خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات کالاهای ایرانی به غرب آفریقا به واسطه امارات و ترکیه/ تغییر رویکرد تجاری تهران

صادرات کالاهای ایرانی به غرب آفریقا به واسطه امارات و ترکیه/ تغییر رویکرد تجاری تهران
کد خبر : ۱۶۲۷۰۳۵

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: از آنجا که حدود ۹۵ درصد تجارت ایران با افریقا را صادرات کشور ما به این قاره تشکیل می‌دهد در تجارت با افریقا رویکرد جدیدی مبتنی بر افزایش تعامل با هدف رشد و ماندگاری تجارت اتخاذ شده است.

محمدصادق قنادزاده، سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از رویکرد جدید ایران در تجارت با افریقا خبر داد و گفت: افریقا سالانه ۱۵۰۰ میلیارد دلار با جهان تجارت دارد اما سهم ایران از این رقم ناچیز است؛ مهم‌ترین مشکل ایران در تجارت با افریقا دارد و آنچه سبب کوچک بودن ارقام تجاری می‌شود یک‌سویه بودن این تجارت است تا جایی که حدود ۹۵ درصد این تجارت را صادرات کالاهای ایرانی به این قاره تشکیل می‌دهد و این مدل تجارت ماندگار نیست. 

وی افزود: بر همین اساس در ارتباط با افریقا بر چهار حوزه پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی، سلامت، کشاورزی و صنایع غذایی متمرکز هستیم زیرا ایران و افریقا در این حوزه‌ها غنی هستند، افریقا در زمینه کشاورزی یکی از بهترین منابع تامین‌کننده کالاهای اساسی، غلات و نهاده‌، گوشت و از این قبیل است این قاره همچنین یکی از بهترین سرزمین‌ها بر کشت فراسرزمینی به شمار می‌آید و ایران از این پتانسیل‌ها غافل است و در مقابل می‌توانیم ماشین‌آلات و ادوات، فناوری و محصولات نهایی کشاورزی به افریقا صادر کنیم.

قنادزاده از افریقا با عنوان یک کارگاه ساخت و ساز یاد و اظهار کرد: در سال ۲۰۲۱ بیش‌تر از ۳۲۰ میلیارد دلار پروژه خدمات فنی مهندسی در این قاره احصا شده است و این حاکی از پتانسیل جذابی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی از ایران به شرط حل مسائلی همچون صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌ها است. 

سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بیشترین ذخایر معدنی استحصال نشده جهان در آفریقا قرار دارد در حالی که ایران برای کارخانه‌های فولادی خود نیاز به مواد اولیه دارد در مقابل ساخت و ساز و صنایع در افریقا رو به رشد است و آنها نیاز به محصولات نیمه‌خام صنعت فولاد ایران مانند انواع شمش و میلگرد دارند. در نتیجه در هر یک از حوزه‌های مذکور این‌گونه برنامه‌ریزی شده که مبادله کالا صورت بگیرد و تعامل برقرار باشد و این رویه کشورهایی است که در تجارت با افریقا موفق عمل کرده‌اند، با این رویه تجارت ایران با آفریقا رشد می‌کند و ماندگار می‌ماند. 

وی خاطرنشان کرد: روابط تجاری ما با آفریقا تنها به کشورهای کنیا و تانزانیا محدود نمی‌شود و ایران با افریقای جنوبی، غنا، الجزایر و نیجریه هم این رابطه را دارد و با وجودی که خط کشتیرانی از بنادر ایران به غرب افریقا برقرار نیست اما کالاهای ایرانی به غرب این قاره بیشتر از شرق صادر می‌شود البته این صادرات به واسطه کشورهای ثالثی مانند امارات و ترکیه صورت می‌گیرد که طبیعتا هزینه تجارت را بالا می‌برد با این حال اکنون هم ایرانی‌ها در غرب افریقا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده‌اند. 

قنادزاده در پاسخ به اینکه توسعه تجارت ایران با افریقا با توجه به ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل یک پروژه طولانی‌مدت تلقی می‌شود، گفت: اگر بلندمدت از نظر شما زمانی نزدیک به یک دهه است، این طور نیست و در صورتی که زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل و مبادلات پولی بانکی فراهم شود تحقق این امر بیش از دو سال زمان نمی‌برد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز