در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
استفاده دانشآموزان تیزهوش از پلتفرمهای تعاملی در کنار اپلیکیشن شاد/ ۷۰۰ مدرسه تیزهوشان در سراسر کشور داریم
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درخصوص نوع آموزش مجازی دانش آموزان سمپاد گفت: بنا بر اجازهای که وزارت آموزش و پرورش به ما داده است، دانش آموزان تیزهوش علاوه بر اپلیکیشن شاد از پلتفرمهای تعاملی نیز استفاده میکنند.
"الهام یاوری" رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت آموزش مجازی در مدارس سمپاد و استفاده آنها از پلتفرمهای تعاملی در کنار اپلیکیشن شاد اظهار داشت: در حال حاضر دانش آموزان تیزهوشان از نرمافزار شاد استفاده میکنند و محدودیتهای آن نیز به سرعت در حال برطرف شدن است. این دانش آموزان در واقع مدلهای آموزشهای مختلفی دارند که خیلی از آنها پژوهش محور است از این رو نیاز به نرم افزارهای پیشرفتهتری دارند.
وی بیان کرد: بنا به اجازهای که وزارت آموزش و پرورش به ما داده است شرایط به این صورت نیست که دانش آموزان سمپاد صرفا از اپلیکیشن شاد استفاده کنند، بر همین اساس در کنار برنامه شاد از نرم افزارهای دیگر هم استفاده میشود.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش با ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مدارس سمپاد خاطر نشان کرد: در هر صورت هیچ شیوهای جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. ما تمام تلاشمان را میکنیم، چه در نرمافزار شاد و چه در نرم افزارهای دیگری که برای آموزش اصولی به دانش آموزان سمپاد در نظر گرفته شده است، کیفیت آموزش حفظ شود.
یاوری بیان کرد: اما به هر حال خودمان هم میدانیم که هیچ چیزی ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموز نمیشود و این شرایط هیچ وقت در فضای مجازی به کیفیت آموزش حضوری انجام نخواهد شد. به هر حال ما و تمام معلمان در مدارس سمپاد تلاشمان را میکنیم که با اعمال خلاقیتهایی این خلاء را جبران کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نظرسنجی از معلمان و دانش آموزان برای ارزیابی کیفیت آموزش مجازی سمپاد صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: تاکنون خیر اما هرساله یک ارزیابی سالانه از وضعیت آموزش در مدارس سمپاد انجام میشود که البته زمان آن اکنون نیست و و فکر میکنم آموزش مجازی در این ارزیابی سالانه نقش مهمی داشته باشد.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در توضیح پلتفرمهایی که در مدارس سمپاد در کنار نرمافزار شاد مورد استفاده قرار میگیرد، توضیح داد: این پلتفرمها خیلی متنوع هستند و همه موارد در خصوص استفاده از اینها به عهده شورای مدرسه است. در واقع اینکه از چه پلتفرمی استفاده شود به عهده مدارس واگذار شده است و آنها در شورای مدرسه به این نتیجه میرسند که برنامه آموزشی را به چه نحوی پیش ببرند.
وی افزود: برخی مدارس برنامههای خاص خودشان را نوشته اند، به طور مثال ما برنامههای تعاملی داریم که دانش آموزان به راحتی توسط آنها با معلم و کلاس درس در تعامل هستند و در کنار شاد از این برنامهها نیز استفاده میکنند. در هر صورت مدرسه پلتفرمهای تعاملی را معرفی میکند و ممکن است که پلتفرم هر مدرسه با مدرسه دیگر متفاوت باشد.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: در حال حاضر ما در کل کشور نزدیک به ۷۰۰ مدرسه تیزهوشان داریم، کلاسهای حضوری در این مدارس متفاوت است. در حال حاضر اغلب شهرها وضعیت قرمز دارند و ما کلاس حضوری نداریم، اما نمیتوان به قاطعیت گفت کلاسها در مناطق مختلف بنا به وضعتی که دارند، به چه صورتی است.
یاوری در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا تعداد قابل توجهی از داوطلبان در آزمون سمپاد شرکت نکردند آیا این تاثیری در میزان پذیرش و ظرفیت دانش آموزان داشته است؟ گفت: این موضوع ربطی به پذیرش و ظرفیت دانش آموزان ورودی مدارس سمپاد نداشت وپذیرش دانش آموزان را مطابق سالهای گذشته انجام دادیم. ما امسال برای ورودی پایه هفتم کمتر از ۲۰ هزار دانش آموز در مدارس تیزهوشان پذیرش کردیم که این آمار حتی بیشتر از سال گذشته بوده است.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پایان اظهار داشت: در مقطع متوسطه اول آمار دانش آموزان بیشتر از سال گذشته بوده و در مقطع متوسطه دوم تقریبا به میزان هر سال بوده است. ضمن اینکه آمار دانش آموزان دختر و پسر در مدارس تیزهوشان امسال معادل هم هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند.