خبرگزاری کار ایران

مصر تیرگی روابط با عربستان را رد کرد

وزیر خارجه مصر تیرگی روابط این کشور را عربستان سعودی را رد و رسانه‌ها را به بزرگ‌نمایی کردن در این‌باره، متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز> – شنبه - «روابط ویژه» با عربستان سعودی را ستود و گزارش‌ها در رابطه با شکاف در روابط دو جانبه را رد کرد.

مصر در ماه اکتبر از مصوبه سازمان ملل در حمایت از حضور روسیه در روسیه برای مشارکت در بمباران حلب، که عربستان سعودی به شدت با آن مخالف است، اعلام حمایت کرد.

عربستان سعودی ماه گذشته به مصر اعلام کرد که صادرات فرآورده‌های نفتی، که حدود ۲۳ میلیارد دلار ارزش دارد را تا زمان نامشخصی متوقف می‌کند. اما شکری با رد منازعات طرفینی، گفت که اختلافات بیش از اندازه بزرگ‌نمایی شده است.

وی گفت: «به من اجازه دهید که به شما اطمینان دهم که از دیدگاه مصر، افق روشنی در رابطه با ماهیت پایه‌ای این روابط وجود دارد. امنیت شهروندان عرب بر روی هماهنگی و درک روابط میان عربستان و مصر بستگی دارد.»

وی در کنفرانس گفت‌و‌گو‌های منامه در رابطه با امنیت خاورمیانه در بحرین، گفت:«حساسیتی که وجود دارد، آنچه به عنوان تفاوت دیدگاه‌ها یا اختلاف نظر‌ها مطرح می‌شود، ممکن است در رسانه‌ها بزرگنمایی شود.»

وی افزود که مصر روابط خود با عربستان سعودی که روابط دیپلماتیک تیره‌ای از سال ۱۹۷۰ تا کنون داشته، ترمیم نداده است، اما وی همچنین با جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلفی در حال گفت‌و‌گو و مذاکره است.

وی گفت:«مصر در ۲۵ سال گذشته روابط دیپلماتیک تیره‌ای با ایران داشته و تا کنون نیز این روابط را تغییر نداده است.»

وی افزود:«مصر همیشه از فرصت‌ها برای مذاکرات برای تقویت موضع کشور‌های عرب بهره برده و از منافع کشور‌های عرب نیز حمایت می‌کند.»

کد خبر : ۴۳۶۵۶۳