واكنش شمقدری به ایرادهای مورخین به فیلم استرداد:
ضعف استرداد در مبانی تاریخی به مورخین وارد است

اگر فیلم استرداد ضعفی در مبانی تاریخی دارد از فیلم نیست بلكه به مورخین وارد است. کسانی که در حوزه تاریخنگاری کوتاهی کردند و خودشان در نقل تاریخ دچار تناقض هستند.
ایلنا: جواد شمقدری معتقد است؛ ضعفهایی در بخش علوم انسانی ما وجود دارد كه وقتی در ساختار یك فیلم تجلی پیدا میکند، همه یقه سینما را میگیرند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان سینمایی كشور در اولین مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در قم؛ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره در شهر مقدس قم گفت: این اتفاق را به فال نیک میگیرم و به نظر میرسد باید از سالهای قبل شاهد برگزاری جشنواره در این شهر میبودیم.
وی ادامه داد: افتخار میکنم در تمام طول فعالیتم و بویژه در مسئولیتم در سازمان سینمایی تلاش کردم براساس رهنمودها و دیدگاهها و نگرشهای رهبری عمل کنم البته قطعا مثل هر شاگردی در محضر استاد؛ خطاها و لغزشاتی داشتیم اما هدف ما و برنامه ما این بود كه در این مسیر گام برداریم و برای اجرای برنامههایمان از ایشان رهنمود بگیریم.
وی اضافه كرد: در جلسه اخیر دیدار سینماگران با مقام معظم رهبری؛ من حضور نداشتم اما نکاتی بوده که قطعا در مسیر راهبرد و برنامههای ما استفاده خواهد شد. در اینجا من به چند نکته كه با حوزه کاری ما و به خصوص شهر قم مرتبط هست اشاره میکنم.
شمقدری گفت: یکی از مواردی که ایشان فرمودند این بود كه چطور سینما باید بتواند با ذخایر علمی و دینی پیوند بخورد و از آن برخوردار شود. یک دیداری که ما خدمت ایشان رسیده بودیم اشاره کردند شما باید بتوانید با نخبگان دینی و دانشگاهی و حوزوی ارتباط داشته باشید. در اولین سالی که من مسئولیت سینما را برعهده گرفتم و در سفری که همراه دکتر حسینی به قم داشتیم در محضر بعضی از علما و بزرگان رفتم و این نیاز را مطرح کردم اما پاسخ نگرفتم. امیدواریم که دغدغهای که امروز برای چندمین بار در کلام رهبری متجلی گشت، باعث بشود جریاناتی که تعلقات جدی دینی و اعتقادی دارند و در حوزه علمیه مشغول به تولید معارف علم هستند، هرچه زودتر راه پیوندی به حوره سینما پیدا کنند و ما آمادگی داریم.
شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته دوم مباحث آموزشی بود. حوزههای دانشگاهی هیچ ارتباطی با حوزه سینما و بخشهای دیگر وزارت ار شاد ندارد و این یک ضعف بزرگ است. ورودیهای سینما با چه هدفی وارد عرصه آموزشی میشوند و دورنمایهشان چیست؟ این چیزها است که باید در یک رابطه تنگاتنگ با سازمان سینمایی در حوزه سینما تعریف بشود. ما این را در سند سینما آوردیم و امیدوارم ارتباط بهتری بین این دستگاهها ایجاد بشود. اگر ما فکر میکنیم موضوعی خود به خود حل میشود اشتباه فاحش است.
وی افزود: نکته سوم استفاده از سوژهها بخصوص در موضوع انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت و بیداری اسلامی است و برای نیل به این امر باید بین کسانی که در این عرصهها تلاش میكنند بویژه مورخین، با حوزه سینما پیوند برقرار بشود. در جشنواره امسال فیلم استرداد را داشتیم و سالها بود كه فیلمی با موضوع تاریخ معاصر ساخته نشده بود. این فیلم یک گام بزرگ بود و سازندگان این اثر بیش از دوسال در حوزه فیلمنامه و تحقیقات و تاریخی کار کردند.
شمقدری گفت: ضعفهایی در بخش علوم انسانی ما است كه وقتی در ساختار یك فیلم تجلی پیدا میکند، همه یقه سینما را میگیرند. متاسفانه اگر فیلم استرداد ضعفی در مبانی تاریخی دارد از فیلم نیست و ضعفی است كه به مورخین وارد است. کسانی که در حوزه تاریخنگاری کوتاهی کردند و خودشان در نقل تاریخ دچار تناقض هستند.
وی گفت: فیلمساز در میان انبوهی از تضادها و تناقضها در یک موضوع؛ چه تصمیمی باید بگیرد؟ البته او قصه خودش را خواهد گفت و باید به او دست مریزاد گفت که به یک بخشی از تاریخ پرداخته و آن را به شکل جذاب ارائه داده است. عمده نقدهایی که مطرح میشود و تناقض هم دارد، برمیگردد به حوزه علوم انسانی که در آن کوتاهی کردیم. در نقل تاریخ کوتاهی کردیم. در ثبت وقایع و اتفاقات و شخصیتها کوتاهی داشتیم و امیدوارم همه ما در هر حوزهای که فعالیتهای تخصصی داریم؛ ورود پیدا کنیم و آن را به سر و سامان برسانیم. مطمئن باشید سینماگر ما دوست دارد با دست پر اثرش را ساخته و پرداخته کند.
رئیس سازمان سینمایی کشور با تاکید بر اینکه قم زادگاه علم، دانش و معرفت الهی است، اضافه کرد: اگر ضعفی در سینما وجود دارد به این موضوع برمیگردد که پیوند میان حوزههای علمیه و سینما بسیار با تاخیر برقرار شده است.
وی تصریح کرد: باید ریشهیابی کرد که چه کسانی مقصر هستند و نمیگذارند پیوند میان حوزههای علمیه و سینما شکل بگیرد.