رتبه نهم آذربایجان غربی در ضریب نفوذ بیمه در کشور
رئیس شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در ایران به نسبت تولید ناخالص داخلی حدود ۲،۵ درصد است در حالیکه میانگین ضریب نفوذ بیمه در آذربایجان غربی ۲،۰۵ درصد است.
به گزارش ایلنا،حمید شجاع در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آذربایجان غربی در بین استانهای کشور، رتبه نهم کشور را از لحاظ ضریب نفوذ بیمه به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه سهم صنعت بیمه در استان پایین است، اذعان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی آذربایجان غربی که صنایع بزرگ و مولد در آن وجود ندارد، بیشتر بیمه در استان به بیمه اتومبیل، شخص ثالث، بیمه درمانی و بیمه بدنه اختصاص دارد.
شجاع با بیان اینکه در سال گذشته در آذربایجان غربی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بیمه پرداخت شده است گفت: بیش از ۷۰ درصد هست آن مربوط به خودر،دیه و مابقی درمان و سایرتعهدات بیمه ای است.
وی با بیان اینکه در زلزله خوی حدود چهار هزار واحد مسکونی دچار آسیب شدند که بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد تجاری و خانگی پوشش بیمهای داشتند گفت: در این رابطه حدود ۸۰ درصد تعهدات بیمه ای پرداخت شده است، واحدهایی که تعهد بیمهای پرداخت نشده به خاطر نقص مدارک بیمه بوده است.
مدیرکل بیمه ایران آذربایجان غربی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه صنعت بیمه به عنوان یکی از زیرمجموعههای اقتصاد نقش پیشرانی دارد، گفت: بیمه از یک سو نهادی مالی است که در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقش دارد و از سوی دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان، زمینه گسترش فعالیتهای تولیدی و خدماتی را فراهم میکند.
وی افزود: صنعت بیمه در سطح جهانی و کشورهای پیشرفته سهم بسیار پررنگی دارد و این در حالی است که در جامعه ما صنعت بیمه آنطور که باید به عموم جامعه معرفی نشده است.
مدیرکل بیمه ایران آذربایجان غربی سهم بالای بیمه ایران در تامین مالی پروژههای اقتصادی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: صنعت بیمه سهم قابل توجهی از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده است.
شجاع استفاده از ظرفیت رسانهها برای ارتقای جایگاه صنعت بیمه در افکار عمومی را ضروری دانست و تصریح کرد: رسانهها با ایجاد آرامش، امید و طمانینه در جامعه میتوانند افقهای روشن و جذابتری در عرصههای مختلف اقتصادی برای مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کنند.
رییس شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در راستای ترویج و نشر فرهنگ بیمه باید تلاش شود چرا که بسیاری از مردم از خدماتی که بیمه میتواند ارائه کند اطلاعی ندارند، یادآور شد: فرهنگ بیمه باید بیشتر در جامعه و به خصوص استان نهادینه شود و در این راستا نیازمند همکاری دستگاههای فرهنگی و رسانهها در زمینه اطلاعرسانی و آگاهیبخشی هستیم.
شجاع با اشاره به عدم آگاهی مردم از قوانین بیمه ای، گفت: شهروندان برای اینکه در زمان صدور بیمهنامه و در تعهدات بیمهای دچار مشکل نشوند قبل از تکمیل پرسشنامه باید از تعهد خود به خوبی آگاه شوند چراکه در مواردی به منظور جذب مشتری اطلاعات واقعی به متقاضیان ارائه نمیشود.