از مکانیزه شدن حملونقل تا خودکفایی در تولید کاتالیستها

پس از بررسی اقدامات زیرساختی هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در حوزه انرژی و تأمین مواد اولیه، اکنون به دو حوزه کلیدی دیگر میپردازیم که نقش بسزایی در پایداری و رشد صنعت فولاد کشور دارند: حملونقل و تأمین مواد حیاتی مانند کاتالیستها. این دو حوزه، بهعنوان حلقههای حیاتی زنجیره تأمین فولاد، مستقیماً بر هزینههای تولید، میزان بهرهوری و قدرت رقابتی شرکتهای صنعتی اثرگذار هستند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، پس از بررسی اقدامات زیرساختی هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در حوزه انرژی و تأمین مواد اولیه، اکنون به دو حوزه کلیدی دیگر میپردازیم که نقش بسزایی در پایداری و رشد صنعت فولاد کشور دارند: حملونقل و تأمین مواد حیاتی مانند کاتالیستها. این دو حوزه، بهعنوان حلقههای حیاتی زنجیره تأمین فولاد، مستقیماً بر هزینههای تولید، میزان بهرهوری و قدرت رقابتی شرکتهای صنعتی اثرگذار هستند.
چالشهای حملونقل؛ گلوگاهی برای صادرات
یکی از چالشهای اساسی صنایع معدنی و فولادی کشور، مشکلات زیرساختی حملونقل است که هزینههای مضاعفی را بر دوش تولیدکنندگان گذاشته و حاشیه سود آنها را کاهش داده است. شرکتهایی مانند گلگهر، چادرملو و گهرزمین که محصولات فله معدنی خود را برای صادرات به بندر شهید رجایی ارسال میکنند، با ترافیک شدید کامیونها، عدم مکانیزاسیون اسکله و تأخیرهای چند هفتهای در فرآیند تخلیه مواجه هستند.
این تأخیرها باعث میشود واگنهای قطار به انبارهای موقت کالا تبدیل شوند و در حالی که در شرایط عادی باید حداقل ۸ تا ۹ سیر قطار در ماه انجام شود، در بهترین حالت تنها ۳ یا ۴ سیر اتفاق میافتد. این موضوع، هزینه حملونقل را چندبرابر کرده و قدرت رقابت محصولات ایرانی در بازارهای بینالمللی را کاهش داده است.
هیمکو؛ پروژهای برای تحول زیرساختهای لجستیکی
در راستای حل این معضلات، هلدینگ «ومعادن» در سال ۱۳۹۶، با مشارکت شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی کشور (گلگهر، گهرزمین، چادرملو، سرمایهگذاری امید و سپس تجلی)، شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) را برای احداث یک پایانه مکانیزه معدنی در غرب بندر شهید رجایی راهاندازی کرد.
پروژه لجستیکی غرب بندر شهید رجایی تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است تا پایان سال ۱۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه جدید از محل آورده نقدی سهامداران به آن تزریق شود.
تبدیل انبارهای بندر شهید رجایی به انبارهای ریلی، یکی از کلیدیترین اقدامات در توسعه زیرساختهای لجستیکی این بندر است. این تغییر، با اتصال مستقیم انبارها به شبکه حملونقل ریلی کشور، فرآیند تخلیه و بارگیری را مکانیزه کرده و بهرهوری را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.
پیشروی در دریا نیز یکی دیگر از بخشهای مهم این پروژه بوده که بخشی از منطقه اول استحصالی آن، با سنگریزی در دریا تثبیت شده است.
علاوه بر این، مساحت انبارها از طریق استحصال دریا دو برابر خواهد شد و توسعه خطوط ریلی تا موقعیت پروژه، امکان جابجایی کالاها را سریعتر و کمهزینهتر میکند. با اجرای این برنامه، واگنهای قطار مستقیماً در داخل انبارهای مکانیزه بارگیری و تخلیه خواهند شد که به بهینهسازی زمان انتقال کالاها و افزایش ظرفیت عملیاتی بندر کمک خواهد کرد. این اقدامات، بندر شهید رجایی را به یکی از مهمترین مراکز لجستیکی کشور با استانداردهای بینالمللی تبدیل خواهد کرد.
با تکمیل این پروژه، ظرفیت بندر شهید رجایی برای صادرات مواد معدنی ۱۰ میلیون تن در سال افزایش مییابد و امکان پوشش ۷۰ درصد از بار معدنی منطقه از طریق خطوط ریلی فراهم خواهد شد. این اقدام، علاوه بر کاهش فشار بر جادهها، باعث بهینهسازی حملونقل ریلی کشور و افزایش بهرهوری خواهد شد.
توسعه صنعت کاتالیست؛ گامی در مسیر خودکفایی
یکی از دیگر چالشهای صنعت فولاد کشور، وابستگی به واردات کاتالیستهای موردنیاز احیای مستقیم آهن (DRI) است. در حال حاضر، دو فناوری میدرکس (Midrex) و پرد (PERED) در کشور برای تولید آهن اسفنجی به کار میروند که نیازمند کاتالیستهای پیشرفته هستند. اما وابستگی به واردات این مواد استراتژیک، همواره یکی از دغدغههای اصلی صنعت فولاد بوده است.
«گسترش کاتالیست ایرانیان»؛ حرکت راهبردی ومعادن برای بومیسازی
هلدینگ ومعادن، با درک اهمیت این موضوع، برای توسعه شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان سرمایهگذاری کرده است و این شرکت توانسته طی مدت کوتاهی ۳۰ درصد از نیاز داخلی به کاتالیستهای DRI را تأمین کند. سرمایهگذاری گسترده در این حوزه، نهتنها موجب کاهش وابستگی به واردات شده، بلکه زمینه را برای کاهش هزینههای تولید و افزایش رقابتپذیری صنعت فولاد ایران فراهم کرده است.
نکات کلیدی درباره شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان: