کاهش پنج ساعته مسیر ریلی تهران - تبریز با افتتاح خط جدید از بستانآباد

مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» از پیشبینی صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت به طور سالانه با تکمیل راهآهن میانه - بستان آباد- تبریز خبر داد.
به گزارش ایلنا، حمید علی محمدزاده گفت: این خط آهن با هدف افزایش بهرهوری حملونقل با کاهش تعداد ۱۹ ایستگاه به ۱۰ ایستگاه راهاندازی شد که ۵ ساعت زمان سفر و ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر را کاهش میدهد. افزایش سهم کشور از حملونقل بینالمللی با افتتاح راهآهن بستانآباد - تبریز
وی ادامه داد: از دیگر مزایای این طرح کاهش خسارتهای جانی و مالی در جاده دو خطه موجود میانه- تبریز است که هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» دیگر مزایای این پروژه را در صورت انتقال بار روی ریل، صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتری در مصرف سوخت به طور سالانه اعلام کرد و اظهار داشت: همچنین کاهش ۵۰ میلیارد تومانی تبعات و خسارات آلایندهها نیز به دنبال تکمیل این خط آهن پیشبینی شده است.
علی محمدزاده با اشاره به اینکه این پروژه جزئی از کریدور شرقی- غربی کشور و کریدور TAR بینالمللی آسیا- اروپا است، تصریح کرد: با تکمیل این پروژه سهم کشور از حمل و نقل بینالمللی افزایش مییابد.
وی افزود: خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» میزان تناژ بار را بعد از ۲۰ سال از عمر طرح، از ۲ میلیون تن به ۷ میلیون تن افزایش میدهد و ظرفیت جابه جایی مسافر نیز از یک میلیون نفر به ۲ میلیون نفر خواهد رسید.
مجری طرح خط آهن «میانه-بستان آباد-تبریز» از اشتغالزایی مستقیم ۲ هزار نفر حین اجرا و ۴۰۰ نفر در زمان بهرهبرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین برای اولین بار در تکمیل ریلگذاری این محور از ریل ملی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده شده است.
به گفته علی محمدزاده، در این پروژه هم در بخش روسازی و هم در بخش زیرسازی رویکرد توجه به تولید داخل مد نظر قرار گرفته است.
وی درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز ابراز داشت: تا کنون مسیر میانه تا ایستگاه خاوران این پروژه حدود ۹۶ و نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۱۳۲ کیلومتر اول این مسیر از میانه تا ایستگاه بستان آباد در سال ۹۸ به اتمام رسید اما با توجه به اینکه باید ظرفیت خط بازدهی لازم را داشته باشد، تکمیل خط تا ایستگاه خاوران نیز ضروری بود تا در مجموع جذب بار و مسافر این خط بازدهی مناسب داشته باشد.
مجری طرح خط آهن «میانه-بستان آباد-تبریز» اضافه کرد: مجموعاً از میانه تا ایستگاه خاوران به طول ۱۷۶ کیلومتر است که حدود سه درصد از کار باقی مانده و برنامهریزی شده بعد از تخصیص اعتبار که با سفر رئیسجمهور به استان انجام خواهد شد ظرف حدود دو الی سه ماه، با تأمین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به سرانجام برسد.