خبرگزاری کار ایران

در نشست تهیه‌کنندگی فیلم در فرانسه مطرح شد:

دولت فرانسه برای ساخت فیلم پول نمی‌دهد

دولت فرانسه برای ساخت فیلم پول نمی‌دهد
کد خبر : ۱۶۵۴۶۷

عوامل یک فیلم سینمایی در فرانسه بیشتر از ۵ روز در هفته حق ندارند کار کنند و مجموع ساعات کاری نباید بیشتر از ۵۶ ساعت باشد / نرخ دستمزد عوامل یک فیلم براساس قوانین اتحادیه تعیین می‌شود.

نشست چگونگی تولید فیلم و درجه‌بندی آثار سینمایی در سینمای فرانسه با حضور نیکلابلان(تهیه کننده مشهور فرانسوی و مدیرعامل شرکت آگات فیلم فرانسه) شب گذشته(۱۴ اردیبهشت) در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بلان بااشاره به روند تولید فیلم در فرانسه گفت: در روند ساخت یک فیلم؛ ما همیشه از طرح‌ها دفاع می‌کنیم و رساندن فیلم به مرحله اجرایی از وظایف ماست اما درنهایت تصمیم‌گیری درباره فیلم و همچنین دفاع از آن برعهده کارگردان است. من به عنوان تهیه‌کننده تنها این حق را دارم که پول آدم‌ها را ندهم یا فیلم را نگه دارم و نمایش ندهم.

بلان با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های تهیه در فرانسه مجموعه‌ای از تهیه‌کنندگان را شامل می‌شود؛ گفت: به طور مثال در آگات فیلم هشت تهیه‌کننده حضور دارند که سه تهیه‌کننده مسئول تهیه فیلم سینمایی و سه تای دیگر مسئول تهیه فیلم‌های تلویزیونی هستند دو نفر نیز فیلم مستند تهیه می‌کنند و برای اینترنت فیلم می‌سازند. و هر تهیه‌کننده مسئول فروش فیلم خودش است. در آخر سال اگر فروش فیلم‌ها خوب باشد سود باقیمانده بعداز کسر هزینه‌ها بین ۸۷ نفر توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: ما در سال شش فیلم تولید می‌کنیم که چهار فیلم به زبان فرانسوی و دو فیلم به زبان غیرفرانسوی است. اولین کار من برای ساخت هر فیلم تهیه فیلمنامه است و زمانی که فیلم آماده شد به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردیم. بعداز جذب سرمایه؛ کارگردان را تعین می‌کنیم. به همین دلیل ما در طول سال همزمان روی ده فیلمنامه مختلف کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر فیلمنامه بین ۱۵ هزار تا ۱۰۰ هزار یورو خرج نگارش‌اش می‌شود؛ گفت: از آنجایی که دولت فرانسه و وزارت فرهنگ پول زیادی برای فیلم‌ها نمی‌دهد ما مجبوریم مقداری از هزینه‌ها را از طریق خود شرکت تقبل کنیم.

بلان افزود: آنچه در فیلم‌ها مهم است، زبان آن است زیرا در فرانسه از فیلم‌هایی که به زبان فرانسوی باشد حمایت زیادی می‌شود ولی فیلم‌های غیرفرانسوی باید به سمت کمک‌های دیگر کشورهای اروپایی حرکت کنند ضمن آنکه از گیشه کمتری از فرانسه برخوردارند.

وی ادامه داد: برای یک فیلم به زبان غیرفرانسوی نهایتاً بین یک تا دو میلیون یورو می‌توان سرمایه جذب کرد اما یک فیلم فرانسوی می‌تواند بودجه‌ای حدود یک تا بیست میلیون یورو را به دست بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه در فرانسه می‌توان فیلم‌ها را قبل از ساخت پیش فروش کرد؛ گفت: در فرانسه می‌توانید زمانی که فیلم در مرحله انتخاب بازیگر و یا پیش‌تولید است به پخش‌کنندگان پیش فروش شود، و زمانی که پخش‌کننده فیلم را خرید بین یک میلیون تا یک میلیون و پانصد یورو به عنوان حداقل پول در مرحله قبل از تولید می‌پردازد.

بلان با اشاره به قوانین کار در فرانسه گفت: براساس قانون کار در فرانسه عوامل یک فیلم سینمایی بیشتر از ۵ روز در هفته حق ندارند کار کنند و روزهای شنبه و یکشنبه باید تعطیل باشند. مجموع ساعات کاری نباید بیشتر از ۵۶ ساعت باشد و کودکان نیز در روز نباید بیشتر از دوساعت سر صحنه باشند.

وی ادامه داد: گروه فیلمبرداری بین ۲۰تا۸۰ نفر است و هر فیلم در مرحله تدوین ۱۲ تا ۱۴ هفته طول می‌کشد.

