خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز:

کاهش ۱۵ درصدی آلودگی هوا با اجرای طرح محدوده ترافیکی تبریز در خردادماه سال ۹۳

کاهش ۱۵ درصدی آلودگی هوا با اجرای طرح محدوده ترافیکی تبریز در خردادماه سال ۹۳
کد خبر : ۱۵۲۷۴۴

طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز بعد از مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تبریز در سال ۸۵ و با بررسی انواع سفرهای درونشهری تبریز برای رفع مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر تبریز پیشنهاد شده بود که پس از بررسی دقیق توسط کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز و پس از تکمیل مطالعات، این طرح مراحل بررسی خود را طی کرد و پس از تصویب در شورای ترافیک شهرستان، استان و شورای عالی ترافیک کشور و موافقت با کلیات موضوع در شورای شهر تبریز، توسط وزیر کشور جهت اجرا ابلاغ گردید ولی پس از آن در مقاطعی به دلیل بحثسهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها، در اجرای این طرح تاخیر به عمل آمد.

ایلنا: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز با اجرای طرح محدوده ترافیکی شاهد کاهش ۱۵ در صد از آلودگی هوا و ۲۴ درصد ترافیک محدوده مرکزی شهر خواهیم بود.

به گزارش ایلنا یعقوب وحید کیا با بیان اینکه تحقق این امر مستلزم افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوسرانی است اظهار داشت: طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز بعد از مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تبریز در سال ۸۵ و با بررسی انواع سفرهای درونشهری تبریز برای رفع مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر تبریز پیشنهاد شده بود که پس از بررسی دقیق توسط کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز و پس از تکمیل مطالعات، این طرح مراحل بررسی خود را طی کرد و پس از تصویب در شورای ترافیک شهرستان، استان و شورای عالی ترافیک کشور و موافقت با کلیات موضوع در شورای شهر تبریز، توسط وزیر کشور جهت اجرا ابلاغ گردید ولی پس از آن در مقاطعی به دلیل بحثسهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها، در اجرای این طرح تاخیر به عمل آمد.

وی در مورد ضرورت اجرای طرح محدوده ترافیکی در شهر تبریز گفت: با توجه به حجم و ظرفیت خیابانهای شهر تبریز و اینکه روزانه بر تعداد خودروهای سطح شهر افزوده می شود و احداثو تعریض خیابانها جز اینکه محلی برای انباشت خودروهای شخصی و افزایش ترافیک خواهد شد مشکلی را رفع نخواهد کرد و این امر نیز باعثبروز گره های کور ترافیکیٰ، اتلاف منابع و انرژی و آلودگی شدید هوا در مرکز شهر که محل ارائه خدمات تجاری، پزشکی و اداری و بازار است خواهد شد و با این اوصاف چاره ای جز ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی و تک سرنشین و عدم ورود این خودروها در ساعات مشخصی از روز به محدوده مرکزی شهر و بدنبال آن تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی بمنظور کاهش ترافیک وکاهش آلودگی هوا را نخواهیم داشت.

وحید کیا با اشاره به اینکه یکی از اولین و مهمترین شروط اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز عزم جدید مدیران استانی و شهری است افزود: طبیعتا " آغاز و اجرای هر طرحی در ابتدا با دشواریها و محدودیتهایی روبرو خواهد بود که با سعه صدر و تحمل و چاره اندیشی برای حل این مسائل می توان چاره اندیشی کرد و در صورتی که هر یک از نهادهای دخیل در اجرای محدوده طرح ترافیک تبریز همکاری صمیمانه و کامل را نداشته باشنداین طرح بی نتیجه خواهد بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در خصوص تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با اجرای طرح محدوده ترافیک شهر تبریز گفت: در حال حاضر روزانه ۱میلیون و ششصد هزار سفر درونشهری در شهر تبریز با اتوبوس و تاکسی انجام می گیرد که پیش بینی می شود با اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز این حجم جابجایی به بیش از ۲ میلیون سفر درونشهری برسد به همین خاطر تا زمان اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر تبریز در خرداد ماه سال ۹۳ با توجه به اینکه پایانه های اتوبوسرانی و تاکسی رانی در داخل محدوده ترافیکی قرار گرفته اند و سیل عظیم مسافران را از نقاط حاشیه ای به مرکز شهر انتقال می دهند تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تبریز افزوده خواهد شد و تاکسی های خطی و ون نیز جهت خدمات دهی به شهروندان در داخل طرح پیش بینی شده است.

وحید کیا در مورد شناسایی خودروهای شهروندانی که در داخل طرح واقع شده اند افزود: در حال حاضر یک سایت اینترنتی جهت دسترسی مردم و دیگر ادارات و نهادها جهت ثبت نام و صدور مجوز تردد به داخل محدوده ترافیکی با رعایت کلیه جوانب در حال آماده سازی است ضمن اینکه توسط شورای شهر اعطای مجوز تردد رایگان برای دارندگان خودروهای واحدهای مسکونی که داخل طرح قرار گرفته اند نیز تصویب شده است.

وی در ادامه گفت: کنترل وسائط نقلیه در محدوده ترافیکی با استفاده از سیستم­های مکانیزه انجام خواهد شد و تخلفات از طریق پست به محل سکونت فرد متخلف ارسال می َود که اقدامات مربوط به انجام مناقصه و شناسایی پیمانکار جهت نصب این سیستمها به سرعت در حال انجام است و سعی داریم این تجهیزات را تا قبل از خرداد ۹۳ نصب نماییم.

وحیدکیا در ادامه به فرهنگسازی جهت مشارکت و همکاری شهروندان در اجرای محدوده ترافیکی شهر تبریز اشاره و گفت: در حال حاضر این فرهنگ سازی از طریق برنامه ها و رسانه های جمعی آغاز شده و از ۱۵ فروردین ماه به مدت ۴۰ روز برنامه های مرتبط با این امر از طریق صدا و سیما و برگزاری میزگردها با حضور دستگاههای دخیل در این امر از جمله پلیس و شهرداری و شورای شهر و سایر دستگاهها انجام خواهد شد ضمن اینکه طبق قرارداد با اداره پست مقرر شده تا ۱۵ هزار برگ نظرسنجی از طریق آن اداره در اختیار مردم قرار گیرد تا پیشنهادات مردمی در این خصوص جمع آوری و مشکلات مربوطه نیز شناسایی و برای آنها را ه حل هایی ارائه شود.

وی با اشاره به سیاست مدیران شهری جهت به حداقل رساندن استفاده مردم از خودروهای شخصی گفت: برآنیم که با افزایش ناوگان اتوبوسرانی شرایطی فراهم آوریم که شهروندان با اطمینان، از نزدیکترین ایستگاه اتوبوس محل سکونت خود سفرهای درونشهری خود را انجام دهند ضمن اینکه در صورت استفاده از خودرو شخصی نیز تا کنار خیابانهای مجاور به محدوده ترافیک، پارکینگ های عمومی از جمله پارکینگهای سهند، فجر، گلستان، ابریشم، عتیق و چندین پارکینگ خصوصی دیگر موجود است که ظرفیت بالایی جهت استفاده شهروندان دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در خاتمه ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی ارگانهای ذیربط و شهروندان شاهد اجرای موفقیت آمیز این طرح باشیم.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز