معاون آموزشی وزارت علوم:
تعداد زیادی از صندلیهایِ دانشگاه آزاد و علمی کاربردی پر نمیشود/ کیفیتِ دانشجویان در حال نزول است

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای بازنگری در مجموعه دانشگاهها با چالشهای جدی مواجهیم. یکی از مهمترین مسائل این است که تعداد داوطلبانی که پتانسیل ورود به آموزش عالی را دارند به خاطر مسائل جمعیتی رو به کاهش است. دیگر اینکه شرایط بهگونهای شده که تعدادی از داوطلبان بالقوه انگیزه و علاقه و کیفیت لازم را ندارند و یا بر چند رشته و گرایش خاص متمرکز هستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «ابوالفضل واحدی» معاون آموزشی وزارت علوم، امروز چهارشنبه در نشستی خبری بیان کرد: بهانه برگزاری این جلسه دهه سرآمدی آموزش است. بعد از انقلاب، گسترش آموزش عالی سرلوحه برنامههای وزارت علوم بود. اکنون وضعیت خیلی خوبی در بعضی از عرصهها داریم که آمار موید این مطلب است. اکنون سه میلیون و ۱۱۸ هزار دانشجو در تمام زیرنظام ها داریم. بیش از شصت هزار نفر اعضای هیئت علمی ما را تشکیل میدهند.
وی افزود: بیش از ۱۷۰ مرکز شتابدهنده، ۲۷۹ مرکز رشد، ۲۳ پارک فناوری پیشرفته، ۹۹ مرکز کارآفرینی و نوآوری و بیش از ۲۳۰۰ مرکز دانشبنیان بخشی از دستاوردهای قابل ارائه در نظام آموزش عالی کشور است.
واحدی ادامه داد: برای بازنگری در مجموعه دانشگاهها با چالشهای جدی مواجهیم. یکی از مهمترین مسائل این است که تعداد داوطلبانی که پتانسیل ورود به آموزش عالی را دارند به خاطر مسائل جمعیتی رو به کاهش است. دیگر اینکه شرایط بهگونهای شده که تعدادی از داوطلبان بالقوه انگیزه و علاقه و یا کیفیت لازم را ندارند و یا بر چند رشته و گرایش خاص متمرکز هستند.
او اظهار کرد: در مجموع ۲۳۱۲ واحد دانشگاهی داریم و قریب به ۴۰۰ واحد پیامنور، قریب به ۵۰۰ واحد علی کاربردی و بیش از ۷۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی داریم و تعداد زیادی از این صندلیها یا پر نمیشود یا داوطلبین باکیفیت آنها را پر نمیکنند.
وی تصریح کرد: ورود فناوریهای جدید مثل هوش مصنوعی و پلتفرمهای مبتنی بر آن رقیب جدی آموزش عالی به شکل سنتی است. پژوهشی نشان میدهند بیش از ۸۵ درصد دانشجویان از پلتفرمهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. وجود این پلتفرمها از منظر شخصیسازی آموزش، کمک به ایجاد مفهوم یادگیری به جای آموزش است، دسترسی سریع به منابع و محتوای آموزشی فرصت و نقطه مثبت آن است.
معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: از سوی دیگر، این پلتفرم ها میتواند تفکر انتقادی را از دانشجو بگیرد و او را به مصرفکننده تبدیل کند. از سوی دیگر ممکن است به رفتار غیرآکادمیک منجر شود و ارزیابیها را دچار مشکل کند. در همین راستا سند هوش مصنوعی در وزارت علوم در حال ابلاغ است.
او تصریح کرد: همه اینها میطلبد که به شکل مناسبی با مشارکت همه ذینفعان بازنگری در مجموعه نظام عالی کشور و برنامههای درسی و خود آموزش عالی داشته باشیم.
واحدی تصریح کرد: وقتی این مباحث مطرح شد که نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی، نسل سوم کارآفرین و ... هستند. یک تلقی عمومی ایجاد شد که آموزش، کاری از مد افتاده است. در صورتی که مادر همه تحولات از آموزش میگذرد و اگر آموزش درست نداشته باشیم این مراکز نوآوری و پارکهای فناوری نیروهای خود را از کجا تأمین میکردند. برای رفع این تلقی همزمان با روز معلم دهه سرآمدی آموزش شروع شد. تقویمی برای این دهه در نظر گرفته شده است که از ۶ اردیبهشت شروع شد و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
وی تقویت مفهوم یادگیری به جای آموزش، استفاده از فناوریها برای تقویت یادگیری، توجه به سلامت روان، ارتباط آموزش به مشاغل را بهعنوان مصادیقی از برنامههای معاونت آموزشی برشمرد و گفت: نگاه دنیا به آموزش مبتنی بر نتیجه معطوف شده است و این در دستور کار ما نیز است.
واحدی گفت: در حال اجرایی کردن مصوبات شورای گسترش هستیم اما برای بازنگری جدید و صدور احکام جدید برای رشتهها طرحهای قبلی آمایش در حال بازنگری هستند. کمیسیون پایش داریم و بهطور مرتب دانشگاهها و مراکز غیرانتفاعی رصد میشوند و گزارش تهیه میشود. تعداد واحدهای پیام نور پس از طرح آمایش بیش از صد واحد متوقف شد. بقیه واحدها نیز در حال بررسی و رصد هستند.
وی درباره عدالت آموزشی گفت: درصد قابل اعتنایی از افرادی که رتبههای یک تا ده را در گرایشهای مختلف داشتهاند از بخشهای برخوردار (مدارس غیرانتفاعی شهرهای برخوردار) بودهاند.
واحدی افزود: در دور افتادهترین نقاط واحدهای آموزشی داریم. زمانی فلسفه این توسعهها ایجاد دسترسی بوده است. آموزشی مجازی میتواند به نوعی به عدالت آموزشی کمک کند و آموزش مجازی در روستاهای دورافتاده میتواند کمک کننده باشد.
او درباره پذیرش در مقطع دکتری بیان کرد: نظام حکمرانی درهمتنیده و پیچیده از چالشهای نظام آموزش عالی است. آزمون دکتری مصوبه مجلس دارد که ما موظفیم آن را اجرا کنیم طبق مصوبه به صورت نیمه متمرکز است. در راستای برنامه هفتم کاری به نام نظام سنجش و پذیرش در حال انجام است و شاید بازنگری صورت بگیرد.
وی درباره ورودیهای دانشگاه تأکید کرد: دانشجویان و داوطلبان هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت در حال نزول هستند. ما کسانی را داریم که با نمره ریاضی منفی در دانشگاه رشته فنی مهندسی پذیرفته میشوند. البته نه در دانشگاههای خوب ولی در هر صورت باید برای حل این مشکل برنامه داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: ما در کشور با بیسابقهترین آثار مشکلات اقتصادی و تحریمها مواجهیم.