خبرگزاری کار ایران

بیانیه مشترک کارگران مترو و اتوبوس‌رانی تهران در ارتباط با دستمزد ۱۴۰۲/ چرا اعلام می‌کنند افزایش حقوق ما نهایت ۲۵ درصد است؟

بیانیه مشترک کارگران مترو و اتوبوس‌رانی تهران در ارتباط با دستمزد ۱۴۰۲/ چرا اعلام می‌کنند افزایش حقوق ما نهایت ۲۵ درصد است؟
کد خبر : ۱۳۳۲۸۰۸

کارگران مترو و اتوبوس‌رانی تهران در بیانیه‌ای مشترک بر حق دستمزد شایسته برابر با سبد معیشت تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران حمل و نقل زیرمجموعه شهرداری تهران در انتقاد به عملکرد دولت در عدم تشکیل جلسات شورایعالی کار و دعوت به تبعیت شهرداری تهران از مصوبات این شورا برای حقوق کارگران مشمول قانون کار خود، بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: عملکرد دولت نشان از آن دارد که اساساً در موضوع افزایش حقوق و دستمزد کارگری دچار چالش جدی در تصمیم گیری است و موافق افزایش حقوق به اندازه تورم نیست. شواهد حاکی از آن است دولتمردان و برخی کارفرمایان و همفکران کارشناس‌نمای آن‌ها چشم خود را بر شرایط عینی و واقعی معیشت کارگران بسته‌اند و دوست دارند با در نظر گرفتن شرایط دلخواه خود تصمیم گیری کنند .

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: رفته رفته به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم  و امید کارگران به تشکیل جلسات شورایعالی کار و افزایش حقوق متناسب با تورم حداقل اعلامی مرکز آمار ایران است، هر چند موج تورم ایجاد شده نفس‌ها را به شماره انداخته و به زعم کارشناسان سفره‌ای برای معیشت باقی نمانده است ولی این کارگران دست از تلاش خود بر نمی‌دارند و همیشه حامیان نمایندگان خود در این شورا هستند. امید کارگران به تشکیل جلسات شورایعالی کار و افزایش حقوق به اندازه تورم حادث شده روی سبد معیشت است.

در بخشی دیگر از این بیانیه می‌خوانیم: سیاست دولت و شهرداری تهران در افزایش حداقلی حقوق کارمندان و ترمیم آن در میانه سال و متاثر کردن حقوق کارگران از حقوق کارمندان، آثار ناخوشایند در زندگی کارگران حمل و نقل پایتخت دارد؛ هنوز کارنامه‌ی افزایش حقوق ۱۴۰۱ فراموش نشده است ولی انگار دوباره قصد تکرار دارند.  این سیاست مزدی نتیجه‌ای جز ایجاد شکاف و بحران در جوامع کارگری و تفکیک کارگر دولتی و خصوصی ندارد. شهردار تهران اظهار نموده که سقف افزایش حقوق کارگران مشمول قانون کار در شهرداری تهران نهایتاً ۲۵ درصد خواهد بود و در صورت تصویب رقمی بیش از این مقدار از سقف اضافه کار پرسنل کسر خواهد شد و زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش سقف اضافه کار تا سطح ۷۰ ساعت بعنوان سرانه نیروی انسانی از هم اکنون به گوش می‌رسد. اینها کارگران را نگران می‌کند.

جمعی از کارگران مترو و اتوبوس‌رانی شهرداری تهران در پایان این بیانیه مشترک تاکید کرده‌اند: انتظار داریم در سال پیش رو (۱۴۰۲) شهرداری تهران بدون چون و چرا از مصوبات شورایعالی کار تمکین کند و سیاست یک بام و دو هوای قبلی خود را با بلاتکلیفی ادامه ندهد؛ دولت نیز باید به سرعت نشست‌های شورایعالی کار برای تعیین دستمزد را تشکیل دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز