خبرگزاری کار ایران

آذربایجان شرقی دومین استان موزه ای ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۷۸۵

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفـت: این استان به لحاظ تعدد برخورداری از موزه های دولتی و غیردولتی پس از تهران دومین استان کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه، افزود: بر اساس آخرین آمارها در کل کشور تعداد ۸۲۹ موزه وجود دارد که بخش اعظمی از آنها در شهر تهران فعال است و آذربایجان شرقی با داشتن تعداد ۴۳ موزه در رده دوم کشوری قرار دارد.

وی اظهار کرد: از مجموعه موزه های فعال آذربایجان شرقی تعداد ۱۴ موزه تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ۱۹ موزه در اختیار سازمان ها و دستگاه های اجرایی، پنج موزه تحت مدیریت بخش خصوصی و چهار موزه مشارکتی فعالیت دارند که در کنار آنها تعداد یازده موزه نیز توسط مجموعه داران با مجوزهای رسمی اداره می شود.

حمزه زاده کل آثار و اشیای موجود در موزه های آذربایجان شرقی گفت: ۳۰ هزار قطعه آثار بسیار گرانقدر و گران سنگ در موزه های استان نگهداری می شود.

حمزه زاده ادامه داد: اینکه اشیا و آثار بسیار نفیس و تاریخی که از ارزش مادی و معنونی بسیار بالایی برخوردارند، در فضاهای بسیار محدود و بدون امکانات فنی نگهداری می شود، به هیچ عنوان در شان تاریخ و تمدن آذربایجان و تبریز نیست.

وی با تاکید بر ایجاد امکانات مناسب و تامین فضاهای فیزیکی برای موزه های استان و مجموعه داران، گفت: بسیار  تاسف دارد که مجموعه داران ما آثار و اشیای ذی قیمت خود را به صورت انباری نگه می دارند زیرا تمامی آنها با مشکلات فنی از نظر علوم موزه داری مواجه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توجه به امر آموزش و پژوهش را یکی از اولویت های اصلی این مجموعه در حوزه موزه داری در سالجاری بیان کرد و ادامه داد: در این راستا به شدت نیازمند همکاری و هماهنگی با دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی به خصوص پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در زمینه های تاریخی و باستان شناسی هستیم.

حمزه زاده صدور مجوزهای لازم از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای ادامه کاووش های باستانی در منطقه تاریخی و میراثی لیلان در جنوب آذربایجان شرقی شد.

وی با بیان اینکه توسعه حوزه گردشگری آذربایجان شرقی با گسترش کاووش های باستانی و مرمت آثار تاریخی سرعت می گیرد، گفت: باید توجه داشت که یافته های جدید تاریخی و باستانی یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در ورود گردشگران داخلی و خارجی به استان است که باید در این رابطه فعالیت های بسیار وسیع و گسترده ای صورت بگیرد.

حمزه زاده اظهار کرد: تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در آذربایجان شرقی شناسایی شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۲۵ مورد به ثبت ملی رسیده و علاوه بر آنها تعداد هفت اثر و بنای تاریخی نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز