توسط محققان دانشگاه تبریز؛
دانش فنی طراحی و ساخت تک سل پیل سوختی با سوخت مستقیم سدیم بوروهیدرید بومی سازی شد
در این پروژه تمام اجزای این تک سل که شامل، جمع کنندههای جریان، صفحات انتهایی سل، ماشین کاری صفحات گرافیتی فلو سوخت و اکسیدانت، دستگاه تست پیل سوختی(بار کاذب)، پمب تزریق سوخت و اکسیدانت، پرس داغ و تهیه انواع مجموعه غشاء - الکترود، در آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز ساخته شده است.
ایلنا: محققان دانشگاه تبریز، برای اولین بار در آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی این دانشگاه، دانش فنی طراحی و ساخت تک سل پیل سوختی با سوخت مستقیم سدیم بوروهیدرید(DBFC) بومی سازی کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا در این پروژه تمام اجزای این تک سل که شامل، جمع کنندههای جریان، صفحات انتهایی سل، ماشین کاری صفحات گرافیتی فلو سوخت و اکسیدانت، دستگاه تست پیل سوختی(بار کاذب)، پمب تزریق سوخت و اکسیدانت، پرس داغ و تهیه انواع مجموعه غشاء - الکترود، در آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز ساخته شده است.
مجری این طرح با بیان اینکه این پیل با سوخت مستقیم سدیم بورهیدرید و اکسیدانتهای اکسیژن و پرواکسید هیدروژن کار میکند، تصریح کرد: پیلهای سوختی بر اساس سوخت مستقیم سدیم بورهیدرید) DBFCs مزایای زیادی را نسبت به پیلهای سوختی الکلی و هیدروژنی دارند، زیرا مقدارظرفیت انرژی Ah / g ۵/۷۶ و مقدار ظرفیت ذخیره هیدروژن ۱۰/۷% wt را دارد، که جایگزین مناسبی برای متانل بعنوان سوخت میباشد و همچنین دارای دانسیته انرژی DBFCs ۶.۵KWh / g میباشد که نسبت به پیل سوختی مایع متانول که ۶.۲KWh / g است، بیشتر است.
میر قاسم حسینی، خاطرنشان کرد: این مزایا سبب توسعه و بکارگیری این سلها در صنایع نظامی دریایی و هوا فضا شده است، علاوه براین این سوخت را مستقیما بدون هیچ گونه تغییراتی؛ در DBFCs بکار برد.
به گفته وی، همچنین به علت عدم وجود کربن در این سوخت احتمال مسموم شدن سطح کاتالیستی آندی و جود ندارد. بعلاوه استفاده از الکترولیتهای قلیایی که فعالیت خوردگی نسبتاً پایینی دارند، امکان بکار گیری آسان کاتالیستهای آندی فلزات ارزان قیمت مانند نیکل را ممکن میسازد. هم BH۴ - و هم محصول بورات اکسید شده آن نسبتاً بیاثر و غیر سمیاند. بوراتها میتوانند جهت تولید BH۴ - دوباره وارد چرخه شوند و تکنیکهای درگیر در این زمینه تحت بررسی هستند.
استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز افزود: با توجه به بومی سازی و تدوین دانش فنی ساخت این سلها، آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی آمادگی خود را برای ساخت استک ۵۰۰ واتی پیل سوختی با سوخت مستقیم سدیم بورهیدرید و اکسیدانت پرواکسید هیدروژن برای کاربریهای مختلف در صنایع دفاعی و فضایی را اعلام میدارد.
لازم به ذکر است این کار پژوهشی به صورت تیمی در این آزمایشگاه انجام گرفته است و بخشی از آن جزء رساله دکتری مهدی عبدالملکی(دانشجوی دکتری شیمی فیزیک - الکتروشیمی) میباشد که از کارهای پژوهشی این بخش ۸ مقاله در مجلات معتبر علمی با ضریب موثر بالا به چاپ رسیده است.
بر اساس این گزارش، چاپ و انتشار ۱۳۰ مقاله در مجلات ISI، ارایه ۲۰۵ مقاله در همایش ملی و بین المللی و تالیف و ترجمه دو جلد کتاب و اجرای چندین طرح پژوهشی از جمله سوابق علمی و آموزشی میر قاسم حسینی است.