خبرگزاری کار ایران

به بهانه هفته تامین اجتماعی

تاثیر بزرگ ورزش برکاهش آسیب ها و درمان کارگران

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۹۵۸

در دنیای پیشرفته امروزی دولت ها به این نتیجه رسیده اند که هر چقدر برای ورزش خانواده ها هزینه کنند از هزینه های کلان درمان کاسته می شود ضمن اینکه جامعه ای تندرست و شاداب و سالم خواهند داشت.

تامین اجتماعی تاثیر گذارترین، موثر ترین و فراگیرترین سازمان در کشور است که بیش 45 میلیون نفر به صورت مستقیم در چرخه این سازمان قرار دارند .

سازمانی که با کار و کارگری عجین است و برای همین از همان ابتدای تشکیل وزارت کار می بینیم که امور اجتماعی هم در کنار این وزارتخانه قرار  داشته است.

امروز که در هفته تامین اجتماعی قرار داریم برآنیم تا ارتباط ورزش و تندرستی را با کارکرد سازمان تامین اجتماعی و بخصوص بخش درمان آن مورد بررسی قرار دهیم.

یقینا بخش عمده از بودجه و اعتبارات سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان هزینه می شود حال آنکه اگر کارگران و عموم مردمی که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند اگر به سلامتی و حفظ تندرستی خود توجه کنند بودجه های تامین اجتماعی در جهت رفاه حال عمومی و اجتماعی بیمه شدگان سرمایه گذاری می شود و جامعه کار و تلاش رو به سوی سعادت و سلامت و شادابی حرکت خواهد کرد.

در دنیای پیشرفته امروزی دولت ها به این نتیجه رسیده اند که هر چقدر برای ورزش خانواده ها هزینه کنند از هزینه های کلان درمان کاسته می شود ضمن اینکه جامعه ای تندرست و شاداب و سالم خواهند داشت.

ما نیز هر زمان به این نتیجه رسیدیم و فرهنگ آگاهی مردم را به حدی رساندیم که ورزش را جزئی لاینفک از زندگی روزمره خود انتخاب کردند و به عبارتی ورزش در سبد هزینه خانوارها جایی ثابت پیدا کرد آنموقع می توانیم ادعا کنیم که جامعه ای سالم و تندرست داریم.

هفته تامین اجتماعی فرصتی مغتنم است تا به رابطه مستقیم ورزش با سلامت کارگران بپبردازیم.

باید دید اداره کل امور ورزشی با چه راهکاری می تواند کارگران را بیش از پیش به سوی ورزش ترغیب کند و چه رابطه ای باید بین اداره کل امور ورزشی و تامین اجتماعی که هردو زیر شاخه یک مجموعه بنام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هستند ، برقرار باشد تا به نرم معمولی سلامت که در سایر جوامع پیشرفته برقرار است ، برسیم.

در کشورهای پیشرفته زمانیکه کارگری دچار استرس یا سردرد می شود بلافاصله قرص مسکن نمی خورد و بجای اینکه با یک قرص مسکن و موقتی حال خود را بهبود بخشد این فضا برایش مهیاست تا به ورزش و تفریح سالم بپردازد و اگرکسالت او حاد نبود و موقتی باشد با همین کار ساده و بدون هزینه و عوارض، شادابی و نشاط خود را باز می یابد. این کاربه قول بازاریان  دو سرسود است. اول اینکه فرد پولی بابت تامین درمان خود پرداخت نکرده و دارویی بی جهت مصرف نشده است و بحث مهمتر اینکه فرد براحتی و بدون هزینه هم سلامتی خود را دوباره بازیافته و هم شادابی و نشاط او به جامعه انرژی مثبت می دهد.

از همین نمونه کوچک اگر الگو بگیریم به کلان موضوع می رسیم که رسیدن به شعار" پیشگیری بهتر از درمان است" از راه ورزش زودتر از هر اتفاق دیگری بدست می آید.

قانون کار جمهوری اسلامی ایران برای همین هدف مهم ، ماده 154 را برای ورزش و تندرستی و رفاه کارگران تصویب کرده و اتفاقا رابطه ای مستقیم بین تامین اجتماعی و ماده 154 به وجود آورده تا در نهایت سرانه ورزش کارگران و خانواده های ایشان افزایش یابد و افزایش سرانه ورزشی کارگران به کاهش هزینه های درمان آنها می انجامد.

با این وجود هنوز هم برای رسیدن به جامعه ای پویا و با نشاط فاصله داریم و به رغم همه اقداماتی که برای ورزش و رفاه و تندرستی کارگران صورت گرفته برای رسیدن به مطلوب باید کار کرد و با سرمایه گذاری در بخش ورزش کارگری از هزینه های کلان درمان و عوارض مختلف ناشی از کم تحرکی کارگران کاسته شود.

شفاف تر اینکه سازمان تامین اجتماعی اگر به توسعه ورزش کارگری کمک کند در حقیقت نوعی سرمایه گذاری کرده و خیلی زود نتیجه این سرمایه گذاری خود را به عینه خواهد دید. با این تفاوت که سرمایه گذاری در بخش ورزش کارگری همه جوره سود است و مهم ترین سو عاید از این سرمایه شادابی و نشاط کارگران و دوری و فاصله گرفتن آنها از بیماری و عوارض ناشی از کار خواهد بود.

*سیدرضا فیض آبادی(روابط عمومی اداره کل ورزش کارگران)

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز