معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا:
ترجیحمان حضور دانشآموزان در مدرسه است/ عدم دسترسی دانشآموزان به درسنامهها گزارش شود
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: اگر ستاد مقابله با کرونا اجازه آموزش حضوری را به ما بدهند، ترجیحمان حضور دانش آموزان در مدرسه است.
«علیرضا کمرهای» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره روند آموزشی دانش آموزان متوسطه توضیح داد: حضوری و غیرحضوری بودن آموزشهای ما تابعی از تصمیمی است که ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با یک منطقه خاصی از کشور میگیرد. اگر اجازه شرایط حضور را به ما بدهند، ترجیح ما حضور دانش آموزان در مدرسه است.
وی خاطرنشان کرد: البته اگر شرایط برای حضور دانش آموزان مهیا نباشد، ما راهی جز این نداریم که از روشهای غیرحضوری برای آموزش استفاده کنیم. طبیعتا در حال حاضر آموزشهای مجازی جایگزین مناسبتری است و در واقع جزء مکانیزمهای موثری است که تا حدودی ماهیت تعاملی دارند البته به پای آموزش حضوری نخواهد رسید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر از آموزش مجازی برای آموزش دانشآموزان و ارزشیابی از آنها استفاده میکنیم. تقریبا بررسیها نشان میدهد، رضایت دانشآموزان از آموزش مجازی چه در اپلیکیشن شاد و چه در محیطهای دیگر در مقایسه با روشهای مختلف غیرحضوری بهتر است.
کمرهای افزود: در محیط اپلیکیشن شاد به جهت اینکه ما یکسری قابلیتها در آن ایجاد کردیم، دانش آموزان و معلمان میتوانند با همدیگر ارتباط تعاملی داشته باشند. همچنین دانش آموزان میتوانند از همه ابزارهای جانبی این اپلیکیشن استفاده کنند. ضمن اینکه ما اعتقاد داریم در محیط شاد فضای امنیتی برای دانشآموزان فراهم بوده و البته ممکن است، برنامه نواقصی داشته باشد که این نواقص به طور مداوم در حال بررسی است و تا حدودی هم این نواقص مرتفع شدهاند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بستههای مکتوب و یا درسنامهها به دست برخی از دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار که به آموزش مجازی و تلویزیون دسترسی ندارند، نرسیده است؟ گفت: وقتی صحبت از ارائه خدمات آموزشی میشود منظور ما ۱۵ میلیون دانش آموز در کشور است و ما در این میان بیش از ۷۵۰ منطقه آموزشی را مدنظر داریم. ممکن است در یک جایی چنین محدودیتی مطرح شده باشد، اما ما سیاستگذاری نسبتا جامعی را انجام دادیم تا به هر طریق دانشآموزان امسال را تحت پوشش آموزشها آن هم از انواع آموزشهای (مجازی، تلویزیونی و درسنامه) قرار دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر چنین مواردی باشد و به ما اطلاع دهند، اولین کاری که انجام میدهیم این است که با استان مربوطه تماس میگیریم و آن منطقه مربوطه را رصد میکنیم تا ببینیم که این چیزی وجود داشته است یا خیر. اگر منعکس شود که جایی تحت پوشش قرار نگرفته باشد حتما ورود میکنیم و وضعیت دانشآموزان را بررسی میکنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بررسیهای لازم از اینکه چند نفر از دانش آموزان مناطق محروم به واسطه صعب العبور بودن راههای مدارس و عدم دسترسی به آموزش مجازی اقدام به ترک تحصیل کردهاند، شده است؟ گفت: در حال حاضر سیستم آموزشی ما تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است، البته نه فقط در کشور ما بلکه در همه جای جهان این اتفاق افتاده است. بنابراین ما ادعا نمیکنیم که کیفیتی که در آموزشهای گذشته و در شرایط عادی بوده، الان هم موجود است.
کمرهای تصریح کرد: طبیعتا این شرایط روی تحصیل برخی از دانشآموزان تاثیر خواهد گذاشت، زیرا برخی دانش آموزان به روشهای حضوری علاقمند بودند و آمدن به مدرسه را ملاک دانشآموزی تلقی میکردند. ما نیز تا جایی که مکلف هستیم و وظیفه داریم این آموزشها را در اختیار دانشآموزان قرار میدهیم و سازماندهی آن را انجام خواهیم داد تا دانشآموزان راحتتر باشند.
وی بیان کرد: گاهی وقتها استانها تولید درسنامه میکنند و گاهی اوقات نیز مناطق آموزشی به همراه گروههای آموزشی و درسی این بستههای مکتوب را تولید و توزیع میکنند. در بعضی نقاط هم معلمان خودشان به علت اینکه دانشآموزان محدودی که دارند درسنامه و جزوههای خودآموز را در اختیار دانشآموزان قرار میدهند. معلمان ما بسیار وظیفهشناس هستند از این رو ما باور داریم که این رسیدگی در مناطق برای دانش آموزان وجود دارد؛ ولی اگر گزارشی از اینکه درسنامه به دانشآموزان نرسیده باشد ما وارد میشویم و قضیه را پیگیری میکنیم.