خبرگزاری کار ایران

امیر اثباتی:

استاندارد طراحی پوس‌تر تئا‌تر، بالا رفته است

استاندارد طراحی پوس‌تر تئا‌تر، بالا رفته است
کد خبر : ۳۰۵۵۳

گرافیست معتقد است: این روز‌ها در مجموع شاهد نمونه‌های خوب و موفق پوسترهای تئا‌تر هستیم و نسبت به دوره‌های گذشته، استاندارد طراحی پوستر‌ها بالا‌تر رفته است.

ایلنا: امیر اثباتی، گرافیست و داور بخش پوس‌تر سی و یکمین دوره جشنواره تئا‌تر فجر، معتقد است: این روز‌ها در مجموع شاهد نمونه‌های خوب و موفق پوسترهای تئا‌تر هستیم و نسبت به دوره‌های گذشته، استاندارد طراحی پوستر‌ها بالا‌تر رفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر؛ اثباتی با این توضیح که به طور اساسی در طراحی پوس‌تر و در این مورد خاص، پوس‌تر تئا‌تر به عنوان یک هنر کاربردی، سه جنبه اصلی مشاهده می‌شود، گفت: نخستین وظیفهٔ پوس‌تر، اطلاع رسانی است. با دیدن پوس‌تر تئا‌تر باید مطلع شویم که چه نمایشی کی و کجا اجرا می‌شود. باید این اطلاعات به راحتی و روشنی به بیننده منتقل شود.
وی ادامه داد: دوم، قابلیت برانگیختن کنجکاوی و ترغیب به دیدن نمایش است. و سوم، هر پوستری به عنوان یک اثر هنری باید و می‌تواند فارغ از کارکرد اطلاع‌رسانی، واجد ارزش‌های زیبا‌شناختی ویژه، نمایشگر نگاه و سلیقه و تجربه‌های بصری گرافیست باشد. دیدن یک پوس‌تر‌‌ همان قدر می‌تواند در بیننده لذت ایجاد کند و تاثیرگذار باشد که یک اثر نقاشی.
این طراح صحنه و لباس تئا‌تر و سینما درباره کیفیت پوسترهای تئا‌تر در سال‌های اخیر افزود: در سال‌های اخیر به واسطه حضور گرافیست‌های جوان، متاسفانه وجه سوم و تاکید بر بیان فردی گرافیست بر کارکرد اطلاع‌رسانی پوس‌تر گاهی غلبه پیدا می‌کند و آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
اثباتی افزود: البته این روز‌ها در مجموع شاهد نمونه‌های خوب و موفق پوسترهای تئا‌تر هستیم و نسبت به دوره‌های گذشته، استاندارد طراحی پوستر‌ها بالا‌تر رفته است. ولی همچنان نمونه‌های ماندگار و فراموش نشدنی، برخی آثار هنرمندان گرافیست چند دهه قبل است.
این طراح، درباره ویژگی‌های پوستری که برای جشنواره تئا‌تر طراحی می‌شود، توضیح داد: پوس‌تر جشنواره و پوس‌تر یک نمایش، دو کار مختلف انجام می‌دهند ولی در اساس باید مبتنی بر‌‌ همان اصول و جنبه‌هایی باشد که پیش از این برشمردم. در پوس‌تر جشنواره علاوه بر کارکرد اطلاع رسانی باید تم محوری آن دوره نیز (اگر تمی وجود داشته باشد) قابل تشخیص باشد. قوت و جذابیت و ارزش‌های هنری پوس‌تر جشنواره، در ضمن می‌تواند اعتباری برای جشنواره باشد. به هر حال ارتباط با مخاطب، آگاهی بخشی و جذب، از اصول اساسی و حاکم بر تمامی انواع پوسترهاست.
اثباتی درباره معیار خود در داوری پوسترهای سی و یکمین دوره جشنواره تئا‌تر فجر اظهار داشت: آثار هنری را نمی‌توان با متر و ابزار سنجش دقیقی اندازه‌گیری کرد، برخلاف مثلا ورزش که رکورد‌ها با دقت زیاد قابل تشخیص هستند و ارزیابی و داوری دقیق امکان‌پذیر است.
وی اضافه کرد: قضاوت در مسابقات هنری، حاصل و برایند نظرات و سلیقه‌های چند نفر در یک دوره زمانی مشخص درباره تعدادی کار معین، در قیاس با یکدیگر است و به همین دلیل چندان قابل اعتماد نیست. این گونه داوری‌ها بیشتر آدابی است برای رونق بیشتر بخشیدن به فعالیت‌های آن حوزه و ایجاد انگیزه و رقابت برای هنرمندان که البته در همین حد و به همین معنا کار خوب و سودمندی است. اما داور اصلی، زمان است. حقانیت و ارزشهای ماندگار یک اثر را گذشت زمان ثابت می‌کند.

ارسال نظر