خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

درصورت قبول شرایطم موزه ای دیگری را در تبریز ایجاد می‌کنم/ مجموعه میدان آزادی تهران همچنان پابرجا است

 درصورت قبول شرایطم  موزه ای دیگری را  در تبریز ایجاد می‌کنم/  مجموعه میدان آزادی تهران همچنان پابرجا است
کد خبر : ۱۲۲۳۵۳۸

مجموعه دار تبریزی که هم اکنون در میدان آزادی تهران با ساخت کلکسیون فعالیت دارد در باره بازگشت دوباره به تبریز گفت:در روزهای گذشته به دعوت اعضای شورای شهر چند جلسه‌ایی برگزار کردیم و در حال رایزنی برای ایجاد موزه عکس و کلکسیون جدیدالاسلام در تبریز هستیم، ولی مجموعه میدان آزادی پابرجا بوده و اگر مسئولان تبریزی همراهی داشته و شرایط مارا برای ایجاد کلکسیون در خانه نیکدل و یا در خانه حیدرزاده فراهم کنند آماده ساخت کلکسیونی در خور نام کهن شهر تبریز هستم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، محمد علی جدیدالاسلام که از 12 سالگی شروع به عکاسی کرده و بیش از نیمی از عمرش را به ثبت تصاویر مختلف از چهره‌ها، طبیعت و به جمع آوری کلکسیونی بی‌همتا و باارزش پرداخته است، پس از به توافق نرسیدن با شهرداری تبریز و کش و قوسی طولانی، بی‌ هیچ گلایه‌ای عازم تهران شد و کلکسیونش را به محلی جدید در برج آزادی تهران منتقل کرد.

پرتره‌های مشهورترین چهره‌های تبریز و حتی ایران از اهالی فرهنگ و هنر گرفته تا پزشکان به دست استادکار عکاسی ثبت شده‌اند و هنوز هم بسیاری از تصاویر تاریخی و مستند با استناد به آرشیو استاد جدیدالاسلام، منتشر می‌شوند، اما عکاسخانه‌ جدیدالاسلام که خاطرات چندین نسل را با لنز دوربین‌هایش ثبت کرده ،وجود کلکسیونی از قدیمی‌ترین دوربین‌ها، نگاتیوها و آرشیوهای تاریخی‌ در عکاسخانه‌ جدیدالاسلام هم به ذائقه‌ فرهنگی مسئولان تبریز خوش نیامد، و  محمد علی جدید الاسلام با راه اندازی مجموعه‌ای جدید در برج آزادی تهران از تبریز خداحافظی کرد.

 درصورت قبول شرایطم  موزه ای دیگری را  در تبریز ایجاد می‌کنم/  مجموعه میدان آزادی تهران همچنان پابرجا است

                                                                                من بدهکار شهرم بودم

محمد علی جدیدالاسلام از سرگذشتش درباره ایجاد کلکسیون به ایلنا، می‌گوید:چندین سال برای دایر کردن یک موزه‌  عکاسی در تبریز تلاش کرده‌ام، به این خاطر که اینجا خاستگاه عکاسی آذربایجان است و دوست داشتم مردم، تاریخ عکاسی را به صورت زنده و ملموس ببینند. آنچه هویت ما را تعیین می‌کند، این دوربین‌ها که فقط چرم و شیشه هستند، نیست، بلکه محصول دوربین‌ها هویت ما را نشان می‌دهند.

او با بیان اینکه عکس‌ها تاریخ تصویری را ثبت می‌کنند، افزود: در کنار عکاسی در طول این سال‌ها برای گردآوری مجموعه هم تلاش کرده‌ام تا مردم ببینند شهرمان چه حوادثی را پشت سر گذاشته است، آرشیوی از تصاویر مربوط به دوران‌هایی را هم که خودم در آن زمان نبوده‌ام، خریداری و گردآوری کرده‌ام. آرشیو تصاویر تاریخ مشروطه و مشروطه‌خواهان را هم دارم، شما دیر آمدید، قبل از جمع آوری، دیوارهای عکاسخانه پر از عکس‌های ستارخان و باقرخان بود. معمولا وقتی بخواهند تحقیقی در مورد مشروطه انجام دهند، از عکس‌های من استفاده می‌کنند.

او از علاقه‌اش به تبریز و ایران، می‌گوید: همین علاقه باعث شد تا به عنوان یک شهروند کاری برای شهرم بکنم، من کارمند شهرداری و بدهکار کسی نبودم، بلکه بدهکار شهرم بودم. بعد از 4.5 سال اشیای موزه را با ماشین شهرداری و داخل قوطی‌های میوه به عکاسخانه برگرداندم و کسی هم ولو با یک کاغذ نوشته، تشکر خشک و خالی هم از من نکرد. لوازم طبقه‌  پایین موزه‌  مشاغل تبریز متعلق به من بود، اما حتی اسمی از خودم نیاورده بودم، چرا که خودم مهم نبودم. زمانی که آقای نوین شهردار تبریز بود، موزه‌  واقع در ساختمان مرکزی شهرداری تبریز را تشکیل دادیم، سپس عکس‌هایی از تبریز و فعالیت‌های شهرداری قدیم تبریز را در نمایشگاهی به نمایش  گذاشتم که برخی گفتند، وقتی برادرم در شهرداری بود، این عکس‌ها را به او داده‌اند، در حالی که من نگاتیو این مجموعه را دارم و مستند حرف می‌زنم.
 

 درصورت قبول شرایطم  موزه ای دیگری را  در تبریز ایجاد می‌کنم/  مجموعه میدان آزادی تهران همچنان پابرجا است


                                              شهرداری،125 دوربین عکاسی من را به مبلغ 15 میلیون تومان خرید

جدیدالاسلام با بیان اینکه عکس‌ها نه متعلق به آرشیو شهرداری که از آرشیو من هستند  و سند هم دارم افزود: آقای نوین(شهردار ادوار گذشته تبریز) گفتند: می‌خواهی با این عکس‌ها چه کار کنی و من هم گفتم جایی را برای برپایی موزه‌  عکس بدهید. تصاویر خانه موزه‌  استاد شهریار از آرشیو جدیدالاسلام هستند، اما معاون گردشگری که عوض شد، عکس من را از خانه موزه پایین آورده اند، در حالی که تمامی عکس‌های روی دیوار را مجانی به موزه اهدا کرده‌ام.

او خاطرنشان می‌کند: برادرم شهر را وجب به وجب گشت، لوازم قدیمی را از انبارهای آتش‌نشانی پیدا کرد تا موزه‌ شهر را دایر کند، شهردار وقت در آن زمان آمد و همین جایی که شما نشستید، نشست و گفت که دوربین‌هایم را قیمت گذاری کنم، من گفتم هر طور که به صلاح است و او گفت هدیه‌ای فرهنگی برای من در نظر گرفته‌اند تا دوربین‌ها را بخرند و موزه را برپا کنند و 125 دوربین عکاسی من را به مبلغ 15 میلیون تومان خریدند که الان بیش از یک میلیارد می‌ارزد.اکنون بعد از سال‌ها دو دستگاه از دوربین‌ها را به خانه‌  نیکدل برده‌اند که یکی بدون لنز است.

  مجموعه‌دار و عکاس تبریزی، بیان می‌کند: وقتی  نه در خانه‌ام و نه در بیرون از خانه آسایش و آرامش نداشتم، رفتن را ترجیح می‌دادم، و دنبال مقصر کردن کسی نیستم، چرا که معتقدم من ضرری ندیده‌ام و هدفم کمک به اعتلای فرهنگ و تاریخ شهر و کشورم بود، حال چه در تبریز، چه در تهران یا در یک روستای کوچک.
وی افزود: وقتی عازم برج آزادی تهران شدم، وسایلم را بیمه کرده‌اند تا ضرری متوجه اشیا نشود و چمدان‌ها را فرستاده‌اند تا دوربین‌ها را داخلش بگذارم، و اکنون نیز مجموعه موزه عکس جدیدالاسلام در تهران و برج آزادی برقرار است.

                                              درصورت قبول شرایطم در تبریز توان ایجاد موزه‌ایی دیگر را دارم

وی در پاسخ سئ والی مبنی بر بازگشت کلکسیون به تبریز به می‌گوید: در روزهای گذشته به دعوت اعضای شورای شهر چند جلسه‌ایی برگزار کردیم و در حال رایزنی برای ایجاد موزه عکس جدیدالاسلام در تبریز هستیم، ولی مجموعه میدان آزادی برقرار بوده و اگر مسئولان تبریزی همراهی داشته و شرایط مارا برای ایجاد مجموعه در خانه نیکدل و یا در خانه حیدرزاده فراهم کنند آماده ساخت موزه‌ایی در خور نام کهن شهر تبریز هستم.


وی افزود: من تلاش می‌کنم که کلکسیون خود را با آنچه دارم در حد 5 کلکسیون برتر دنیا معرفی کنم و اگر از طرف مسئولان حمایت شوم توان ایجاد کارآفرینی برای جوانان این شهر را نیز دارم.

او، تعدادی از نگاتیوهای شیشه‌ای تاریخی را نشان داده و بیان می‌کند: از سرتاسر ایران برای گرفتن عکس از من می‌آیند، نگاتیوهای شیشه‌ای شامل عکس‌های قدیمی مشهد مقدس، دوران قاجار و بسیاری از برهه‌های تاریخی را خریداری و گردآوری کرده‌ام. اگر ادعا می‌کنم که موزه‌ای بین‌المللی دایر می‌کنم، ادعای بی‌خودی نیست، چرا که من با واقعیت‌ها زندگی می‌کنم.

 درصورت قبول شرایطم  موزه ای دیگری را  در تبریز ایجاد می‌کنم/  مجموعه میدان آزادی تهران همچنان پابرجا است

 

 

 درصورت قبول شرایطم  موزه ای دیگری را  در تبریز ایجاد می‌کنم/  مجموعه میدان آزادی تهران همچنان پابرجا است

محمدعلی جدیدالاسلام از ۱۲ سالگی شروع به عکاسی کرده و در اولین عکسش، سایه‌ای از خودش هم در عکس حضور دارد، این عکس بر روی میز عکاسخانه قرار دارد. او می‌گوید: اولین عکس حرفه‌ای‌اش را در ۱۵ سالگی در سال ۴۶ از دوستانش در آتلیه گرفته است و اولین عکسی که در همین سن از استاد شهریار ثبت کرده هم هنوز موجود است. اولین و دومین دوربینی را هم که داشتم، نگه داشته‌ام و از همان ابتدا شروع به گردآوری مجموعه با خرید از داخل کشور و خارج کشور کرده‌ام.

به گفته‌ این استاد عکاسی، وسایل کلکسیون او بیش از 1100 قلم بوده و شامل لوازم عکاسی مانند دوربین، فلاش، لامپ و ... است. 

گفت وگو : فرشید ولی‌زاده

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز