مجلس چه میزان از برنامههای جنتی را همسو با اهداف ارشاد میداند؟

مجلس برنامههای جنتی در حمایت از بخش غیردولتی و خصوصی در طراحی، تولید، انتشار محصولات فرهنگی و هنری رسانهای، دیجیتال و نرمافزاهای چندرسانهای، توسعه و راهاندازی موسسات هیاتها و تشکلهای فرهنگی، تاسیس شهرک سینمایی، تلویزیونی و رسانهای را همسو با اهداف ارشاد و برنامه پنجم توسعه میداند.
ایلنا: مجلس شورای اسلامی میزان انطباق برنامههای علی جنتی(وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی) با قانون برنامه توسعه را بررسی کرد. در گزارشی که در مجلس شورای اسلامی در همین باره منتشر شده، بخشهای مختلف برنامه وزیر پیشنهادی برای ارشاد بررسی و مشخص شده چه بخشهایی از این برنامه همسو، مغایر یا منطبق با اهداف وزارت ارشاد و برنامه پنجم توسعه است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در این گزارش میزان انطباق برنامه علی جنتی وزیر پشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه پنجم توسعه را در ۲ بخش و هر بخش در ۲۹ و ۳۰ بند مورد بررسی قرار داده است که در مجموع ۵۹ بند از برنامه مورد بررسی قرار گرفته است.
براساس این گزارش، در بخش برنامههای وزیر پیشنهادی ارشاد با شرح وظایف قانونی وزارتخانه از موارد مهمی که برنامههای وی منطبق با شرح وظایف وزارتخانه تعیین شده است، میتوان به رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان، بررسی اخبار و اطلاعات مربوط به پیشرفت برنامهها و فعالیتهای دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی، انعقاد قرارداد در زمینه مبادلات فرهنگی و هنری سینمایی، جهانگردی، خبری، مطبوعات، اداره امور اوقاف و امور خیریه در چارچوب قوانین، صدور اجازه تاسیس، توسعه یا انحلال موسسات آزاد آموزشهای هنری فرهنگی و سینمایی و نیز انجمنهای فرهنگی و هنری و تصویب آیین نامههای مربوط و نظارت بر اجرای آنها طبق ضوابط و مقررات قانونی اشاره کرد.
همچنین مجلس اعلام کرده است که در این بخش؛ برنامههایی همچون فراهم آمدن زمینههای وحدت میان مسلمین، شناساندن مبانی، مظاهر اهداف انقلاب اسلامی به جهانیان، گردآوری و طبقهبندی کلیه مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی از قبیل فیلم، کتاب و تصویر، انجمن همکاریهای فرهنگی و ارشادی با مراکز اسلامی و فرهنگی، تقویت روح تحقیق تطبع و ابتکار در تمام زمینههای فرهنگی و هنر اسلامی و ایرانی، ایجاد و توسعه و تجهیز اداره کتابخانههای عمومی، نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، هنری تبیلیغاتی اقلیتهای دینی و مذهبی، تهیه و تدوین آییننامه و ضوابط ناظر بر تشکیل جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی و ایحاد زمینههای گسترش فرهنگی انقلاب اسلامی و اشاعه زبان فارسی در کشورهای مختلف جهان با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت آموزش عالی همسو با اهداف و شرح وظایف قانونی وزاتخانه است.
براساس این گزارش، در این بخش؛ مجلس پیرامون بندهای گردآوری خبرها گزارشها مقالات و عکسهای مربوط به ایران و کشورهای جهان و توزیع آن بین رسانههای گروهی، تعیین ضوابط اعطای جوایز در زمینههای فرهنگی و هنری در چارجوب آیین نامهای مربوطه، صدور اجازه تاسیس انجلال و نظارت در فعالیت موسسات خبری و نمایندگیهای خبرگزاریهای و رسانههای خارجی و صدور اجازه تاسیس انحلال و نظارت برنحوه کار و فعالیت کانونهای تبلیغاتی چاپخانهها و موسسات تکثیر و موسسات وابسته به صنعت چاپ و نظارت در کیفیت و محتوای آگهیها و کارهای چاپی طبق ضوابط و مقررات قانوین، صدور اجازه ورود آثار سمیع و سریع آثار هنری مطبوعات و نشریات و کلیه موارد تبلیغی و فرهنگی مشکوک که تعیین موارد مشکوک و از غیر مشکوک طبق آیین نامه خواهد بود که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، نظارت بر فعالتهای فرهنگی هنری تبلیغاتی خارجیان اعلام نظر نکرده است زیرا این موارد در برنامه پیشنهادی وزیر وجود نداشته است.
همچنین مجلس اعلام کرده است که بندهایی همچون هدایت و حمایت از فعالیت مراکز و موسسات فیلم سازی سینماها کانونها مراکز نمایش فیلم عکاس خانهها و تولیدکنندگان نوار سمعی و سریع صدور اجازه تاسیس و یا انحلال آن واحدها و نظارت بر آنها بر چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه، تحقیق درباره اثرات وسایل ارتباط جمعی و سنجش میزان تاثیر برنامهها و فعالیتهای گفتاری تصویری مطبوعاتی و خبری و متون چاپ شده در افکار عمومی، انجام مطالعات و تحقیقات لازم پیرامون مسائل و فرهنگ عمومی، هنر، سینما، تئاتر و دیگر زمینههای هنری مربوط به استفاده از نتایج حاصل در برنامه ریزیهای فرهنگی هنر و دیگر امور مربوط و نهایتا بهبود کیفی کمی امور محوله، برنامه ریزی فرهنگی و تبلیغی درجهت همکاری بیشتر مردم با دولت و بررسی پیرامون اثرات برنامهها و فعالیتهای دولت در افکار عمومی و ارائه آن به هیات وزیران در قسمت مرتبط با برنامههای وزیر پیشنهادی وجود ندارد.
در بخش ب با عنوان بررسی انطباق برنامههای وزیر پیشنهادی ارشاد با تکالیف وزارتخانه در قانون برنامه پنجم توسعه معاونت نظارت اعلام کرده است که بندهای تدوین الگوی توسعه اسلامی و ایرانی با همکاری سایر قوا، حمایت از بخش غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی در خصوص برنامههای اجرایی دینی، مذهبی هنری فرهنی آموزشی و علمی، حمایت از بخش غیردولتی اعم از حقیقق و حقوقی درخصوص طراحی تولید توزیع انتشار صدور خدمات و محصولات فرهنگی و هنری رسانهای صنایع دستی و میراث فرهنگی، حمایت از بخش غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی در خصوص تولیدات و فعالیتهای رسانهای فرهنگی و هنری دیجیتال و نرم افزارهای چندرسانهای و همچنین حضور فعال و تاثیرگذار در فضای مجازی، توسعه و راهاندازی موسسات هیاتها و تشکلهای فرهنگی و هنری رسانهای دینی و قرآنی، تهیه سند ملی توسعه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل، حمایت مالی از ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگی سنتی عشایری و روستایی توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی و تعاونی، منطبق با برنامه پنجم توسعه است همچنین مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است.
برنامههایی همچون تهیه پیوست فرهنگی برای طرحهای مهم و جدید براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تصویب نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نظام نامه پیوست فرهنگی، حذف اسامی لاتین از سر در اماکن عمومی و شرکتها و بستهبندی کالاهای غیرصادراتی، تدوین کلیه استانداردهای لازم برای خط و زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی، پیشنهاد اسناد راهبردی توسعه حوزههای آموزش عمومی تبلیغ و ترویج پژوهش و آموزش عالی قرانی کشور، حمایت مالی در قوانین بودجههای سنواتی از انجام پژوهشها و مطالعات بنیادی کاربردی در عرصه فرهنگسازی آموزشی و تاسیس رشتههای تخصصی لازم و پایان نامههای دوره تحصیلات تکمیلی با موضوعاتی مرتبط با حضرت امام، مقام معظم رهبری انقلاب دفاع مقدس ایثار و شهادت نشر و فرهنگ انقلاب اسلامی فرهنگ و معارف اسلامی، تامین حداکثر ۵۰درصد هزینه تکمیل مراکز فرهنگی و هنری دینی و قرآنی بخش غیر دولتی، حمایت مالی و حقوقی از تاسیس شهرکهای سینمایی تلویزیونی و رسانهای، تهیه تدوین نظام جامع رسانهها با رویکرد تسهیل فعالیت بخش غیر دولتی، حمایت مالی و معنوی از بیمه آثار فرهنگی و هنری تاریخی و مالکیت و حقوق قانونی مالکان بناها و آثار و اشیا تاریخی منقول در جهت حفظ صیانت و کاربرد مناسب آنها، تبادل موافقت نامه با کلیه دستگاههای اجرایی برای صرف ۲۰ درصد از اعتبارات فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و صرف این ۲۰ درصد، تدوین و تصویب برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده با همکاری سازمانها و دستگاههای ذیربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده همسو با تکالیف وزارتخان ارشاد در قانون برنامه پنجم توسعه است.
مجلس همچنین درباره بندهایی همچون برخوردار کردن حداقل یک جهارم مساجد شهری و روستایی بالای هزار نفر جمعیت از کانون فرهنی و هنری، اعطای نشان ملی حضرت امام و رهبری برای تشویق پدید آورندگان آثار برتر علمی فرهنگی ادبی مرتبط، تصویب سیاستها و ضوابط مربوط به ساماندهی فضای رسانهای کشور مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاریهای رسانهای، پیشنهاد وضع و اجرای سیاستها و مقررات مورد نیاز و ایجاد و تقویت سازگارهای لازم برای سازماندهی نظارت و پالایش محتوای دیداری شنیداری و نوشتاری در فضا رسانه کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد سامانه به منظور تهیه بانک جامع موقوفات، اعلام نظر نکرده است زیرا این برنامهها در قسمت مرتبط در برنامه وزیر پیشنهادی وجود ندارد.
همچنین مجلس اعلام کرده است برنامههایی همچون ارتقا آگاهی، دانش و مهارت همگانی، تقویت رسانهای ماهوارهای و اینترنتی همسو و مقابله با رسانههای معارض خارجی و بهرهگیری و هماهنگی سازی اقدامات فرهنگی آموزشی تربیتی تبلیغی و رسانهای برای مقابله با ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی در چارچوب تکالیف وزارتخانه در قانون برنامه پنجم توسعه از طرف وزیر لحاظ نشده است.