مسافر آستانه:
جشنواره فیلم یاس اهداف بزرگی دارد

حوزه نمایش خانگی تعیینکننده است زیرا آینده سینما به آن مرتبط است و در سلیقه فرهنگی مخاطب تأثیر دارد و تنزل یا صعود سلیقه فرهنگی مردم را شامل میشود.
دبیر جشنواره فیلم ویدوئویی(یاس) با بیان اینکه از آثار بخش رویش بعد از جشنواره حمایت میشود؛ گفت: سیاست تمرکززدایی باعثمیشود جشنوارههای فرهنگی در همه شهرها برگزار شود و فرصت تولید برای جوانان شهرستانی فراهم میکند.
به گزارش ایلنا؛ نشست خبری دبیر دومین جشنواره فیلمهای ویدئویی یاس صبح امروز(۲۸ مرداد) با حضور حسین مسافرآستانه دبیر این جشنواره و اهالی رسانه در مؤسسه رسانههای تصویری برگزار شد.
مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری در ابتدای این نشست گفت: حوزه نمایش خانگی تعیینکننده است زیرا آینده سینما به آن مرتبط است و در سلیقه فرهنگی مخاطب تأثیر دارد و تنزل یا صعود سلیقه فرهنگی مردم را شامل میشود. درست در زمانی که آثاری با زرق و برق ظاهری و خالی از محتوای انسانی در ماهوارهها و سایر رسانهها پخش میشود نگاه متعالی به فرهنگی در خانوادهها تأثیرگذار است، برای مواجه شدن با این مشکلات باید راههایی تدبیر شود که یکی از آن راهها برگزاری این جشنواره است.
حسین مسافرآستانه ادامه داد: جشنواره از سویی میخواهد ایجاد انگیزه کند تا کارهایی در سطح بالای هنری انجام شود و از سویی دیگر جوانانی که امکان حضور در سینما ندارند از این طریق معرفی شوند و آیندهساز سینمای ما شوند. اینها اهداف بزرگی است که جشنواره فیلم یاس دارد.
وی ادامه داد: مسئولیت برگزاری این جشنواره با موسسه رسانههای تصویری است و سازمان سینمایی با همکاری استانداری مازندران حمایت از جشنواره را انجام دادند. سیاست سازمان سینمایی در تمرکززدایی است و اینکه جشنوارهها تنها در تهران و فقط مخاطبان خاص پایتخت را پوشش ندهند و بتوانند مخاطبان بیشتری در استانها داشته باشند. این سیاست تمرکززدایی از یک سو و استقبال استانداری مازندران برای برگزاری این جشنواره از سوی دیگر باعثشد تا دومین جشنواره فیلم یاس را در این استان برگزار کنیم.
آستانه افزود: این سیاست تمرکززدایی باعثمیشود تا جشنوارههای فرهنگی در همه شهرها برگزار شود و هنرمندان شهرستانی بتوانند در آن حضور داشته باشند. اینکه حضور فیلمسازان جوان در شهرستان به وجود بیاید امر خوبی است و اینکه آنها مجبور نباشند برای انجام کار به تهران بیایند همینطور. همه اینها زمینه بزرگتری را برای جوانان و فرصت تولید برای آنها فراهم میکند.
وی به برگزاری جشنوارههای گوناگون فیلم در دنیا اشاره کرد و گفت: بسیاری از اتفاقات بزرگ جشنوارهای دنیا در پایتختها رخ نمیدهد و در شهرهای دیگر برگزار میشود و به نام آن شهرها ثبت میشوند و نام آن شهر نیز شهرت جهانی پیدا میکند.
دبیر دومین جشنواره فیلم یاس از اضافه شدن سه بخش جدید به جشنواره امسال خبر داد و گفت: اولین بخش پویانمایی است که تأثیر زیادی دارد. در شبکه نمایش خانگی که با سن و سالها و اقشار مختلفی در ارتباط است وجود بخش پویانمایی تأثیر بسزایی دارد، پویانمایی یا انیمیشن برای کودکان جذابیت دارد و تربیت آنها نقش مهمی در آینده جامعه خواهد داشت. این بخش میتواند انگیزه تولید انیمیشن در ایران را افزایش دهد و از سوی دیگر به تولید انیمیشنهای مفید کمک میکند.
به گفته او؛ دومین بخش مسابقه اقلام تبلیغی است که به جشنواره امسال اضافه شده است.
مسافرآستانه گفت: این بخش نیز در شبکه نمایش خانگی بسیار حائز اهمیت است. در این شبکه که با همه تفکرها و سلایق سر و کار داریم باید بخشی به طور مستقل ایجاد شده تا حمایتهایی از مواد تبلیغاتی شبکه خانگی که قبلا انتقادهایی نیز به شیوه تبلیغات در این شبکه شده است انجام شود و باعثکاهش آثار کمکیفیت شویم.
آستانه بخش سوم را طرح و ایده فیلمنامه نام برد و گفت: عموما آثار تولید شده در بخش خانگی فیلمنامههایی دارند که از آنها انتقاد میشود و شاید سلیقه فرهنگی جامعه را تهدید کند. برای ارتقای انگیزه فیلمنامهنویسان و حضور فیلمنامه نویسان جوان این بخش را به جشنواره اضافه کردیم.
مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری درباره حمایت از آثاری که در جشنواره حضور دارند، گفت: تنها بخشی که بعد از برگزاری جشنواره مورد حمایت موسسه قرار میگیرد بخش رویش است که به آثاری تعلق دارد که پیش از تاریخ مقرر فراخوان وارد شبکه نمایش خانگی نشده باشند و کارهای رایت تلویزیونی آنها نیز انجام میشود.
وی درباره همکاری بین این موسسه و سایر موسساتی که در تولید پویانمایی نقش دارند، گفت: پویانمایی در سالهای گذشته رشد داشته و این رشد غیرقابل تصور است زیرا در ده سال گذشته آثار ما از نظر کیفی با آثار کشورهایی که سالها در این حوزه فعال بودند برابری میکند. این رشد نشانه وجود سیاستهای حمایتی و تأثیر آنهاست.
وی در ادامه درباره شکل بینالمللی این جشنواره گفت: جشنواره یاس به دلیل اهمیتی که آثار ویدئویی داشتند از جشنواره فیلم فجر جدا شد و به آثار بخش خانگی معطوف شده است. از این رو با قشر بزرگتری از مردم سر و کار داریم و حتی در جاهایی که سینما ندارد نیاز به فیلم دیدن از این طریق برآورده میشود. بنابراین چه به لحاظ ورود آثار از خارج به داخل کشور و چه به لحاظ صدور آثار فرهنگی ایرانی به خارج ما با گسترهای بزرگتر از سینما مواجه هستیم. برای همین فعالیتهای بینالمللی ما بزرگتر است و نمیتوانیم به این وضع توجه نداشته باشیم. ما در طول سال با بخشهای بینالمللی زیادی ارتباط داریم.
وی افزود: شاید ضوابط بینالمللی آنگونه که باید در کشور ما به وجود نیامده است اما قطعا ظرفیت آن وجود دارد هنوز نیاز به کارهای بیشتری برای رسیدن به استانداردهای بینالمللی داریم اما برای رسیدن به این استانداردها باید تعاملمان را با جهان افزایش دهیم.
وی درباره خرید آثار سینمایی و پخش آنها خاطرنشان کرد: شرکتهای خصوصی باید با حاکمیت اقتصاد کار کنند تا نظر اقتصادی باید فیلمهایی را خریداری کنند که توجیه مالی و بازدهی اقتصادی داشته باشد اما این روند ممکن است برای جامعه مفید نباشد و سرازیر شدن آثاری که تنها جنبه اقتصادی دارند به جامعه مفید نیست. این موسسه نگاه صرف اقتصادی ندارد و نگاهش تبیین سیاستهای فرهنگی است که دولت به دنبال آن است.
مسافر آستانه در پاسخ به سوالی درباره فعالیتهای دفتر این موسسه در اسپانیا و دلایل ایجاد چنین دفتری گفت: ارتباطات اقتصادی که موسسه با کشورهای دیگر دارد به دلیل تحریمها با مشکلاتی مواجه بود و نقل و انتقالات مالی ممکن نبود به همین دلیل موسسه در اسپانیا یک دفتر تأسیس کرده بود که بتواند خرید و فروش انجام دهد اما در حال حاضر این دفتر فعال نیست.