رو به رشد تولیدات مشترک ایران با سایر کشورها و نیز تعاملات علمی محققان کشورمان با پژوهشگران و و دانشمندان برجسته جهان، دو سیاست کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در انتقال نتایج حاصل از تحقیق به جامعه و بینالمللیسازی آموزش عالی دانست، اظهار داشت: در زمینه بینالمللیسازی دانشگاهها، بخش دانشگاهی و فناوری و نوآوری در کشورمان، طی ۶-۵ سال اخیر پیشرفتهای بسیار خوبی وجود داشته است.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل با تاکید بر موضوع بینالمللیسازی، به تعداد مقالات بینالمللی مشترک که حاصل کار پژوهشی مشترک، دانشجویان مشترک و استفاده از تبادل فناوریهای مشترک کشورهای مختلف و نیز ۴۶۶ پروژه مشترک با دانشگاههای خارج از کشور اشاره کرد.
وی، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد تحقق نظام ملی دیپلماسی علم و فناوری در کشور، با اشاره بر اینکه گسترش ارتباطات بر پایه توسعه همکاریهای بینالمللی در زمینههای علمی، فناوری و نوآوری در راس تمام فعالیتهای بینالمللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، نیاز به داشتن برنامه و نقشه راه در اجرای همکاریهای علمی بینالمللی به ویژه در شرایط بحران کرونا را اجتنابناپذیر دانست.
دکتر سالار آملی در ادامه بر بهبود ارتباط دانشگاه و جامعه، از طریق مدیریت راهبردی با برنامهریزی موثر و کارا بر پایه سناریوی آیندهای متفاوت و مبتنی بر اصول معین چون تولید دانش و اطلاعات و درک صحیح از شرایط روز و پیوند آنها با یکدیگر در عصری نوین فراصنعتی با ساختار اقتصادی دانش بنیان تاکید کرد.
وی همچنین با تاکید بر الزمات جدید این ارتباط، از طریق تبادل اطلاعات، ارتباطات، خلاقیت، انعطاف پذیری، پردازش اطلاعات و تولید دانش، تعمیق دورهها و افزایش سطح دانش مهارتهای فنی حرفه ای، هم اندیشی، و هم افزایی که همگی آنها از مولفهها و شاخصهای دوران جدید یا همان عصر فراصنعتی هستند، یادآور شد: درعصر جدید همه چیز اعم از اطلاعات، دانش، مهارت، استاندارد، تولید، تحقیقات، پژوهش و مدیریت، جهانی است، که برای حفظ بقای آنها، ناگزیر نقش مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشگاه ها، هم به واسطه تولید نوآوریهای فناوری و محصولات جدید دانش بنیان و آموزش مهارتهای فنی، پژوهش بیش از بیش ظاهر میشود.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل در ادامه تصریح کرد: همکاری دانشگاه و صنعت فاقد نگاهی محلی، بلکه دیدگاه منطقهای است. ارتباط صنعت و دانشگاه، ارتباطی دوجانبه و متقابل است؛ که در چارچوب یک مدل که همانا نظام ملی نوآوری است، به همکاری و رقابت میپردازند.
عزم کارگروه تعاملات ایران و ایتالیا بر گسترش روابط علمی و فناوری دو کشور / ترسیم نقشه راه همکاری علمی ایران و ایتالیا
در ادامه این نشست دکتر عبدالساده نیسی، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبیین اهداف این نشست به عزم کارگروه تعاملات ایران و ایتالیا بر گسترش روابط علمی و فناوری دو کشور اشاره کرد.
وی همچنین با تشکر از استادان ایرانی و ایتالیایی که در این برنامه با سخنرانیهای خود بر اهمیت و غنای همکاریهای پژوهشی میان دو کشور داشتهاند، تاکید کرد: این نشست آغازی تازه برای گسترش پیوندهای علمی و فرهنگی میان این دو ملت بزرگ است.
نیسی جمعبندی این وبینار را در دو محور برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت و در واقع نقشه راه همکاری با کشور ایتالیا اعلام کرد و گفت: برنامه کوتاه مدت، شامل تقویت و ادامه همکاریهایی که با ایتالیا شکل گرفته و عملیاتی کردن پروژهها و تفاهم نامههای همکاری بین موسسات علمی دو کشور میباشد.
به گفته وی، برنامههای بلند مدت نیز به رویکرد برد-برد؛ ترکیبی از رویکرد بالا به پایین و پایین به بالا برای تعریف پروژههای جدید و برنامهریزی منسجم برای اجرای آنها، از جمله تاسیس انجمن علمی ایران و ایتالیا که میتواند شبکه علم و فناوری دو کشور ذیل آن تعریف و کارهای پژوهش و فناوری دنبال کند، راهاندازی روز علم و فناوری ایران و ایتالیا و راهاندازی دومین فروم فناوری دو کشور میپردازد.
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد، موضوعات مطرح شده از طریق کارگروه تعاملات ایران ایتالیا (IIAC Leading House) مستقردر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری برخی از شرکای ایتالیایی از جمله موسسه SPICI برای برنامهریزی بیشتر در دستور کار قرار گیرد.