رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:
خروج خودروهای فرسوده نزدیک به صفر شده است/ پرونده ترک فعل قانون هوای پاک برای مدیران قبلی و فعلی باز است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: پرونده ترک فعل قانون هوای پاک همچنان هم برای مدیران قبلی و هم مدیران فعلی باز است.
به گزارش ایلنا، سمیه رفیعی در برنامه فرامتن با اشاره به قانون هوای پاک با بیان این که متاسفانه نظارت در این حوزه ضعیف بوده است، گفت: وقتی از قانونی چهار تا پنج سال میگذرد ولی هیچ پیشنهادی در لوایح دولت برای تخصیص اعتبار آن نمیآید یعنی عزمی برای اجرای قانون وجود ندارد و البته نمایندگان مجلس هم نظارتی نداشتهاند و به وظیفه خود عمل نکردهاند.
وی با بیان اینکه برخی دستگاهها انحراف از هزینهکرد قانون هوای پاک داشتند، اظهار داشت: فراکسیون محیط زیست مجلس در گزارش خود ۱۲ فرد را که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشتند به دستگاه قضایی معرفی کرد که تا کنون ۱۱ صفحه قرار برای مدیران پنج دستگاه صادر شده است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه هزینه مدیر شدن باید سنگین باشد، تصریح کرد: ما در گزارش خود به صورت صوری مسوول دستگاه را معرفی نکردیم بلکه افراد متولی را معرفی کردیم که مسوول مستقیم عدم اجرای قانون بودند و باید پاسخگو باشند.
رفیعی ادامه داد: مدیران معرفی شده فعلا مربوط به دولت قبلی هستند ولی نظارتهای مجلس بر اجرای قانون هوای پاک ادامه دارد و اگر کوتاهی صورت بگیرد مدیران فعلی هم به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
وی با بیان اینکه آفت محیط زیست در این سالها برخورد سیاسی با آن بوده است، خاطرنشان کرد: برای نظارت قاطع بر قانون هوای پاک هزینه دادیم و ایستادگی کردیم که افراد بابت قصورشان به دستگاه قضایی معرفی شوند، این اقدام قطعا نه تسویه حساب سیاسی بوده و نه این حرفهای سطحی نگرانه و پوچ را میپذیریم. آقایان مسئول در این حوزه به جای فرافکنی باید پاسخگوی کمکاریهای خود باشند.
این نماینده مجلس درخصوص موضوع اسقاط خودرو ابراز داشت: بر اساس آمارها ۴۰ درصد ناوگان حمل و نقل و ۸۰ درصد خودروهای عمومی کشور فرسوده و نیازمند جایگزینی و اسقاط فوری هستند.
رفیعی با اشاره به تصویب قانون بسیار خوب ساماندهی صنعت خودرو در مجلس بیان کرد: هنوز سه ماه از ابلاغ این قانون نگذشته بود که دولت لایحهای آورد که ماده ۱۰ آن که گفته بود به ازای هر چهار خودرو تولیدی باید یک خودرو فرسوده از رده خارج شود را نمیتوانیم اجرا کنیم!
وی با بیان اینکه در حوزه اسقاط خودرو مافیای خودرو را به عینه دیدم، یادآور شد: متاسفانه وزارت صمت به جای ایستادن در کنار مردم، کنار مافیای خودرو ایستاده است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه استدلال وزارت صمت برای عدم اجرای قانون و اسقاط خودرو این بود که اجرای این قانون قیمت خودرو را بالا می برد!، عنوان کرد: متاسفانه وزیر صمت با به غلط انداختن صحن مجلس وعدههایی داد که الان مشخص شده که پشتوانه محکمی نداشتهاند و همین امر در کنار فشار مافیای خودرو موجب شد تا اسقاط خودرو جای خود را به پرداخت پول آنها به صندوق وزارت صمت بدهند هرچند الان همه متوجه اشتباه شدند.
رفیعی درخصوص واردات خودروهای دست دوم گفت: منطق مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خودروهای دست دوم و این ه خودروهای دست دوم خارجی نباید وارد شوند را متوجه نمیشوم.
وی در خصوص استدلال اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: وزیر صمت در جلسه حضوری گفت که نقطه سر به سر تولید و تقاضای خودرو در کشور دو میلیون دستگاه است و توان خودروسازان ۱.۴ میلیون دستگاه در سال است و مابقی را باید با فرسودهها پر کنیم تا سقف ما بهم نخورد به همین دلیل نمیخواهیم خودرو فرسوده از رده خارج شود.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: قرار بود به جای خودرو موتورسیکلت از رده خارج کنند، در حالی که همین الان هیچ سامانهای برای مراجعهدارندگان موتورسیکلتهای فرسوده جهت جایگزینی و اسقاط طراحی نشده است مردم نمیدانند کجا باید بروند! از سوی دیگر تنها سامانه اسقاط از وزارت راه به صمت آمده و ولی هیچ اتفاق دیگری نیافتاده است.
به گفته رفیعی، بر اساس آمار انجمن اسقاط، خروج خودروهای فرسوده نزدیک به صفر شده است و این دقیقا پیشبینی ما در زمان ارایه لایحه دولت برای توقف قانون بود.
وی با بیان اینکه خودرو در کشور به جای کالای مصرفی، سرمایهای شده است، تصریح کرد: رییسی را از نزدیک میشناسم و میدانم که میخواهند کارها در مدار درستش قرار بگیرد؛ اما به خودشان هم گفتم آدمهای همیشگی این کاره نیستند؛ درد ما این است که راس دولت عوض شده ولی همون همیشگیها همچنان تصمیم میگیرند!