گودرزوند چگینی:
نبود نظارت سیستماتیک بر برنامههای اول تا ششم، یکی از دلایل ناکامی توسعهای کشور بوده است

عضو کمیسیون برنامه با اشاره به جایگاه کلیدی برنامه هفتم در اداره کشور، تأکید کرد که اجرای موفق این برنامه نیازمند تدوین و اجرای سریع و دقیق آییننامههای اجرایی است.
به گزارش ایلنا، مهرداد گودرزوند چگینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد آخرین وضعیت تهیه و تصویب آییننامههای اجرایی و سایر مقررات لازم التصویب قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ملت ایران، پاسداران، ایثارگران و خانوادههای معظم شهدا با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه بهعنوان سند راهبردی پیشروی کشور در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجرایی، گفت: یکی از اقدامات خوب و قابل توجهی که در این دولت صورت گرفته، این است که رئیسجمهور رسماً اعلام کردهاند برنامه دولت، همان برنامه هفتم خواهد بود و این موضوع نشاندهنده عزم دولت برای تبعیت از این سند بالادستی است، اما در عین حال، انتظارات مجلس و مردم را نیز افزایش میدهد.
وی افزود: برنامههای اول تا ششم توسعه، بهرغم تلاشهای زیادی که برای تدوین و اجرای آنها صورت گرفت، همافزایی لازم را نداشتند و به دلایل مختلف از جمله نبود نظارت مستمر و مؤثر، نتوانستند به اهداف مشخص خود در هر بخش دست یابند. امروز اگر میخواهیم مسیر توسعه کشور را بر اساس برنامه هفتم بهدرستی پیش ببریم، لازم است که اقدامات اجرایی، از جمله تدوین آییننامهها و دستورالعملهای کاربردی، در دستور کار فوری دولت قرار گیرد.
نماینده مردم رودبار در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه برخی از آییننامههای مرتبط با برنامه هفتم هنوز تدوین نشدهاند، گفت: تأخیر در تدوین آییننامهها، دولت را از مسیر اصلی برنامه منحرف خواهد کرد. آییننامهها در واقع پیشرانهای اجرایی کشور هستند و تا زمانی که این مسیرها ترسیم و اجرا نشود، نمیتوان انتظار تحقق اهداف کمی و کیفی این سند را داشت.
گودرزوند چگینی تصریح کرد: متأسفانه برخی آییننامهها که باید از همان سال نخست برنامه اجرایی میشدند، هنوز در حد پیشنویس یا بررسی باقی ماندهاند. این در حالی است که سال اول برنامه هفتم، بهنوعی همان بودجه سالیانه کشور است و بدون زیرساختهای آییننامهای، نمیتوان آن را اجرایی و اثربخش دانست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با هشدار نسبت به تکرار تجربههای گذشته، گفت: در برنامههای اول تا ششم، ما شاهد تحقق ناقص اهداف بودیم؛ بهطوریکه در برخی موارد، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از اهداف برنامه محقق شد. این اتفاق بهدلیل نبود راهبری مستمر و مشخص در مسیر اجرای برنامه بود. اکنون که برنامه هفتم مشارکت دولت، مجلس و سایر قوا تدوین شده و هم به ابعاد کمی و هم کیفی در آن توجه شده، انتظار می با رود دولت نیز با نگاه جدیتری مسیر اجرایی آن را فراهم کند.
وی خطاب به معاون اول رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد: اگر قرار است جلسات مجلس در مسیر حل مسائل اجرایی کشور مؤثر باشند، باید شنیده شوند و مورد توجه قرار گیرند. دولت باید به سرعت برنامهای دقیق، منسجم و زمانبندی شده برای تدوین و اجرای آییننامههای برنامه هفتم ارائه دهد تا بتوان از ناترازیهای مزمن کشور عبور کرد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تأکید کرد: برخی از ناترازیها و چالشهای ساختاری کشور، از جمله در حوزه مالی، ارزی و توسعه زیرساختها، از درون برنامه هفتم قابل حل است؛ مشروط بر آنکه دولت مسیر اجرای آن را جدی بگیرد و در تدوین آییننامهها تعلل نکند. برنامه هفتم باید از یک سند روی کاغذ، به یک برنامه عملیاتی مؤثر در بطن دولت تبدیل شود.