در نشست خبری مجموعه «ترور خاموش» مطرح شد:
تذکر تلویزیون به تهیهکننده و کارگردان «ترور خاموش» از واژه «سانسور» برای اصلاحیهها استفاده نکنید/ حذفیات سریالها امری بدیهی در همه دنیا است
غلامرضا الماسی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک) درباره استفاده از واژه «سانسور» از سوی تهیهکننده سریال «ترور خاموش» گفت: تذکر دادیم که از واژه سانسور استفاده نکنند چون هر واژه یک بار معنایی با خود دارد. هر کاری بر اساس شرایط موجود و زمان پخش نیاز به اصلاحاتی دارد که انجام میشود و حذفیات از سریال، اتفاقی مرسوم وبدیهی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مجموعه «ترور خاموش» با حضور غلامرضا الماسی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک)، ابوالفضل صفری (تهیهکننده)، احمد معظمی (کارگردان)، پرویز فلاحیپور، سپیده خداوردی، رضا مولایی، امیر محمد زند، شایسته ایرانی (بازیگران) و برخی دیگر از عوامل در سالن ادارهکل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.
ابوالفضل صفری (تهیهکننده) در ابتدای این نشست گفت: خدا را شکر بازخورد خوبی از کار گرفتهایم و بیشتر از تصور ما از سریال استقبال شد. در مورد غیبت آقای ترابنژاد نویسنده مجموعه نیز باید بگویم به خاطر اینکه درگیر نگارش فیلمنامه دیگری که کار جدید من است، ایشان در این جلسه حضور پیدا نکرد. آقای راد هم همزمان درگیر فیلمبرداری مجموعه دیگری بودند و به همین دلیل نتوانستند حضور پیدا کنند.
صفری در مورد مجموعه ترور خاموش گفت: وقتی تصمیم گرفته شد فیلمی در این کلاس درباره مواد مخدر ساخته شود، جسارتی بود که از سوی تلویزیون شکل گرفت. ابتدا بررسی کردیم و دیدیم اغلب سریالها در حوزه مواد مخدر، درنیامدهاند و تصمیم گرفتیم این موضوع را به صورت واقعیتر بیان کنیم تا مردم با آن ارتباط برقرار کنند. البته میدانم ممکن است، کام مخاطب تلخ شود اما این کارها قرار است یک بار در سال ساخته شود و نه اینکه هر روز روی آنتن برود.
وی ادامه داد: ترور خاموش تمام زور خود را زد اما واقعا کار سختی بود. ما حتی در همکاری با سازمانهای کشوری هم مشکل داشتیم و در این راه بسیار اذیت شدیم چراکه قصه تلخی بود اما با همه این تفاسیر سعی کردیم که امید در کار نمایان باشد و اقتدار را هم به خوبی در کار نشان دهیم.
صفری در ادامه با اشاره به اینکه «ترور خاموش سال ۹۵ شروع شد و سختیهای بسیاری در راه ساخت آن متحمل شدیم» درباره اثرگذاری تلویزیون در بحث مواد مخدر بیان کرد: اساسا نه ما و نه هیچکس در مقابل مواد مخدر نمیتواند بایستد و این خانواده است که باید بستری فراهم کند تا این آسیبها کاهش یابد.
وی همچنین درباره سانسور در این سریال بیان کرد: سانسورهایی که انجام شد شاید در کلیت یک قسمت تلخ بود و میشد با تعدیل آن را پخش کرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ داد.
الماسی هم در این باره بیان کرد: ما به آقای معظمی و صفری هم تذکر دادیم که از واژه سانسور استفاده نکنند چون هر واژه یک بار معنایی با خود دارد. هر کاری بر اساس شرایط موجود و زمان پخش نیاز به اصلاحاتی دارد که انجام میشود. حذفیات از سریال، اتفاق مرسومی بوده و در تمام دنیا نیز به همین صورت است. این اتفاق بدیهی است. امیدوارم ما بتوانیم بحث رده سنی را عملیاتی کنیم تا این موضوع بهتر مدیریت شود. اینکه در خارج از کشور این اتفاق رسانهای نمیشود، به این دلیل بوده که این موضوع جا افتاده و کارگردان حق ندارد اعتراضی به این موضوع کند.
معظمی نیز در این باره توضیح داد: تعاملات ما با تلویزیون به خوبی انجام میشود و باید بدانیم که ما در تلویزیون کار میکنیم و باید چهارچوب این رسانه را درنظر بگیریم. چون قرارداد کار کردن در آن را قبول کردیم.
احمد معظمی همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت: حالم خیلی خوب است، چون در تماس با مردم حتی یک مورد منفی در مورد این سریال نشنیدهام.
وی ادامه داد: مجموعه ترور خاموش دارای فیلمنامه سختی بود چراکه لوکیشین زیاد داشت و کمتر کارگردانی سراغ ساخت چنین آثاری میرود. ترور خاموش از جمله کارهایی است که من در گذشته خود این مدل سبک را تجربه کرده بودم و تمام تلاش خودم را کردم تا به دور از کلیشهها مجموعهای درباره مواد مخدر را به تولید برسانیم.
وی افزود: همیشه گفتهام که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در خانه و خانوادهها شکل بگیرد. ما تمام تلاش خود را کردیم که کار خوبی را به تولید برسانیم و متفاوت از آثار قبلی که در این حوزه ساخته شده را روی آنتن تلویزیون ببریم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین باید از همه دستاندرکاران تشکر کنم. چون کار ما هیچ حاشیهای نداشت.
الماسی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک) در ادامه این نشست اظهار داشت: برای مقولهای مثل سریال همیشه طراحی از سوی تلویزیون وجود دارد ولی اینکه یک اثر چه تاثیری در جامعه میگذرد، نه اینجا و نه در هیچ جای دیگر نمیتوان اثرگذاری آثار نمایشی را مشخص کرد.
الماسی با اشاره به اینکه «بحث سریال ترور خاموش پیام جهانی دارد و موضوع مصرف و عدم مصرف مواد مخدر جزئیترین موضوع این سریال است و در پایان پیام اصلی این سریال مشخص میشود» گفت: طراحی این سریال بیش از دو سال به طول انجامید و ما لزوما نمیدانستیم که سریال چند قسمت است. تحلیل پرداختن به موضوع مواد مخدر را باید در رنگآمیزی کلی تلویزیون دید.
پرویز فلاحیپور نیز در این نشست بیان کرد: یکی از نقدهای من به کار، موضوع هوش پلیس و در مقابل کمهوشی کاراکتر مقابل اوست. چون همانقدر که پلیس باهوش است، باید طرف مقابل هم باهوش باشد و این نقد به کار را کاملا قبول داریم.
فلاحیپور ادامه داد: به شخصه ۱۰۰ درصد از بازی خود را راضی نیستم، ولی واکنشها نسبت به مجموعه خیلی خوب بود. من تمام تلاش خود را کردم که به لحاظ تحقیقی کار متفاوتی ارائه دهم و مثل کارهای قبلی نباشد. چراکه معتقدم هر آدمی کاملا بد نیست و در بدترین کاراکترها هم خوبیهایی وجود دارد.
وی همچنین درباره تفاوت دوران کاری در تلویزیون از شب دهم نسبت به امروز اظهار داشت: دورهای که شب دهم را کار کردیم، تلویزیون بودجه بیشتری داشت و ما وقت بیشتری برای کار روی شخصیت خود داشتیم. به عنوان مثال در شب دهم من تنها یک ماه فرصت داشتم تا روی نقشم کار کنم ولی کارهای دیگر تماس گرفته و میگویند که ۸ روز دیگر باید جلوی دوربین بروید.
رضا مولایی نیز در این نشست گفت: آرزو میکنم که ای کاش فیلمنامه یک کار کامل باشد و بعد کار آغاز شود. البته این اتفاق مختص به این سریال نبوده و در همه کارها به همین صورت است. در حالی که اگر این اتفاق درست انجام شود، ما به عنوان بازیگر و تیم تولید از سوی دیگر نیز میتوانیم اتفاق بهتری را رقم بزنیم.
معظمی پیرامون انتخاب بازیگران این سریال هم گفت: همیشه در کارهایم سعی کردم بازیگر جدید معرفی کنم، ستاره اسکندری یک بازیگر فوقالعاده همراه بود و با وجود اینکه درگیر چند پروژه بود، پذیرفت که در این پروژه حضور داشته باشد. ستاره اسکندری به شدت منظم، توانا و همراه پروژه بود و بسیار فراتر از آنچه روی کاغذ نوشته شده بود، با این نقش پیش رفت.
وی ضمن بیان اینکه در این مجموعه با حضور همه بازیگران از سعید راد تا افراد دیگر یک ماه دورخوانی انجام شده، افزود: ضمن احترام به همه بازیگران، باید بگویم که بازیگران جدیدی باید به تلویزیون تزریق شوند. چرا که دستمزدهای نجومی کار را سختتر کرده است. در حالی که تلویزیون برای خود تعاریفی دارد. در شبکه نمایش خانگی دستمزدها عجیب و غریب بوده و نظم همه چیز را بهم ریخته است. ما فقر بازیگر داریم و باید بازیگر جدید تزریق کنیم.
در پایان این نشست الماسی گفت: کارهایی از این دست براساس پروندههای واقعی است و شاید با مطالعه آنها سوالاتی که در مورد روابط نقشها وجود دارد، از بین برود.