خبرگزاری کار ایران

گزارشی از چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر؛

بخش بین‌الملل با ایرانی‌ها رونق گرفت

بخش بین‌الملل با ایرانی‌ها رونق گرفت
کد خبر : ۲۴۵۶۳۶

نمایش‌های «قلعه انسانات» به کارگردانی علی شمس و نمایش «کامنت» به کارگردانی یوسف باپیری روز گذشته در چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفتند.

چهارمین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌الملل تئاتر فجر تحت تاثیر گروه‌های ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «قلعه انسانات» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس روز گذشته در سالن تئاتر تازه تاسیس «باران» روی صحنه رفت.

این نمایش که به عنوان محصول مشترک ایران و ایتالیا در بخش بین‌الملل جشنواره سی و سوم حضور داشت؛ با استقبال تماشاگران مواجه شد و به‌رغم تمام اضطراب‌ها برای آماده‌سازی سالن و ابزار موردنیاز گروه درنهایت اجرایی قابل قبول را ارائه داد.

رامین سیاردشتی، گلاب آدینه، روح‌الله جعفری به همراه معاون امور هنری و هنرمندان و مسئولانی مانند مسعود رایگان، مجید سرسنگی، محمود عزیزی، جیمز ساترلند از نیوزلند و اینگرید دی کتلر از بلژیک(داوران بخش مسابقه بین‌الملل‌) در کنار علاقه‌مندان هنر نمایش به تماشای این اجرا نشستند.

داستان این نمایش به تبار‌شناسی رابطه ظالم و مظلوم ‌پرداخت و اینکه انسان‌ها چطور در شرایط مختلف دچار رفتارهایی متناقص می‌شوند. این نمایش با استفاده از ابرازهای ساده(یک میز، یخچال، ماکت چند ساختمان و…) اتمسفری را حاکم کرد که تماشاگران همگام با راوی قصه حمله مغول به یکی از شهرهای رم باستان و کشتار بی‌رحمانه را در ذهن تجسم می‌کرد.

داستانی که بیشتر تبارشناسی جنگ‌‌های وحشیانه از گذشته تا امروز و جنایات اتفاق افتاده در طول تاریخ با نگاهی انتقادی به آنچه قرن‌ها بعد توسط تاریخ نگاران برای مردم روایت می‌شود به نظر می‌رسید.

«قلعه انسانات» در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ روی صحنه رفت و حضور تماشاگران در سالن اجرا به حدی بود که مسئولان دو ردیف اضافه نیز برای نشستن علاقه‌مندان روی زمین در نظر گرفتند.

نمایش «کامنت» نوشته بهار کاتوزی و محمد منعم یکی دیگر از نمایش‌های بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره تئاتر فجر بود که با کارگردانی یوسف باپیری در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت.

این نمایش با ایفای نقش ستاره پسیانی، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، بهرام افشاری و بهار کاتوزی روی صحنه رفت و همچون دیگر نمایش ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره با استقبال تماشاگران مواجه شد.

نمایش «کامنت» تا حد زیادی در امتداد نمایش «ویران» قرار داشت که قبلا توسط باپیری در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفت و با استقبال مواجه شد.

بازیگران در این اجرا به خوبی از پس وظایف خود برآمدند و در مقاطعی موفق شدند به فاصله‌ اندکی از صحنه‌ اندوه بار تماشاگران را به خنده و تامل هم‌زمان وادار کنند.

از ویژگیهای این نمایش می‌توان به طراحی صحنه ساده، طراحی لباس و البته حضور معنادار کارگردان هنگام اجرا با صدور دستورهایی از اتاق فرمان اشاره کرد.

نمایش «کامنت» نیز مثل دیگر نمایش حاضر در بخش بین‌الملل بررسی خشونت و آثار آن در اجتماع را در دستور کار قرار داده بود که با استقبال تماشاگران مواجه شد.

اما نمایش «پرواز بر فراز شهر» محصول کشور ارمنستان یکی دیگر از نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره بود که در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت. این نمایش نیز مثل باقی نمایش‌های خارجی اجرا شده در سی و سومین جشنواره بین‌الملل تئاتر فجر بدون بالا نویس فارسی برای مخاطب اجرا شد.

با وجود آن‌که در این نمایش دو بازیگر حضور داشتند، در اصل نمایش مونولوگ محسوب می‌شد زیرا بازیگر مرد جز دقایقی کوتاه که روی صحنه آمد تا پایان اجرا در پشت صحنه حضور داشت.

«پرواز بر فراز شهر» به کاگردانی نارینه گرگوریان داستان زن نابینایی را روایت کرد که پس از یک عمل جراحی بینایی خود را بدست ‌آورده و با پزشک معالج خود ازدواج می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت نمایش‌های خارجی حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر پینشهاد چندانی برای هنرمندان و مخاطبان پی‌گیر تئاتر در ایران به همراه نداشته و تا این لحظه اجرای هنرمندان ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل برای تماشاگران از جذابیت بیشتری برخوردار بوده؛ به ویژه که هیچ یک از نمایش‌های خارجی اجرا شده در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر بالا نویس فارسی نداشتند.

ارسال نظر