خبرگزاری کار ایران

در بازدید ریاست سازمان شیلات ایران از واحد شارین مطرح شد:

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری برای خرید سی‌‌بس، تیلاپیای تولید داخل و ماهی قزل‌آلای صادراتی

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری برای خرید سی‌‌بس، تیلاپیای تولید داخل و ماهی قزل‌آلای صادراتی
کد خبر : ۱۳۳۶۸۱۴

متاسفانه بر خلاف ترکیه از فضای بازار یک و هفت دهم میلیارد دلای بعد جنگ روسیه واوکراین استفاده نکردیم!

معاون وزیرو رئیس سازمان شیلات ایران در بازدیئ از یک واحد فراوری شیلات کشور، خواستار رویکرد هدفمند صنعتی به این حوزه و توجه به زنجیره بازار از تولید به مصرف شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهندس سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، پس از بازدید از شرکت «سروش سلامت نیکان» به همراه سردار احمدی میانه‌جی، (دبیر کمیته سرمایه‌گذاری سازمان شیلات) و دکتر مختاری (رئیس گروه بازار دفتر بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان) در معیّت دکتر خدایی ( دبیراتحادیه تولید و تجارت آبزیان) و مهندس بابایی (مدیر بازرگانی گروه تولیدی چرم‌ماهی) گفت: اگر از اقتصاد آزاد صحبت می‌‎کنیم، باید به سمت بازاریابی و تولید منطبق بر نیاز بازار و در نهایت تولید هوشمند برویم.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاری برای خرید سی‌‌بس، تیلاپیای تولید داخل و ماهی قزل‌آلای صادراتی

وی با بیان اینکه مشکل صنعت شیلات جزیره‌ای عمل کردن این صنعت است و زنجیره همه حلقه‌ها متفرق بوده و به یکدیگر متصل نیستند، اظهار کرد: بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، فضا برای حضور ما در بازار یک و هفت دهم میلیاردی کشور روسیه باز شد، اما ترکیه فقط به دلیل وجود ساختار مناسب و زنجیره تأمینش بهتراستفاده کرد، اما ما چندان موفق نبودیم، چون زیرساخت لازم را نداشته و نداریم.

حسینی افزود: متاسفانه تولیدکنندگان ما نمی‌دانند که برای چه؛ کجا و چه وضعیتی تولید می‌کنند؛ کما اینکه برای کسانی که بازار و شبکه توزیع دارند و در قسمت عمل‌آوری و پس از تولید جزء اصل داستان هستند و نمی‌دانند که باید از کجا تامین کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تولید میگو در ایران سنتی است و محصول دم دستی وارد بازار می‌شود گفت: برجسته کردن مزیّت‌ها باید اتفاق بیفتد که یک نمونه آن کوکینگ میگویی بود که من اینجا دیدم و اقدام خیلی اساسی و فوق‌العاده‌ بود که از منظر بازارپسندی و شکیل کردن محصول مفید است.

وی راه‌ حل این دست مشکلات را تولید هدفمند برشمرد و جهت تبیین بهتر موضوع گفت: به عبارتی به قول بازاری‌ها اول بفروشیم و بعد برای بازار تولید کنیم. یعنی تولیدکننده ما بداند برای چه شخصی تولید می‌کند و فروشنده هم بداند که از چه شخصی تهیه می‌کند. این ارتباط تولید و فروش باید در زنجیره رخ دهد و این همان تولید قراردادی است.

سهم شیلات چین از آبزی پروری 85 درصد؛ سهم ایران 40 درصد!

رئیس سازمان شیلات ایران با طرح این پرسش که کشورچین چگونه به چنین جایگاهی رسیده است؟ افزود:«بخش اعظم تولیدات در خانه‌ها انجام می‌شود و نیازی به تشکیلات بزرگ نیست، اما در ایران ما می‌خواهیم از صفر تا صد را خودمان تولید کنیم که در این صورت گرفتار مجموعه هزینه‌های بسیار بالا و بدون داشتن بازار مناسب می‌شویم.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضرارتباط و فاصله تولیدکننده با افرادی که در حوزه صادرات و بازار هستند بسیار زیاد است و باید این ارتباط را نزدیک‌تر کرد.

وی این نزدیکی را سبب حل دو آسیب برشمرد و گفت: اول اینکه تکلیف گله‌مندی‌‎های بدون سند روشن می‌شود، کما اینکه هم‌اکنون واقعا گرفتار این پراکنده گویی‌های افراد مختلف هستیم، چون هرکس حرفی می‌‎زند لازمه آن روشنگری است. دوم اینکه چند تولیدکننده کلان می‌آیند و تامین نهاده می کنند و همان تولید قراردادی رفته رفته شکل می‌گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: برند شیلات دنیا کشورچین است که اگر84 میلیون تن تولید داشته باشد، 15 درصد آن از طریق صید است و 85 درصد آن سهم روش آبزی‌پروری؛ اما در حوزه شیلات ایران 60 درصد مربوط به صیادی و مابقی سهم آبزی‌پروری است که آن هم با وجود احتمال حمایت صورت گرفته نیز هدفمند نیست.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در شیلات کشورما به صورت تجاری به این صنعت نگاه نشده و لذا طبیعی است صنعتی که تجارت آن خوب دیده نشده باشد، نه به روز می شود و نه منطبق با بحث‌های اقتصادی پیش می رود. در واقع می‌توان گفت که ما فقط صنعت صید و صیادی داریم، اما شیلات نداریم؛ در واقع اگر صنعت شیلات داشتیم باید در پایه‌های زیستی در دریا فکر می‌کردیم .

چرخ صنعت شیلات باید خودش بچرخد، نه اینکه هول داده شود

معاون وزیر جهادکشاورزی با استناد به تجربه سایر بخش‌های کشاورزی خاطرنشان کرد:  شیلات ما زمانی اتفاق می‌افتد که ما صنعت داشته باشیم و صنعت هم تعریف خاص خودش را دارد. چرخ صنعت باید خودش بچرخد، نه آن که ما آن را هول بدهیم و این اتفاق فقط به کمک اقتصاد رخ می‌دهد.

وی با اشاره به احتمال آینده کشور در بروز تنش‌های آبی و موضوعات مختلف زیست‌‎محیطی از جمله گازهای گلخانه‌ای گفت: در واقع توسعه آبزی‌پروری باید اتفاق بیافتد و این موضوعی است که دیر یا زود تمام دولت‌ها به ویژه دولت ایران به سمت آبزی‌پروری خواهند رفت و این موضوع اجتناب‌ناپذیراست؛ پس ما باید در بحث تولید مصرف تا بازار ساماندهی انجام بدهیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با استناد به اینکه روی زمین ماندن ماهی‌های «فیتوفاگ» جزء یکی از دغدغه‌هاست گفت: مسئله من بازاری است که فقط باید ماهی را ببیند و آن را بخرد و این اقدامی فرهنگی و رسانه‌ای است که باید از افرادی که دراین حوزه تخصص دارند استفاده شود. کما اینکه بحث در دستور کار گردشگری و فستیوال دریایی در همین راستاست.

وی با اشاره به اینکه باید فکری برای محصول بر زمین مانده تولید شده کرد گفت: از سویی باید این چندگونه که در حال پرورش آن‌ها هستیم به سمت تولید هدفمند و فرآوری برود و از طرفی همه اینها با یک نگاه هم‌افزایی برای ایجاد بازار مشترک انجام شود. حسینی با بیان اینکه زنجیره تامین عملیاتی نمی‌شود مگر با تولید قراردادی تصریح کرد: ما در تولید قراردادی اگر شما آماده باشید اعلام آمادگی می‌کنیم که هر مدل حمایتی که بخواهید وارد می‌شویم تا از ابتدا به انتهای آن را یکپارچه کنیم. رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید براهمیت تعامل بیشتر وگفتگو برای حل مشکلات اظهار کرد: تشکل‌ها و سازمان شیلات ایران و ضلع سوم که بهره‌برداران هستند، باید به یک درک مشترک برسند و این کار صنف است و ما به عنوان نخ تسبیح در کنار صنف هستیم.

مدیرعامل شارین پیشنهاد کرد: تحول در آبزیپروری با رشد میگو، سیبس و تیلاپیا 

«سعید محمدی» مدیرعامل شرکت سروش سلامت نیکان (برند شارین) هم ضمن تشکر از رئیس سازمان شیلات ایران و هیئت همراه وی با اشاره به سوابق خود در بازار آبزیان گفت: در مقطعی ما نمی‌‎توانستیم حجم زیادی از تون ماهیان موجود را بفروشیم و به فکر تاسیس کارخانه افتادیم و به همین دلیل برند «شیلتون» را بنا کردیم.انگیزه ما برای ساختن کارخانه این بود که از بازار وارد تولید شویم و این کار ادامه پیدا کرد و با برداشتن گامهای رو به جلو، کارخانجات فرآوری «مارین» و «شارین» را نیز تاسیس کردیم و تولیدات ارزش افزوده را به محصولات‌مان اضافه کردیم تا قیمت را پایین بیاوریم و همه این‌ها طی فرایندهایی با سرمایه‌گذاری سنگین انجام شد، اما متاسفانه چون مرتب شرایط در تغییر است و ما یک برنامه بلندمدت حتی 5 ساله در کشور نداریم، مجبوریم با وجود هزینه‌های انجام شده در کارمان تغییرات بدهیم.

  وی در پاسخ به درخواست ریاست سازمان شیلات ایران برای فراوری و بازارپسندی ماهیان گرمابی اظهار کرد: خود بازار به شما مسیر را نشان می‌دهد و نمی‌توانید به صورت دستوری محصول را تولید و به بازار روانه کنید و طبق تجارب بنده و تحقیقاتی که انجام داده ایم ما می‌توانیم در بخش میگو، سی‌بس و تیلاپیا بسیار رشد کنیم و این‌ها مبنای توسعه آبزی‌پروری ما  شود تا سیستم آبزی‌پروری ما متحول گردد. محمدی اطمینان‌خاطر داد: «می‌توان به همین روسیه 50 هزار تن میگو صادر کرد و 50 تا 100 هزار تن  ماهی قزل‌آلا به روسیه فرستاد؛ روسیه‌ای که قبل از تحریم‌ها 170 هزار تن ماهی از شیلی وارد می‌کرد.» وی به صراحت اعلام کرد: «من این آمادگی را دارم که  5 هزار تن قرارداد ماهی قزل‌آلا ببندم، چرا که همین الان تقاضای صادرات ماهانه 400 تن ماهی قزل‌آلا از روسیه موجود است. مدیرعامل شرکت سروش سلامت نیکان (برند شارین) تحلیل خود در خصوص بازار ماهی تیلاپیا را نیز چنین عنوان کرد و گفت: «ما باید برای 100 هزار تن برنامه ریزی کنیم و بتوانیم این حجم را تولید کنیم که این بتواند جواب بازار ایران را بدهد و در این صورت نیاز به واردات نداریم.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز