خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی خبر می دهد؛

خشک شدن جنوب دریاچه ارومیه تا پایان تابستان/ دادستان: احیای دریاچه در دولت قبل تبلیغاتی بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۹۱۱

هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۶ رسید و با ادامه این روند با توجه به افزایش تبخیر تا پایان فصل تابستان سطح تراز به کمتر از ۱۲۷۰.۲۲ رسیده و بخش جنوبی دریاچه ارومیه به صورت کامل از بین خواهد رفت.

به گزارش ایلنا،با گذشت ۷ سال از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه،متاسفانه تاکنون احیای دومین دریاچه شور جهان به نتیجه نرسیده و امسال این دریاچه در وضعیت بحرانی قرار گرفته و بخش جنوبی آن در حال خشک شدن است.

بخش کشاورزی با ۹۲ درصد، بزرگترین مصرف کننده آب در آذربایجان غربی به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد منابع آب هم به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری و رعایت نکردن الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف، در این بخش به هدر می‌رود.

در بسیاری از مناطق آذربایجان غربی همچنان کشاورزان از شیوه‌های سنتی برای کشت و آبیاری محصول استفاده می‌کنند و این روش‌ها بیشترین سهم مصرفی آب را به دنبال دارد.

کشاورزی در اواخر دهه ۸۰ شمسی، محور توسعه آذربایجان غربی عنوان شد و بر همین اساس این بخش بدون ضابطه و غیرکارشناسی گسترش یافت؛ بر همین اساس افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی بدون توجه به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، مصرف آب را در این حوزه به صورت سرسام آوری افزایش داد.

 خشکسالی و کاهش بارندگی های در سالهای گذشته از یک سو و توسعه بی رویه کشاورزی نیز از سوی دیگر موجب کاهش آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و روند خشک شدن آن را تشدید کرد.

به گفته کارشناسان، با خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گردوغبار و طوفان بر سر مردم این ناحیه فرو خواهد ریخت و این بحران تنها گریبان آذربایجان غربی را نگرفته،بلکه بسیاری از مناطق کشور را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

در این میان وزارت نیرو نیز اعلام کرده میزان آب‌گیری سدها امسال به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها کم بوده و به دلیل نیاز آبی بخش کشاورزی و آب شرب رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه متوقف شده است.

هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۶ رسید و با ادامه این روند با توجه به افزایش تبخیر تا پایان فصل تابستان سطح تراز به کمتر از ۱۲۷۰.۲۲ رسیده و بخش جنوبی دریاچه ارومیه به صورت کامل از بین خواهد رفت.

خشک شدن جنوب دریاچه ارومیه تا پایان تابستان/ دادستان:  احیای دریاچه در دولت قبل تبلیغاتی بود

تابستان امسال بخش جنوبی دریاچه ارومیه به طور کامل خشک می شود

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه در خصوص آخرین وضعیت دومین دریاچه شور دنیا گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذارد و متأسفانه افزایش تبخیر به همراه کاهش آب ورودی به این تالاب وضعیت را تشدید کرده است.

حجت جباری، با بیان اینکه با بیان اینکه در روزهای ابتدایی تابستان و فصل گرما قرار داریم و وضعیت دریاچه ارومیه اصلاً رضایت بخش نیست، اظهار کرد: با ادامه این روند در هفته‌های آتی بخش جنوبی دریاچه ارومیه به صورت کامل از بین می‌رود.

وی افزود: در دو هفته اخیر سطح تراز ۱۳ سانتیمتر در مقایسه با این افزایش ناچیز کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود تابستان امسال سطح تراز دریاچه ارومیه به کمتر از ۱۲۷۰.۲۰ برسد که این میزان نشان دهنده بازگشت این تالاب به روزهای بحرانی دریاچه ارومیه در سال ۹۳-۹۴ زمان تشکیل ستاد احیای است.

جباری سطح تراز فعلی دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰.۶۶ اعلام و خاطرنشان کرد: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه ۲.۷ میلیارد مترمکعب و سطح آن به هزار و ۹۲ کیلومتر مربع رسیده و به دلیل افزایش گرما و تبخیر بالا روز به روز از حجم آب و سطح تراز کاسته می‌شود.

جباری گفت: در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی از جمله انتقال آب از سد کانی سیب، انتقال آب از سد سیلوه و پساب تصفیه خانه‌های ارومیه – تبریز، افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، اجرای طرح الگوی کشت و… اجرایی شود اما تاکنون این طرح‌ها در استان به اتمام نرسیدند.

خشک شدن جنوب دریاچه ارومیه تا پایان تابستان/ دادستان:  احیای دریاچه در دولت قبل تبلیغاتی بود

احیای دریاچه در دولت قبل تبلیغاتی بود

علی کامیار،دادستان دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه اقدامات دولت قبل در مورد دریاچه ارومیه بیشتر از کار تبلیغات بود، گفت: از ۲۰۰۰ میلیارد تعیین شده برای برای احیای دریاچه توسط دولت قبل فقط ۵۰ میلیارد هزینه شده است، در خصوص اعتبارات هم، طبق بررسی‌های صورت گرفته آنچه هزینه شده، در برخی بخش‌ها یک چهارم میزان گفته‌ها و تبلیغات بود.

ودادستان دیوان محاسبات کل کشور به هزینه‌کرد ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود:تنها یک چهارم مبلغی که در دولت دوازدهم در نظر گرفته بود برای احیای دریاچه ارومیه  هزینه شده است.

گزارش: فرزاد صدقی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز