خبرگزاری کار ایران

رایزن فرهنگی استرالیا در گفت‌وگو با ایلنا:

استرالیا در عرصه بین‌الملل همواره از ایران حمایت کرده/شرایط دریافت ویزای استرالیا برای ایرانی‌ها تغییر نکرده/عاشق بومگردی ایرانی و میرزاقاسمی هستم

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۵۶۹

رایزن فرهنگی استرالیا در خصوص توسعه گردشگری و میراث فرهنگی بین ایران و استرالیا گفت: فیلم‌های تاریخی و تاریخ چند هزار ساله ایران برای استرالیایی‌ها جذاب است. آنها با سفر به ایران نظرشان درخصوص اخباری که در عرصه بین‌الملل درباره ایران منتشر می‌شود، تغییر کرده و دوست دارند دوباره به ایران بیایند. وی افزود: سیاست استرالیا برای سفر ایرانی‌ها و ارائه ویزا هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجاهمین سالگرد ارتباط ایران و استرالیا بهانه‌ای شد تا به بررسی ارتباط میراث فرهنگی و گردشگری بین دو کشور بپردازیم. این درحالی‌ست که چندی پیش نیز گروهی از اساتید دانشگاه استرالیا و ماتیو آبرت از مرکز DNA  باستانی از استرالیا در کاشان حضور داشتند تا در زمینه نحوه شناسایی و طبقه‌بندی آنالیز بقایای جسمانی شامل استخوان‌های انسانی و حیوانی به گفتگو بنشینند و همزمان در محوطه باستانی استرک و جوشقان کاوش کنند.

هیمیش لزلی (نفر دوم سفارت استرالیا در ایران و رایزن فرهنگی) به ایلنا گفت: در استرالیا دانشگاه‌ها و ارتباطات چندان ارتباطی با دولت ندارند. در کشور ما بخش‌های مختلف فرهنگی می‌توانند به صورت مستقل فعالیت کنند یا با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند. اما ما به عنوان دولت استرالیا با دولت ایران در عرصه معماری تعاملات و همکاری‌هایی داشته‌ایم مثلا در عرصه مدیریت آب با دانشگاه شهید بهشتی ارتباطاتی داشتیم اما در عرصه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی باید بگویم در بدنه دولت ارتباطات زیادی با ایران نداشته‌ایم اگر هم فعالیتی صورت گرفت و همکاری برقرار شده دانشگاه‌های کشور ما خودشان مستقیما و مستقلا وارد عمل شده‌اند و دولت چندان از برنامه‌های آنها اطلاعی ندارد یا در کار آنها مداخله نمی‌کند.

به گفته او، عرصه میراث فرهنگی استرالیا به سازمان مستقلی ارتباط دارد و این سازمان تمامی مسائل مرتبط با میراث فرهنگی را مدنظر قرار می‌دهد.

رایزن فرهنگی استرالیا در ادامه به این نکته اشاره داشت که استرالیایی‌ها آشنایی چندانی با ایران و جاذبه‌های آن ندارند.

وی درخصوص مباحث تبلیغاتی و بسترهایی که ایران می‌تواند از آنها برای جلب توجه گردشگران استرالیایی و آشنایی آنها با جاذبه‌های گردشگری ایران استفاده کند، گفت: تدارک برنامه‌های فرهنگی یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق استرالیایی‌ها برای سفر به ایران است، چراکه تصویری که مردم استرالیا از ایران دارند تحت نظر اخباری است که در دنیا منتشر می‌شود.  قطعاً انتشار خبر خوب در خصوص ایران مخصوصا راجع به ارتباط فرهنگی بین دو کشور ایران و استرالیا می‌تواند به جلب توجه استرالیایی‌ها نسبت به ایران کمک کند.

او ادامه داد: به نظر من مدیوم فیلم به خصوص فیلم‌های تاریخی ایران یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند در تصمیم گردشگران استرالیایی برای سفر به ایران موثر باشد. تعداد زیادی از افراد می‌توانند یک فیلم را ببینند. استرالیا یک کشور جوان است و برای ما قدمت هزاران ساله ایران جذاب و جالب است. چنانکه اصفهان و پرسپولیس با داشتن تمدنی چند هزار ساله از جذاب‌ترین نقاط دیدنی و تاریخی ایران برای گردشگران استرالیایی است.

لزلی با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی در خصوص تعداد و آمار گردشگران ایرانی که طی سال ۲۰۱۷ به استرالیا سفر کرده‌اند، ندارد، گفت: فکر می‌کنم قبل از اعمال تحریم‌ها، تعداد گردشگران ایرانی که به استرالیا سفر می‌کردند خیلی زیاد بود. درعین حال جمعیتی از ایرانی‌ها در استرالیا هستند و تمایل دارند بازدیدهای فامیلی با کشور خود داشته باشند، ایرانی‌هایی نیز هستند که از سر کنجکاوی به استرالیا سفر می‌کنند و برخی نیز دانشجو هستند، از این رو دائم بین ایران و استرالیا در رفت و آمد هستند. قاعدتا، تحریم‌ها و کاهش ارزش ریال بر سفر و رفت و آمد ایرانی‌ها به استرالیا تأثیرگذار است.

درحالی‌که بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا؛ بسیاری از گردشگران اروپایی و آمریکایی تصمیم گرفتند تا سفر خود به ایران را لغو کنند اما لزلی گفت: براساس اطلاعاتی که دارم حتی بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا؛ تعداد زیادی از استرالیایی‌ها به ایران سفر کرده‌اند. کسانی که همیشه دوست داشتند به ایران سفر کنند اما اعتماد لازم برای تحقق این مهم را نداشتند پس از سفر به ایران و بازگشت به استرالیا اکنون در حال برنامه‌ریزی برای  دومین سفر خود به ایران هستند چراکه آنها که به ایران سفر می‌کنند از جاذبه‌ها و آنچه که در ایران تجربه کرده‌اند، اظهار خوشحالی می‌کنند و معتقد هستند آنچه در ایران تجربه کرده‌اند بیش از حد انتظاشان بوده و از سفر به ایران خوشحال شده‌اند.

رایزن فرهنگی استرالیا با اشاره به اینکه قطعاً اخبار بد می‌تواند در تصمیم گردشگران استرالیایی برای سفر به ایران موثر باشد، گفت: سیاست دولت استرالیا در خصوص ایران به هیچ وجه تغییر نکرده است و از ابتدای امر از برجام حمایت کرده‌ایم و این حمایت را ادامه می‌دهیم. امیدوار هستیم همه کشورها از برجام حمایت کنند.

او در پاسخ به این سوال که سفارت استرالیا به دلیل مهاجرت‌های غیرقانونی متعددی که ایرانی‌ها به این کشور دارند در صدور ویزا برای ایرانی‌ها بسیار سختگیرانه عمل می‌کند، گفت: شرایط سیاسی کنونی تاثیری در سختگیری یا عدم سختگیری برای صدور ویزا برای ایرانی‌ها نخواهد داشت چراکه سیاست استرالیا در خصوص ایران تغییر نکرده است  و همانند گذشته اگر کسی دوست داشته باشد به استرالیا مهاجرت کند، می‌تواند با پر کردن آنچه که در یک اپلیکیشن طراحی شده است، اطلاعات لازم را دریافت و جهت دریافت ویزا اقدام کند. هر ایرانی باتوجه به شرایط کار، خانواده و غیره می‌تواند ویزا دریافت کند. با این شرایط نمی‌گویم که شرایط دریافت ویزا برای ایرانی‌ها تغییر کرده است.

 لزلی که عاشق بومگردی ایران است، در این خصوص نیز گفت: واحدهای بومگردی که در نقاط مختلف ایران گردشگر می‌پذیرند بسیار جذاب هستند و من عاشق این واحدهای اقامتی هستم. در نقاط مختلف ایران در تعدادی از این اقامتگاه‌های بومگردی اقامت داشته‌ام و از اقامتگاه ایذه و الموت بسیار خوشم آمد.

 او که در زمره گردشگران گیاه‌خوار است، درخصوص تنوع غذاهای ایرانی و جذابیت آن نیز گفت: میرزاقاسمی غذای بسیار لذیذ و جذابی بود. در لرستان هم برایمان یک نوع غذای کبابی با قارچ درست کردند که آن‌هم بسیار خوشمزه بود.

یان بیگز (سفیر استرالیا در ایران) نیز در ادامه این گفتگو گرچه بسیار کوتاه، اما گفت: خوشحال هستم که امسال، پنجاهمین سالگرد روابط ایران و استرالیا را گرامی داشتیم و باید بگویم در این پنجاه سال روابط دو کشور همواره دوستانه بوده است.

او افزود: وزیر امور خارجه استرالیا در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از برجام حمایت کرد و این نشان می‌دهد که استرالیا در عرصه بین‌المللی همواره از ایران حمایت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز