خبرگزاری کار ایران

بذرپاش در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

بهره‌برداری از دو خطه شدن محور ریلی اهواز-اندیمشک ظرف چند روز آینده

بهره‌برداری از دو خطه شدن محور ریلی اهواز-اندیمشک ظرف چند روز آینده
کد خبر : ۱۵۰۵۹۷۳

وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند روز آینده دو خطه شدن قطعه بعدی خط ریلی اهواز به اندیمشک به طول ۱۱۰ کیلومتر به بهره برداری می رسد که حدود ۷۰ کیلومتر آن با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید و حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده آماده بهره‌برداری به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از کارهایی که در دستور کار این دولت بود و مورد تاکید رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی قرار داشت، موضوع نقشه راه توسعه فناوری وزارتخانه‌های مختلف بود که این موضوع در وزارت راه و شهرسازی با جدیت پیگیری شد. نقشه راهبردی به اتمام رسید و به زیر مجموعه‌ها ابلاغ شد و برای دهه آینده این وزارتخانه نقشه جامع توسعه فناوری برای بخش‌های مختلف از جمله مسکن و حمل و نقل دیده شده است. البته ما بر این نقشه متوقف نشده بودیم تا کامل شود. کارهای دیگری هم در این بخش آغاز کردیم که یکی از آنان صندوق پژوهش و فناوری در بخش ساختمان و حمل و نقل بود که تاسیس شد و سرمایه اولیه‌ای هم برای آن دیده شد و فرآیند حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این دو بخش هم آغاز کردیم و امیدواریم در دولت بعدی با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند. 

 وی افزود: ده کنسرسیوم صنعتی و دانش بنیان مسکن امروز در نهضت ملی مسکن مشغول به کار هستند و یکی از نمونه کارهای ما در استان البرز است که پروژه بزرگی در حال ساخت دارند. یکی از پروژه‌های دیگر ساخت پرینتر سه بعدی مسکن است که در حال ساخت بوده که نمونه مشابه آن در نهضت ملی مسکن کارهای اجرایی آن را آغاز کرده است. کار دیگر ما در بخش حمل و نقل، پویش ملی کاهش حوادث جاده‌ای بود که این هم با معاونت فناوری کارش آغاز شده و اثرات آن هم در برنامه های اجرایی سازمان راهداری می‌بینید. در مجموع این نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی با ۳۲ راهبرد و ۱۰۵ سیاست به زیر مجموعه‌ها ابلاغ شده و امیدواریم این نقشه راه خوبی برای فناورانه اداره شدن این دستگاه عظیم زیربنایی و مهم راهبردی در کشور باشد. 

بذرپاش در ادامه گفت: در چند روز آینده دو خطه شدن قطعه بعدی خط اهواز به اندیمشک به طول ۱۱۰ کیلومتر به بهره برداری می رسد که حدود ۷۰ کیلومتر آن با حضور رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید و حدود ۴۰ کیلومتر باقی مانده آماده بهره‌برداری به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. ظرف چند روز آینده این محور مهم کریدوری به مدار شبکه ریلی کشور اضافه خواهد شد. 

وی تصریح کرد: موضوع بعدی ترمینال فرودگاه بین المللی رامسر است که در چند هفته آینده این ترمینال هم به مدار خدمت رسانی فرودگاهی کشور اضافه خواهد شد و کار بسیار بزرگی است که بعد از بین المللی شدن فرودگاه رامسر، ترمینال هم می تواند مزیت‌ خوبی برای منطقه توریستی کشور ایجاد کند. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: ترمینال بعدی که به بهره‌برداری می‌رسد و در مدت دو هفته آینده افتتاح خواهد شد ترمینال فرودگاه ایلام است که شبکه فرودگاهی ما را در جنوب غرب کشور توسعه خوبی خواهد داد که امیدواریم  در کنار توسعه ناوگان توسعه خوبی را شاهد باشیم. 

وی تصریح کرد: عملیات بازگشت حجاج به پایان رسید و بیش از ۸۷ هزار از هموطنان زائرین ما به سلامت به کشور بازگشتند. جا دارد از سازمان هواپیمایی کشوری شرکت هوایپمایی جمهوری اسلامی که بار اصلی جا به جایی برعهده این شرکت بود و شرکت فرودگاه‌های ما که برای اولین بار از چند فرودگاه کشور عملیات اعزام و بازگشت زائرین را انجام می‌دادند، از شرکت فرودگاهی حضرت امام خمینی از مجموعه حفاظتی پلیس و سپاه فرودگاه کشور که مجموعه عملیات گسترده‌ای داشتند تشکر می کنیم که زائرین کشور به سلامت به کشور بازگشتند.

بذرپاش افزود: موضوع بعدی بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران بود که یکی از کارهای اصلی ما در کمیسیون مشترک همکاری ایران و آذربایجان و پیگیری مکرر رئیس جمهور شهید و آقای مخبر هم بازگشایی این سفارت بود مشکلی در یک سال و نیم گذشته در این سفارت رخ داده بود، یکی از کشورهای مهم همکار در توسعه ترانزیتی و تجارت منطقه‌ای کشور آذربایجان است که خدا را شکر سفارت این کشور بازگشایی شد. کارهای خوبی با کشور آذربایجان در حوزه ترانزیتی تعریف کردیم که با احداث گذرگاه دوم ترانزیت با آذربایجان رشد قابل توجهی در بخش تجارت با کشور آذربایجان و هم ترانزیت کالا را شاهد هستیم. در ترانزیت کالا نسبت به سال گذشته در حوزه جاده‌ای با رشد ۷۰ درصدی مواجه هستیم و این مسیر ادامه دارد و در احکام برنامه میزان ۱۶ میلیون تن پیش بینی شده اگر این مسیر ادامه پیدا کند نه تنها از ۱۶ میلیون تن بلکه از ۲۰ میلیون تن هم عبور خواهد کرد و یک رکورد تازه‌ای در زمینه ترانزیت کشور ثبت خواهد کرد. 

وی درباره روند صعودی قیمت مسکن در بازار گفت: ما در این زمینه قانونی نداشتیم. اما با همکاری همکاران در وزارت راه و شهرسازی قانونی تنظیم و ابلاغ شد. در آخرین جلسه شورای عالی مسکن سقف اجاره بها همه استان ها بعد از دریافت نظر همه شورای عالی مسکن استان‌ها متوسط ۲۵ درصد بود. بسیار مکانیزم سختگیرانه‌ای سنجیده شده که هم مشاورین املاک و هم برای مالکان تبعات حقوقی جدی دارد و باید رعایت شود که این موضوع به نفع عموم مردم و کشور است. امیدواریم سال آینده همکاران جدیت بیشتری بر نظارت انجام دهند از اینجا به بعد مکانیزم نظارتی فعال خواهد شد و سعی می کنیم کنترل بیشتری بر بازار داشته باشیم. اما ابزار ما این بوده است. در حوزه پیگیری هم استانداران محترم به عنوان شورای مسکن استان موظف هستند پیگیری داشته باشند و مشاورین املاک هم موظف هستند این موضوع را رعایت کنند. 

بذرپاش گفت: سامانه خودنویس ما از مرز ۶۴۰ هزار عقد قرارداد هم عبور کرده و در همین سامانه آنلاین موجر و مستاجر می توانند به راحتی با این سامانه عقد قرارداد خود را انجام دهند که کنترل آن برای دستگاه‌های نظارتی بهتر و راحت‌تر خواهد بود و رشد بسیار خوبی را در این سامانه شاهد هستیم و روزانه بیش از ۷ تا ۸ هزار قرارداد اجاره در آن سامانه ثبت می شود و از امسال هم قول دادیم که بخش فروش را اضافه کنیم. شروع کار خرید فروش ملک هم به ثبت رسیده و باید مجموع فروش املاک هم به این طرح منتقل شود در اینصورت نظارت و پیگیری بهتری هم رقم خواهد خورد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز