خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان رهبری:

شیعه همواره توهین به مقدسات تمام مذاهب را زشت و قبیح می‌داند

شیعه همواره توهین به مقدسات تمام مذاهب را زشت و قبیح می‌داند
کد خبر : ۱۱۳۷۲۸

شیعیان و اهل سنت در بسیاری از اصول و فروعات مشترک هستند. / گسترش یا کاهش تفرقه مسلمانان به ارتباط علما با یکدیگر بستگی دارد. / توهین چند نفر به مقدسات اهل سنت ربطی به تشیع ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اقدام توهین آمیز چند جوان شیعه علیه شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت در عراق را از سوی شیعیان محکوم کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفتگو با خبرنگاران در تبریز گفت: شیعه همواره توهین به مقدسات تمام مذاهب را زشت و قبیح می‌داند.
وی با بیان اینکه توهین به مقدسات همه مذاهب از سوی اسلام و از نظر عقلی و انسانی جایز و صحیح نیست، اظهار کرد: توهین به مقدسات هر مذهبی سبب تحریک عواطف و احساسات معتقدین به آن مذهب شده و واکنش‌های شدید از سوی افراد را به دنبال خواهد داشت، این مساله یک امر طبیعی است؛ بنابراین می‌توان گفت کسی که عامل توهین به مقدسات مذاهب مختلف شود، گناهکار است، چرا که این عمل او، سبب واکنش از سوی طرفداران آن مذهب شده و در نتیجه توهین به مقدسات اسلامی را در بردارد.
آیت الله هاشم‌زاده هریسی افزود: انسان‌ها مقدساتی که به آن‌ها اعتقاد دارند را از خود و شخصیتشان بیشتر دوست دارند، به طوری که اگر به مقدسات آنان توهینی شود، آن مذهب را تحقیر کرده و علیه مقدسات آن‌ها توهین می‌کنند در نتیجه میان دو مذهب اسلامی اختلافات عمیق و شدیدی ایجاد خواهد شد و دشمن از این فرصت استفاده لازم را خواهد کرد، بنابراین توهین به مذاهب یکدیگر از سوی هر یک از گروه شیعه یا سنی، همواره گناه، قبیح، خلاف عقل و شرع، به ضرر اسلام و محکوم است.
وی، به سخن قرآن و امام علی(ع) در مورد احترام به مقدسات مذاهب اشاره و تصریح کرد: توهین به مقدسات اهل سنت و شیعه از سوی هر دو گروه به دلیل تبعات منفی این اقدام، چنان ناپسند است که قرآن به صراحت در این زمینه می‌فرماید، حتی به خدایان و بت‌های کسانی که خدای یگانه و حق را نمی‌پرستند، توهین نکنید؛ چون توهین به بت‌های این گروه، سبب می‌شود آنان به خدای شما توهین کنند؛ اگر شما هزار بار به بت‌های آنان توهین کنید، هیچ ارزشی ندارد، اما اگر آنان به خدای یکتای شما کوچک‌ترین توهینی کنند، از سوی همه مسلمانان غیر قابل تحمل است. زمانی که حضرت علی(ع) شنید برخی از شیعیان در جنگ صفین به اصحاب و یاران معاویه توهین کرده‌اند، فرمود: من راضی نیستم شیعیان توهین و ناسزا بگویند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگرچه حقایق را باید گفت تا حق از باطل روشن شود، اما حق و باطل را به صورت علمی و استدلالی گفتن مساله‌ایست، توهین کردن به دیگران مساله دیگر. شیعیان همواره توهین به مقدسات تمام مذاهب را زشت و قبیح می‌دانند و به جد این نوع اقدامات از سوی هر گروه و حزبی را محکوم می‌کنند.
وی با اشاره به توهین چند جوان شیعه به مقدسات اهل سنت در عراق، توجه گروه سنی به یک نکته را ضروری دانست و اظهار کرد: اینکه یک یا چند نفر شیعه به مقدسات اهل سنت توهین کرده‌ باشند، مساله‌ای شخصی است. یعنی مربوط به آن اشخاص است و هیچ ربطی به تشیع ندارد. شیعه از امامان خود یاد گرفته به بزرگان و مقدسات دیگران توهین نکند. افرادی که به مذاهب دیگر توهین می‌کنند، در حقیقت شیعه نیستند بلکه افرادی جاهل و کج سلیقه هستند که از سوی دشمنان اسلام تحریک شدند و در لباس و به نام شیعه چنین اقدامات ناپسندی را مرتکب می‌شوند.
هاشم‌زاده هریسی، به ضرورت هوشیاری شیعیان و اهل سنت تأکید کرد و گفت: اهل سنت باید توجه داشته باشند سخن نادانان، ابلهان و کسانی که از جای دیگر تحریک شده‌اند، هیچ اعتباری ندارد و نباید برادران اهل تسنن از این مساله برافروخته شوند یا علیه شیعه تحریک و بدبین شوند. در میان هر فرقه، گروه، مذهب و دینی افراد تندرویی پیدا می‌شوند که مسایل و گفتارهای ناهنجار انجام می‌دهند. نباید آن‌ها را به حساب یک مذهب گذاشت. از سوی دیگر اگر اهل سنت یک حرف و عملی علیه شیعه انجام داد، شیعیان نیز توجه کنند که نباید این اقدام، به نام اهل سنت تمام شود. شیعیان و اهل سنت در بسیاری از اصول و فروعات مشترک هستند، آنان نباید اقدام این افراد را ملاک قرار دهند تا چنین مسایل کوچک از سوی برخی افراد تندرو شیعه و سنی سبب اختلاف میان آنان نشود، و بدانند گسترش اختلاف میان شیعه و سنی خواست دشمنان این دو مذهب است.
وی در صورت گسترش اقدامات توهین آمیز به مذاهب اسلامی، در مورد احتمال ایجاد یک گروه تندرو شیعی، اظهار کرد: اگر مسلمانان شیعه و سنی به تحریکات، غرض‌ورزی‌ها، کج سلیقگی‌ها و نادانی‌ها اهمیت بدهند و متأثر شوند، اختلاف در میان آنان ایجاد می‌شود؛ در این صورت افراد تفرقه انگیز به خواسته خود می‌رسند، تشویق می‌شوند، بر تعداد آنان افزوده شده و همه جا را فرا خواهند گرفت، در ‌‌نهایت میان امت اسلامی فتنه ایجاد خواهد شد، اما اگر مسلمانان به اقدامات این گروه کوچک اعتنا نکنند و با آنان مقابله کنند، شیعه و سنی به یکدیگر نزدیک خواهند شد. در حقیقت گسترش یا فروکش افراد تفرقه انگیز در میان شیعه و سنی بستگی به نحوه ارتباط این دو گروه با یکدیگر دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، به نقش علما در تبدیل این تهدید به فرصت اشاره کرد و افزود: استفاده از چنین اقدامات توهین آمیزی برای ایجاد نزدیکی بیشتر میان شیعه و سنی به دست علما و عاقلان هر دو مذهب است؛ اگر علما و عقلا هر دو مذهب مردم را هشدار دهند که به وسیله اینگونه گفتار‌ها علیه یکدیگر تحریک نشوند، بلکه از این وقایع برای ایجاد وحدت بیشتر استفاده کنند، در این صورت نقشه دشمنان بر باد خواهد رفت.
هاشم‌زاده هریسی در پاسخ به اینکه، گرچه همیشه علمای مذاهب این اقدامات را محکوم کردند، اما به چه دلیل همچنان شاهد این خشونت‌ها و توهین‌ها هستیم، آیا باید راهکار دیگری را اتخاذ کرد؟ گفت: علمای هر دو مذهب باید در برابر این اقدامات موضع بگیرند، آن‌ها را محکوم کنند، از این تحریک‌ها جلوگیری کنند، مردم را از نقشه و طرح‌های دشمن آگاه کنند و به مردم هر دو گروه اطلاع دهند که این اقدامات از سوی گروه جاهل کوچکی است که تحت سلطه دشمنان قرار گرفته‌اند. در کنار این اقدامات، علما و بزرگان شیعه و سنی باید در برابر این تحریکات دور هم جمع شوند و جلسه‌ای مشترک پیرامون این موضوع تشکیل دهند و به دشمنان نشان دهند که شیعه و سنی با چنین اقداماتی علیه یکدیگر تحریک نمی‌شوند و برای چنین سخنانی اعتبار قائل نیستند، بلکه از این فرصت تأثیر مثبت می‌گیرند و بر وحدت خود می‌افزایند. در این صورت دشمنان از ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی مأیوس خواهند شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: امیدوارم اینگونه مسایل نه تنها موجب اختلاف در میان شیعه و سنی نشود بلکه موجبات وحدت و اتحاد بیشتر شود. هر دو گروه بدانند و هوشیار باشند که دشمنان اسلام این افراد را تحریک می‌کنند چرا که خواهان تفرقه و اختلاف میان مذاهب اسلامی هستند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز