خبرگزاری کار ایران

صادرات محصولات شیلات به بیش از ۱۱۸ هزار تن رسید

صادرات محصولات شیلات به بیش از ۱۱۸ هزار تن رسید
کد خبر : ۱۵۳۶۰۱۴

سیدحسین حسینی گفت: بنابر آمارها در پنج ماهه نخست سال، بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن محصولات شیلاتی به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار صادر شده است.

ایلنا: سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۱۸ هزار و ۸۲۹ تن محصولات شیلات به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار صادر شده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۴۳ درصد و از لحاظ ارزشی بیش از ۳۳ درصد رشد داشته است.

 او افزود: در صدر فهرست اقلام اصلی صادراتی شیلات، به ترتیب ارزش انواع ماهیان دریایی ۴۰.۷ درصد، خوراک آماده آبزیان ۲۱.۴ درصد و میگو ۱۷.۱ درصد قرار دارند.

 رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: صادرات انواع ماهیان دریایی در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ بیش از ۴۲ هزار و ۳۰۲ تن و به ارزش بیش از ۷۶.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۵۹ درصد وزنی و بیش از ۶۶ درصد ارزشی، رشد داشته است.

 او ادامه داد: صادرات خوراک آماده آبزیان از ۲۸ هزار و ۶۲۷ تن به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار در پنج ماهه سال گذشته، به ۴۷ هزار و ۷۵۴ تن به ارزش ۴۰ میلیون دلار در مدت مشابه امسال افزایش داشته که از نظر وزنی ۶۶.۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۹.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 حسینی درباره روند صادرات خاویار، کپورماهیان و قزل‌آلا افزود: مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات این گونه‌ها، همچنان از روندی صعودی نسبت به پنج ماهه سال ۱۴۰۲ برخوردار بوده است، به طوریکه در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مقدار صادرات خاویار به حدود ۲۳۲۸ کیلوگرم، کپورماهیان به ۹۶۵۱ تن و قزل‌آلا به ۵۷۱۱ تن رسیده است.

 او ادامه داد: مجموع واردات انواع نهاده‌های آبزی‌پروری و مواد اولیه صنایع شیلاتی در پنج ماهه نخست سال  ۲۱ هزار و ۸۳۲ تن معادل ۶۰.۹ میلیون دلار برآورد شده که سهم انواع تون ماهیان به عنوان اصلی‌ترین کالای شیلاتی وارداتی صنعت کنسرو به مقدار ۲۱ هزار و ۶۱ تن و به ارزش ۴۹.۶ میلیون دلار در ایام باد‌های موسمی (مونسون) و فصل عدم دریاروی صیادان ایرانی به آب‌های دور می‌رسد.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال ، مدیریت سازمان شیلات ایران در امر واردات و تامین مواد اولیه صنایع کنسروسازی در فصل مونسون، تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی کنسرو ماهی تون در طرح عید تا عید و همچنین ایجاد ثبات قیمت کنسرو تون برای مصرف کنندگان واقعی، اقشار کم‌درآمد و دانشجویان، با قیمت مناسب این محصول در بازار را اجرایی کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر