خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی:

۲۰ درصد سالمندان هیچ بیمه‌ای ندارند

۲۰ درصد سالمندان هیچ بیمه‌ای ندارند
کد خبر : ۱۰۷۸۳۹

حدود ۸۰ درصد از سالمندان کشور خانه‌های ملکی دارند و نیاز به حمایت‌های مالی ندارند و حدود ۹.۹ نیز نزد فرزندانشان هستند / در حال حاضر ۱ / ۸۶ درصد سالمندان ایران همراه همسر و یا خانواده‌های خود زندگی می‌کنند. ۳ / ۷ سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند.

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر ۱ / ۸۶ درصد سالمندان ایران همراه همسر و یا خانواده‌های خود و ۳ / ۷ سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون هاشمی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت منزلت سالمندان برگزار شد گفت: براساس تعاریف هر جامعه‌ای که تعداد سالمندان بالای ۶۵ سال آن بیش از ۸ درصد باشد یا جامعه‌ای که ۱۲ و نیم درصد آن ۶۰سال به بالا داشته باشند به سمت سالمندی در حرکت است.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تعداد سالمندان بالای ۶۰ سال ایران به ۲ / ۸ درصد رسیده است، گفت: این آمار نشان می‌دهد که جامعه ما نیز به سمت سالمندی در حال حرکت است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه امکان پیشگیری از بسیاری مشکلات سالمندان وجود دارد گفت: می‌توان جلوی بسیاری از مشکلات سالمندان را گرفت. به شرط اینکه رسیدگی‌ها به آن‌ها صورت گیرد. ما به دنبال آن هستیم که سالمندانی توانمند داشته باشیم که نیازی به مراقبت نداشته باشند و جزء افراد موثر جامعه باشند.

هاشمی با بیان اینکه مرز قراردادی سالمندی در کشور مانند بسیاریاز کشورهای دیگر ۶۰ سال در نظر گرفته شده است گفت: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون نفر از مردم ایران سالمند هستند و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ تعداد آن‌ها سه برابر شده و به ۱۵ و نیم میلیون نفر برسد. بنابراین ما نیاز به تحقیقات در حوزه سالمندی و افزایش متخصصان طب سالمندی داریم.

او سپس به بیان آمارهایی در حوزه سالمندان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۱ / ۸۶ درصد سالمندان ایران همراه همسر و یا خانواده‌های خود زندگی می‌کنند. ۳ / ۷ سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: حدود ۸۰ درصد از سالمندان کشور خانه‌های ملکی دارند و نیاز به حمایت‌های مالی ندارند و حدود ۹.۹ نیز نزد فرزندانشان هستند.

هاشمی سپس به بیان آمار سالمندان تحت پوشش مراکز بهزیستی پرداخت و گفت: در حال حاضر ۲۸۵ هزار نفر از بسته‌های خدمتی سالمندان در بهزیستی استفاده می‌کنند و سالمندان تحت پوشش تأمین اجتماعی، بازنشستگی و سایر بیمه‌ها نیز حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر است.

او افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سالمندان نیز بی‌بضاعت هستند و تحت سرپرستی کمیته امداد و دیگر سازمان‌های حمایتی قرار دارند و از پیکج‌های خدمتی سازمان بهزیستی به صورت ۱۰۰ درصد بهره می‌برند.

رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد که حدود ۲۰ درصد از سالمندان از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند و ۱۵ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال هنوز شاغل هستند.

هاشمی افزود: در حال حاضر ۲۲۸ مرکز به صورت شبانه روزی به سالمندان خدمات ارائه می‌کند و ۱۲۷ مرکز خدمات در منزل در اختیار سالمندان قرار می‌دهند.

او از حمایت ویژه از زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۵ زن سرپرست خانوار از محل هدفمندی یارانه‌ها بیمه تأمین اجتماعی شدند.

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با مسکن سالمندان نیز گفت: ما در زمینه مسکن سالمندان نیز فعالیت‌هایی انجام دادیم از جمله آن پرداخت ۴ میلیون تومان بلاعوض برای تأمین یا تعمیر مسکن سالمندان بوده و همچنین معافیت‌هایی برای ساخت مسکن در شهرداری در نظر گرفته شده است. البته خود بهزیستی نیز در زمینه ساخت مسکن فعالیت می‌کند که زنان سرپرست خانوار سالمند در اولویت دریافت مسکن هستند.

هاشمی از راه اندازی ۴۷ تعاونی خوداشتغالی ویژه سالمندان خبر داد و گفت این تعاونی‌ها با هدف توانمندسازی سالمندان راه اندازی شده است و حرکت نوینی است.

او اعلام کرد که در حال حاضر ۸۹۹ تشکل انی جی او و سازمان مردم نهاد مرتبط با حوزه سالمندی در حال فعالیت هستند و تعداد آن‌ها نسبت به سال ۱۳۹۰ بسیار افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی از وجود بیش از ۱۰ بنیاد فرهیختگان و فرزانگان خبر داد و گفت: ۴ بنیاد جدید نیز به زودی راه اندازی می‌شود که بنیاد خراسان شمالی و کرمان در هفته سالمندان و بنیاد گیلان و کرمانشاه به زودی افتتاح خواهد شد.

هاشمی با تأکید براینکه شورای ملی سالمندان باید بازنگری شود گفت: ما محتوا و ارکان این شورا را بازنگری کردیم و اصرار داریم که مسئله شورا در صحن هیئت دولت مطرح شود. ما براین اعتقادیم که رئیس شورای ملی سالمندان باید وزیر تعاون کار و امور اجتماعی باشد.

او توضیح داد که این شورا تاکنون فقط ۵ جلسه تشکیل داده است که سه جلسه آن در سالهای ۱۳۸۳،۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده و دو جلسه آن نیز درسالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تشکیل شده است.

رئیس سازمان بهزیستی یکی از علل برگزار نشدن این جلسات را تغییرات ساختاری وضعیت رفاهی کشور دانست.

هاشمی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند سالمند در پشت نوبت دریافت خدمات دارید گفت: خوشبختانه هیچ سالمندی منتظر دریافت خدمات نیست. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۵ هزار سالمند پشت نوبت دریافت خدمات بودند که همه آن‌ها را تحت پوشش قرار دادیم و در حال حاضر ۲۸۵ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز