خبرگزاری کار ایران

تجلیل از هنرمندان زنده و درگذشته موسیقی در هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران

تجلیل از هنرمندان زنده و درگذشته موسیقی در هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران
کد خبر : ۱۴۹۶۵۵۸

نکوداشتی برای هنرمندان

هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران همزمان با روز جهانی موسیقی، روز سی‌ویکم خردادماه با حضور هنرمندان موسیقی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، همزمان با روز جهانی موسیقی، هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران با مدیریت هنری «علی جعفری پویان» نوازنده و مدرس ویُلن و مدیریت اجرایی «محمدمهدی گورنگی» آهنگساز و مدرس موسیقی، پس از وقفه‌ای سه ساله، در سی‌ویکم خرداد ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات منظومه‌ی خِرَد تهران و با حضور هنرمندان موسیقی برگزار شد. 

کیخسرو پورناظری، ارشد تهماسبی، فریدون شهبازیان، پشنگ کامکار، فریماه قوام صدری، اقدس پورتراب، علی جهاندار، سوسن اصلانی، وارطان ساهاکیان، ارسلان کامکار، سودابه سالم، میلاد کیایی، سوسن اصلانی، رحیم ناحی، قاسم عابدین، مهدی اردستانی، صدیق تعریف، گاگیک بابایان، بهناز ذاکری، جهانشاه صارمی، سعید ثابت، مهدی بزرگ‌مهر، مازیار شاهی، شراره دولت‌آبادی، پریچهر خواجه، مریم قره‌سو، محمود میرزایی، آنی آرزومانیان، خشایار سفیدی، وحید طهرانی آزاد، فرزاد توحیدی، فرزاد آذری از جمله مهمانانِ حاضر در آیین هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران بودند.

در مراسم سال‌نوای هفتم، ضمن رونمایی از بخش‌های تازه‌ی این رویداد، جمعی از هنرمندان موسیقی ایران در بخش‌های «نکوداشت»، «یادبود»، «نشان» و «یادنشان» مورد تجلیل و یادبود قرار گرفتند. 

در آغاز برنامه که اجرای آن را ساحل کریمی برعهده داشت، لوگوی تازه‌ی سال‌نوا که طراحی آن را الهام کریمی برعهده داشته است، رونمایی و همچنین توضیحاتی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری و هویتِ تصویری طرح به صورت ویدئو به نمایش گذاشته شد. 

در ادامه‌ی برنامه خلاصه‌ای از تصاویر شش دوره‌ی قبلی سال‌نوا، پخش و با به نمایش گذاشتن پوسترِ رسمی، آیینِ هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران آغاز شد. 

پیام فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دانِ پیشکسوتِ و نامدارِ ایران، آغازگرِ رسمی مراسم بود که در آن به نقشِ مهم سال‌نوا در ایجاد اتحاد بین موسیقی‌دانان اشاره داشت. 

پس از آن علی جعفری پویان، به عنوان مؤسس و دبیر هنری سال‌نوا، به توضیحِ چگونگی شکل‌گیری و همچنین اهداف کلی و شرح فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری هفتمین دوره سال‌نوا پرداخت. 

او در سخنانش ضمن تشکر از تمامی موسیقی‌دانانی که در راستای برگزاری مراسم، یاری‌رسان بودند، از نقش بزرگان موسیقی کشور یاد کرد. موسیقی‌دانانی که با همفکری و حمایت معنوی و تخصصی خود، در ادامه‌ی راه و مسیرِ سال‌نوا نقش داشته و دارند. وی همچنین با اشاره به گروه اجرایی سال‌نوا، از تلاش‌های شبانه‌روزی این گروه قدردانی کرد.

تجلیل از هنرمندان زنده و درگذشته موسیقی در هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران

در ادامه حسین علیزاده به نقشِ این نهادِ مستقل در به‌وجود آوردنِ تفکری نو در موسیقی ایران اشاره و بر لزوم وجود چنین مراسمی برای نزدیک‌تر کردن موسیقی‌دانان و به‌وجود آوردن فضایی متفاوت تأکید کرد. 

در سال‌نوای هفتم، انتخاب موسیقی‌دانان در بخش‌های مختلف، برعهده شورای تخصصی شامل حسین علیزاده، وارطان ساهاکیان، مینا افتاده، ابراهیم لطفی، علیرضا میرعلی‌نقی، بهرام دهقانیار و کیاوش صاحب‌نسق بود و گروه مشاوران نیز با حضور ناصر رحیمی، رامین بهنا، حمیدرضا دیبازر، داریوش تقی‌پور، علی مغازه‌ای، بهرام جمالی و کیوان فرزین، در کنار سال‌نوای هفتم بودند. 

در ادامه، بخشِ «نکوداشت» با رونمایی از پوستر اصلی این بخش آغاز شد. در بخش نکوداشت هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران از نُه هنرمند؛ احمد پژمان، نوین افروز، رافائل میناسکانیان، مهران روحانی، محمدرضا درویشی، حمید متبسم، آذین موحد، افسانه جهانگیری، نازلی جهانگیری تجلیل به عمل آمد. رونمایی از پوسترهای رسمی هر هنرمند، اجرای موسیقی و همچنین مروری بر آثار این موسیقی‌دانان از برنامه‌های متنوعِ این بخش از سال‌نوای هفتم بود.

تجلیل از هنرمندان زنده و درگذشته موسیقی در هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران

اهدای تندیس و لوح سال‌نوا

در این بخش با دعوت از هنرمندان موسیقی، «تندیسِ سال‌نوا»، «لوحِ سال‌نوا» و هم‌چنین هدایای نفیسِ فرهنگی از سوی «کتاب اردیبهشت»، «خانه هنر خرد» و «خانه پایور» به هنرمندانِ بخش نکوداشت یا نمایندگانِ آنان اهدا شد. 

رافاول میناسکانیان

محمدرضا درویشی

محمدرضا درویشی

آذین موحد

ارشد تهماسبی، به نمایندگی از حمید متبسم حاضر شد و نشان را دریافت کرد.

«پارساوا» برای پیانو، قطعه‌ی پنجم، اثر احمد پژمان به نوازندگی پیانوی بصیر فقیه‌نصیری

ویدئویی کوتاه از نوازندگی نوین افروز

اثری از پیمان یزدانیان با نوازندگی پیانوی او تقدیم به نوین افروز و رافائل میناسکانیان، همراه با پیام صوتی این هنرمند

«Modes and Moods» برای کوارتت زهی، موومان چهارم، اثر مهران روحانی. با نوازندگی ویلن اول: آناهیتا اتحاد، ویلن دوم: حمیدرضا ساعتچی، ویولا: بابک کوهستانی، ویولنسل: هستی شاپوری

«تناسُخ» برای کوارتت زهی، موومان دوم، اثر محمدرضا درویشی. با نوازندگی ویلن اول: آناهیتا اتحاد، ویلن دوم: حمیدرضا ساعتچی، ویولا: بابک کوهستانی، ویولنسل: هستی شاپوری

ویدئوی اجرای اختصاصی «تصنیفِ صبح» اثر حمید متبسم برای هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران با شعر محمدرضا شفیعی کدکنی، اجرای گروه «راستان» به سرپرست و نوازنده‌گی تار آزاده امیری، خواننده: وحید تاج، کمانچه: علیرضا دریایی، کمانچه آلتو: مهزاد خردمند، سنتور: پگاه زهدی، تارباس: بهنام اخگر، تمبک: گوهرناز مسائلی، دف: صبا رمضان/ ضبط موسیقی: استودیو شهرصدای پارسیان، صدابردار: رضا اسدپور، میکس و مسترینگ: ارد انزابی‌پور

«پاساکایل» (Passacaille) برای دوئتِ فلوت و ریکورد. اثر: ژاک مارتین هُتِتر (Jacquez Martin Hotteterre). با نوازندگی فرهود بیگلربیگی: ریکوردر، آرتاشس گریگوریان: فلوت، (تقدیم به آذین موحد) 

پس از تنفس، بخش بعدی مراسم با اجرای موسیقی توسط گروه «ساکن روان»، آغاز شد. این گروه قطعه‌ی «جهانی در آرامش» به خوانندگی احسان بیرقدار، بر اساس شعری از شمس لنگرودی و آهنگسازی بصیر فقیه‌نصیری را با نوازندگی: نیلوفر ابراهیمی: فلوت، آناهیتا اتحاد، حمیدرضا ساعتچی: ویلن، بابک کوهستانی: ویولا، هستی شاپوری: ویلنسل، برای حاضران در آیین سال‌نوای هفتم اجرا کرد. و در ادامه، سال نوای موسیقی ایران، ضمن پخش ویدئویی از نوازندگی عباس ظهیرالدینی، به این نوازنده‌ی نامدار ویلنسل ادای احترام کرد. 

پس از آن، محمدمهدی گورنگی مدیر اجرایی سال‌نوای موسیقی ایران، طی سخنانی، به تشریح روندِ انتخاب موسیقی‌دانان در بخش‌های مختلف و جلسه‌های متعدد شورای تخصصی هفتمین سال‌نوا از آذرماه سال ۱۴۰۰ پرداخت و ضمن عنوان دلایلِ توقف فعالیت در سه سال گذشته، به اهداف کلی سال‌نوا اشاره کرد. 

وی بر لزوم اتحاد و همدلیِ موسیقی‌دانان مستقل ایران در شرایط اجتماعی کنونی تأکید کرد و با قدردانی از حدود ۲۵۰ هنرمند موسیقی که با مشارکت‌های مالی و هنری در برگزاری این رویداد سهمیم شدند، با ذکرِ نام، از اعضای شورای تخصصی، گروه مشاوران و همچنین شهرام صارمی به عنوان مدیر روابط عمومی، فریده ثمربخش به عنوان مدیر هماهنگی و دیگر مدیران و مسؤلان و نیز گروه اجرایی سال‌نوای هفتم، قدردانی کرد. 

محمدمهدی گورنگی با ذکر این نکته که دوره‌ی هفتم سال‌نوا، بیشترین جذبِ مشارکتِ مشاغل و مراکز مستقل فرهنگی را داشته، از این مراکز فرهنگی و هنردوست که حامی و پشتیبانِ رویدادِ هفتمِ سال‌نوا بوده‌اند تشکر کرد. 

او در ادامه اعلام کرد که برنامه‌های تولیدی متنوعِ سال‌نوای هفتم، پس از عبور از روزهای آتی، در قالبِ «هفته‌ی سال‌نوای موسیقی ایران» که هر شب به یکی از هنرمندانِ تجلیل شده اختصاص می‌یابد، در وبسایت و صفحات مجازی سال‌نوا و حامیانِ آن و همچنین به طور ویژه در پلتفرم «هاشور»، منتشر خواهد شد و اخبار مرتبط با این برنامه‌ها توسط روابط عمومی و ستاد خبری سال‌نوا، در وبسایت رسمی و صفحات مجازی به اطلاع عموم خواهد رسید. 

در پایان  توسط علی جعفری پویان (دبیر هنری)، محمدمهدی گورنگی (مدیر اجرایی) و شهرام صارمی (مدیر روابط عمومی)، لوح سپاسِ سال‌نوا به بیژن بیژنی (خواننده و خوش‌نویسِ یادنشانِ سال‌نوا)، کامبیز باقری (مدیر عکاسی دوره‌های مختلف سال‌نوا)، آرش بادپا (آهنگساز چند دوره‌ی سال‌نوا)، بهنود یخچالی (آهنگساز چند دوره و همچنین دوره‌ی هفتم سال‌نوا)، سمیرا سلمانی لک (مدیر منابع مالی دوره‌های مختلف سال‌نوا) و سوگل ضامنی (طراح و گرافیست دوره‌های مختلف سال‌نوا) اهدا شد. 

سپس ویدئویی که شامل تصاویرِ هنرمندان درگذشته‌ی موسیقی کشور در سه سال اخیر بود، پخش و یاد آنان گرامی داشته شد. 

قسمتِ بعدی برنامه، «بخش یادبود» هفت هنرمندِ درگذشته‌ی موسیقی ایران بود. 

در این بخش از پوستر مصطفی کمال پورتراب، والودیا تارخانیان، محمد تقی مسعودیه، هرمز فرهت، فرامرز پایور، امیراشرف آریان‌پور و گلنوش خالقی، رونمایی و لوح یادبودِ سال‌نوا به خانواده‌های این هنرمندانِ ماندگار موسیقی ایران اهدا شد. 

در این بخش کیخسرو پورناظری، سوسن اصلانی، هومن دهلوی و مزدا انصاری برای اهدای لوح یادبود، سندِ نهال‌های درخت که به همتِ «گروه درختکاری بازدم» به نام هنرمندانِ بخشِ یادبود در پارکِ ملی توران کاشته شده و همچنین هدایای فرهنگی از طرف خانه هنر خرد و خانه پایور، روی صحنه حاضر شدند. 

در ادامه، «نشانِ سال‌نوای موسیقی ایران» به عنوان بخشِ جدیدِ سال‌نوا معرفی و از فعالیت‌های موسیقی چهار مرکز فرهنگی تجلیل شد. 

در این قسمت از برنامه، نشانِ سال‌نوا به انجمن فیلارمونیک ایران، خانه هنر خرد و خانه پایور، انتشارات پارت و مجموعه شهرصدای پارسیان، به پاسِ فعالیت‌های اثرگذارِ فرهنگی و موسیقایی اهدا شد. 

رحیم ناحی، محسن الهامیان، بهرام جمالی و علی جعفری پویان، نشانِ و لوحِ سال‌نوا را به شهرداد میرزایی، علی صمدپور، نگار مفیدی و آیدا الفت، نمایندگان و مدیرانِ این مراکز فرهنگی اهدا کردند. 

بخش پایانی مراسم به بخشِ تازه‌ی «یادنشانِ موسیقی ایران» اختصاص داشت. در این بخش، یادبودِ پانزده هنرمند موسیقی ایران که در فاصله‌ی سال‌نوای ششم تا پایانِ بهار ۱۴۰۳ از میان ما رفتند برگزار و از یادنشانِ داوود جعفری امید، امیرتیمور پورتراب، علی اکبرپور، محمد اسماعیلی، منوچهر اسلامی، حسن ناهید، محسن افتاده، محمود جعفری، جمشید عندلیبی، مینو افتاده، حسین زمان، امیرفرشید رحیمیان، لیلی افشار، آیدین الفت و پورنگ پورشیرازی، رونمایی شد. 

در این قسمت یادنشان، لوح یادبود و سندِ نهال‌های درخت که به نامِ پانزده هنرمند این بخش در پارکِ ملی توران و به همتِ «گروه درختکاری بازدم» کاشته شده است توسط جهانشاه صارمی، ناصر رحیمی، علی موثقی و محمدمهدی گورنگی به خانواده‌های این موسیقی‌دانان اهدا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز