خبرگزاری کار ایران

مقیمی در پاسخ به اظهارات حداد عادل:

نمایندگان مجلس هم جزو کارکنان دولت هستند و نباید مرتکب تخلف شوند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در تمام مدت برگزاری انتخابات به‌غیر بحث برگزاری انتخابات الکترونیک، در باقی مسائل در هماهنگی کامل با شورای نگهبان کار کردیم و هیچ کجا مشکلی وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا مستقر در وزارت کشور، محمدحسین مقیمی دقایقی پیش با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات مجلس گفت: در مرحله نخست ۲۲۱ نفر انتخاب شدند و بنابود ۶۸ نفر در مرحله دوم و در ۵۵ حوزه برگزیده شوند که این مهم نیز به‌خوبی انجام شد.

او گفت: باحضور مردم در این ۵۵ حوزه، انتخابات تا ساعت ۱۸ ادامه یافت و در ادامه دو مرتبه ابتدا تا ساعت ۲۰ و سپس تا ساعت ۲۱ با اجازه وزیر کشور زمان انتخابات تمدید شد و در ادامه نیز وزیر محترم کشور اجازه تمدید انتخابات را به استانداران تفویض کرد.

او اضافه کرد:‌ از ساعت یک صبح امروز به مرور نتایج اولیه اعلام شد و تا این لحظه در ۵۲ حوزه صورت‌جلسه‌ها به وزارت کشور و شورای نگهبان ارائه شده و نتیجه ۳ حوزه هم هنوز به دست ما نرسیده است که بلافاصله پس از آن‌که این سه حوزه نیز اعلام شد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

او گفت: البته در ۳ حوزه باقی‌مانده هم شمارش آرا به اتمام رسیده اما صورت‌جلسه آن هنوز به دست ما نرسیده است.

او با بیان این‌که از میان ۶۲ نفر از افرادی که در مرحله دوم برگزیده شدند، ۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ۳ نفر نیز تحصیلات حوزوی داشتند، گفت: باتوجه به این‌که این سه نفر پیش از این نماینده مجلس بودند‌، می‌توانستند در انتخابات حضور یابند.

مقیمی گفت: در فرودین‌ماه سال ۹۴ احکامی از سوی وزیر کشور صادر شد و فعالیت‌ها در ستاد انتخابات آغاز شد و تمامی تصمیم‌ها در ستاد انتخابات به تایید وزیر محترم کشور رسید.

رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: در برگزاری انتخابات سه موضوع را در صدر توجه قرار دادیم. اول این‌که مقام معظم رهبری رای مردم را حق‌الناس دانستند و ما تلاش بسیاری در خصوص حراست از این حق‌الناس داشتیم.

او ادامه داد: اجرای قانون نیز که از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار داشت، بسیار مورد توجه ما قرار داشت و خودمان را همواره مقید به این دانستیم که مر قانون را رعایت کنیم و برای انجام درست این مسئله، هم قانون مجلس شورای اسلامی و هم قانون مجلس خبرگان رهبری و دو آیین‌نامه مربوط به برگزاری این دو انتخابات را در دو مرتبه از فرمانداران امتحان گرفتیم.

مقیمی یادآور شد: باتوجه به تجارب وزارت کشور از پیش از انتخابات، درخصوص تامین اعتبار به خوبی عمل شد. جلسات مستمری برگزار شد و همه مباحثی که برای همگرایی وجود داشت، در جلسات متعدد بررسی و به صورت‌جلسه ختم شد.

او اضافه کرد: در تمام مدت برگزاری انتخابات به‌غیر از بحث برگزاری انتخابات الکترونیک، در باقی مسائل در هماهنگی کامل با شورای نگهبان کار کردیم و هیچ کجا مشکلی وجود نداشت.

معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کرد: سعی شد به‌گونه‌ای عمل کنیم که احزاب و جریان‌های سیاسی حضور چشم‌گیری داشته‌باشند و تقریباً تمامی احزاب رسمی کشور در این مدت فعالیت‌ خود را تشدید کردند و خانه احزاب که تعطیل شده‌ بود، با همکاری کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بار دیگر فعال شد در بحث‌های سیاسی بسیار به ما کمک کردند.

او ادامه داد: در میان منتخبان مجلس از همه گروه‌ها و احزاب شناسنامه‌دار حضور دارند و همه احزاب می‌توانند نامزدی در مجلس داشته‌باشند.

مقیمی یادآور شد: طی دوره تبلیغات هفت‌روزه در مرحله اول و همچنین در مرحله دوم از بسیاری از نخبگان سیاسی دعوت شد و سخنرانی و مراسم بسیاری در این مسیر برگزار شد و افراد نخبه سیاسی برنامه‌های بسیار خوبی مطرح می‌کردند و مردم براساس‌شناختی که از این رهگذر به دست می‌آوردند، ‌ در انتخاب خود به نتیجه نهایی رسیدند.

او اعلام کرد: از یک نظام مردم‌سالاری دینی توقع این است که تشکل‌ها و احزاب سیاسی نظرشان را مطرح کنند و این‌گونه نیز شد.

مقیمی یادآور شد:‌ در مهلت نام‌نویسی، ۱۲ هزار نفر حضور یافتند که نسبت به ادوار گذشته با رشد بالایی همراه بود و این نشان داد مردم حاضر هستند برای سرنوشتشان تلاش کنند و در‌‌ نهایت حدود ۵۶۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند و برای هر کرسی ۲۰ نفر با یکدیگر رقابت کردند.

او با اشاره به تصمیم وزیر کشور در خصوص لزوم استعفای زود‌تر از موعد مقرر در قانون برای مسئولان و مدیران وزارت کشور، گفت: وزیر کشور از مدیران و مسئولان این وزارتخانه درخواست کرد که ۳ الی ۴ ماه زود‌تر از آن‌چه که در قانون مقرر شده، استعفا کنند تا خدایی ناکرده شائبه‌ دخالت وزارت کشور در انتخابات یا سوءاستفاده برخی از مدیران این وزارت‌خانه از رانت وزارت کشور در راستای پیروزی شخصی در انتخابات وجود نداشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد:‌ با فعالیت گسترده شورای‌های امنیت شهر‌ها و استان‌ها این انتخابات در سطح امنیتی بسیار خوبی در نقاط مرزی، عشایری، روستایی و شهری برگزار شد و علی‌رغم تبلیغات فراوانی که انجام شد، از روزی که انتخابات کلید خورد تا به امروز، در تمام نقاط کشور امینت خوبی برقرار شد. مسئولیت امینت صندوق‌ها با نیروی انتظامی بود و در چند حوزه سپاه پاسدران و بسیح هم نیروی انتظامی را یاری کردند.

مقیمی اضافه کرد:‌ در دور نخست حدود یک میلیون نفر و در مرحله دوم حدود ۳۳۰ هزار نفر مسئولیت برگزاری انتخابات را برعهده داشتند. البته براردان و خواهرانی که در شوراهای نظارت بودند آمار جداگانه داشتند که بنابر اعلام شورای نگهبان حدود ۷۵ هزار نفر هم در این مسیر فعالیت کردند.

او اعلام کرد: بنابر ماده ۲۵ قانون انتخابات بازرسان وزارت کشور در تمامی شعب حضور داشتند و اگر مشکل جزئی پیش می‌آمد، به ما اطلاع می‌دانند و ما رسیدگی می‌کردیم.

مقیمی ادامه داد:‌ خوشبختانه هم نامزدهای پیروز و هم عزیزانی که موفق نشدند به‌خوبی با نتیجه انتخابات برخورد کردند و هیچ اعتراض یا مشکل خاصی به وجود نیامد.

او بار دیگر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین مجلس خبرگان رهبری تشکر و قدردانی کرد و ضمن تشکر از خبرنگاران، ‌عکاسان و اصحاب رسانه گفت: از فروردین‌ماه سال ۹۴ تا به امروز که بیش از یک‌سال از آغاز پروژه برگزاری انتخابات می‌گذرد، شاید بتوان گفت که خبرنگاران و اصحاب رسانه بیشترین همراهی را با ما داشتند.

او در پاسخ به سوالی درباره تخلف‌های انتخاباتی گفت: مسئله میزان اثرگذاری این تخلف‌ها است که باید بررسی شود باید بررسی کنیم که آیا این تخلف‌ها تاثیری در نتیجه انتخابات داشته است.

مقیمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حدادعادل درباره تخلف کارکنان دولت در انتخابات، گفت: ایشان نظر خودشان را گفتند. کارمندان دولت در ساعت‌های غیراداری می‌توانند در تبلیغات شرکت کنند و فارغ از این این کارمندان حق ندارند از امکانات اداری در این راستا استفاده کنند. درواقع اگر یک کارمند دولت در ساعت غیراداری و بدون استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات فعالیت کند، مرتکب تخلفی نشده است. فراموش نکنیم منظور ما از کارکنان دولت، همه کسانی است که از بیت‌المال حقوق می‌گیرند و نمایندگان مجلس نیز شامل این مسئله می‌شوند.

کد خبر : ۳۶۶۴۸۸