بلان با اشاره به نقش جشنواره‌ها در دیده شدن یک فیلم گفت: تمام تهیه‌کنندکان تلاش می‌کنند تا فیلم‌هایشان در جشنواره‌ای همچون ونیز و کن حضور پیدا کند زیرا این حضور باعثبیشتر دیده شدن فیلم‌ها می‌شود، و اگر فیلمی در جشنواره‌ای دیده شود بین ۲۰ تا ۲۵۰ اکران سینمایی می‌تواند داشته باشد و درصورت تجاری بودن فیلم تا ۷۰۰ کپی هم در فرانسه فروخته می‌شود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و اهمیت خبرنگاران در دیده شدن یک فیلم سینمایی گفت: بعداز پایان فیلم یک مسئول رسانه‌ای برای فیلم تهیه می‌شود و وی وظیفه دار د ۴ ماه قبل از نمایش فیلم را برا اهالی رسانه و خبرنگاران نمایش دهد.

بلان؛ نقش پخش‌کننده را بسیار مهم و پررنگ دانست و افزود: پخش‌کننده سرمایه و بودجه‌ی خوبی را برای نمایش و اکران یک فیلم می‌گذارد که این بودجه شامل هزینه‌های پوستر؛ اکران و نمایش فیلم؛ و هزینه‌های مربوط به نمایش فیلم برای خبرنگاران و کارهای رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: زمانی که فیلم به نمایش درآمد؛ پخش‌کننده ابتدا مبلغ اندکی را که در ابتدای قرارداد به ما داده؛ به اضا‌فه‌ی ۳۰ درصد از فروش فیلم و همچنین هزینه‌های اکران را برمی‌دارد و بعد باقیمانده پول بین تهیه‌کننده و پخش‌کننده تقسیم می‌شوند.

بلان با اشاره به کنترل دولت روی میزان فروش فیلم‌ها گفت: از آنجا که دولت از فروش تمام بلیت‌های سینما برای خودش مالیات خوبی برمی‌دارد. ارگانی را تشکیل داده که هر شب فروش تمام فیلم‌ها را رصد می‌کند و ارقام را محاسبه می‌کند لذا هر پخش‌کننده‌ای به خوبی می‌تواند بداند که فیلمش در شب قبل چه میزان فروش داشته و اگر متوجه شود که سالن سینمایی دو نوبت پشت سر هم پول حاصل از فروش فیلم را نداده دیگر به آن سینما هرگز فیلمی داده نمی‌شود.

مدیر شرکت آگات فیلم درباره مشارکت تهیه‌کنندگان خارجی برای ساخت یک فیلم در فرانسه گفت: اگر فیلمی می‌خواهد در فرانسه به راحتی ساخته شود باید حداقل ۵۰ درصد به اضافه یک کلمه فیلمنامه آن فرانسوی باشد و این امر به صورت شمارش کلمات به دست می‌آید یعنی کلمه‌های یک فیلمنامه شمرده می‌شود و از مجموع تمام کلمات باید ۵۰ درصد به علاوه یک کلمه فرانسوی باشد. در غیر این صورت به سختی می‌توان برای یک فیلم تهیه‌کننده و بودجه ساخت پیدا کرد و باید برای ساخت آن به سمت کشورهای دیگر رفت ضمن آنکه در زمان اکران نیز با رقابت سختی مواجه خواهد بود.

بلان با اشاره به اینکه در فرانسه برای ساخت فیلم و نمایش آن نیازی به پروانه نمایش و پروانه ساخت نیست؛ گفت: در کمیته ممیزی دو مسئله صحنه‌های خاص و خشونت مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر فیلمی دارای صحنه‌های خاصی باشد یا باید این صحنه‌های حذف شود یا اینکه در زمان اکران درجه‌بندی می‌شود به گونه‌ای که اگر فیلمی دارای چنین صحنه‌هایی باشد زمان اکران آن از ساعت ۲۰ شب به ۲۲ شب منتقل می‌شود.

بلان در پاسخ به پیرامون میزان دستمزد عوامل یک فیلم گفت: سه ماه است در فرانسه قانونی تصویب شده است که تمام دستمزد‌ها براساس نرخ اتحادیه صورت بگیرد. اگر بودجه یک فیلم بین یک تا سه میلیون باشد شما می‌تواند حداقل حقوق را بدهید و اگر از سه میلیون به بالا باشد باید حقوق کامل را بدهید و نباید حداقل حقوق ۵۰ درصد کمتر از نرخ اتحادیه باشد.

بلان افزود: هرجند هفت درصد تکنسین‌ها عضو سندیکا هستند اما از ۵۰۰ سال پیش در فرانسه باید تمام افراد به متخصص عضو سندیکا باشند و کارت عضویت داشته باشند تا بتوانند کار کنند.

در این نشست؛ محمدمهدی عسگرپور، منوچهر محمدی، غلامرضا موسوی، کامران ملکی، پناه برخدا رضایی، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، مرتضی شایسته، فرهاد توحیدی، محسن هاشمی و جمعی از تهیه‌کنندگان سینما حضور داشتند.

ارسال نظر