خبرگزاری کار ایران

پوشش شنی برای پوشش جنگلی پارک کوهستانی عون ابن علی

پوشش شنی برای پوشش جنگلی پارک کوهستانی عون ابن علی
کد خبر : ۲۴۴۹۷۹

اجرای این طرح در راستای تفاهم نامه بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با سازمان توسعه و عمران پارک عون ابن علی در خصوص انجام طرح های کاربردی در این پارک کوهستانی کلان شهر تبریز، و بنا به درخواست این سازمان انجام می شود.

طرح تحقیقاتی کاربرد پوشش شنی برای استحصال آب باران به منظور توسعه پوشش جنگلی پارک کوهستانی عون ابن علی توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اجرا می شود.

به گزارش ایلنا، اجرای این طرح در راستای تفاهم نامه بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با سازمان توسعه و عمران پارک عون ابن علی در خصوص انجام طرح های کاربردی در این پارک کوهستانی کلان شهر تبریز، و بنا به درخواست این سازمان انجام می شود.

نیک نژاد مجری این طرح گفت: استفاده بهینه از نزولات جوّی، به‌خصوص برف و باران درمناطق خشک و نیمه خشک در دشت‌های دامنه‌ای و یا سطوح شیب‌دار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی حفاظت خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی درتشریح این طرح افزود: ایجاد سطوح آبگیر با ضریب رواناب بالا و ذخیره کردن رواناب حاصل در مخازن می‌تواند بخشی از نیاز آبی گیاهان و درختان را در مواقع کم‌آبی تامین کند. برای این منظور در اراضی شیب‌دار کوهستان عون ابن علی که شامل سطح طبیعی، سطح طبیعی با پوشش سنگریزه‌ای و سطح پلاستیکی با پوشش سنگ‌ریزه‌ای هستند، آزمایشات این طرح انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه عمق رواناب ناشی از بارندگی برای هر کدام از سطوح مذکور که در مخازن جمع می‌شود اندازه‌گیری شده و برای اندازه‌گیری عمق بارندگی از باران‌سنج استفاده خواهد شد، گفت: نتایج حاصل از اندازه‌گیری‌های بارندگی‌ها و رواناب ‌های متناظر با آنها در طول دوره آماربرداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ضریب رواناب و آستانه رواناب برای هر کدام از تیمارها محاسبه می‌شود و در نهایت هر کدام از تیمارها که دارای ضریب رواناب بالا و آستانه شروع رواناب پایینی باشد به‌‌ عنوان بهترین گزینه برای استحصال آب باران معرفی خواهد شد.

وی افزود: درصورت معلوم بودن کمبود نیاز آبی گیاهان یا درختان می‌توان مساحت مورد نیاز را برای تأمین نیاز آبی گیاه در دوره کم‌آبی محاسبه کرد. در این صورت حجم مخزن ذخیره رواناب با توجه به حجم آب مورد نیاز قابل محاسبه خواهد بود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز