خبرگزاری کار ایران

معاون سابق روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ما با نیت تغییر به سمت انتخابات می‌رویم؛ نه حفظ وضع موجود/ پزشکیان معتقد به احیای سه جانبه گرایی است

ما با نیت تغییر به سمت انتخابات می‌رویم؛ نه حفظ وضع موجود/ پزشکیان معتقد به احیای سه جانبه گرایی است
کد خبر : ۱۴۹۷۷۳۹

حاتم شاکرمی گفت: آنچه در حوزه اقتصادی و روابط کار غیرقابل انکار ارزیابی می‌شود، نقش تحریم‌ها بر پیکره این اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دیدگاه‌های مسعود پزشکیان (کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری) در رابطه با کارگران و حوزه روابط کار، یکی از دغدغه‌های کارگرانی است که باوجود دغدغه‌های معیشتی و کارگری خویش، قرار است نامزد مدنظر خود را انتخاب کنند.

حاتم شاکرمی (معاون سابق روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با تبیین برخی از دیدگاه‌های این نامزد پست ریاست جمهوری گفت: به نظر بنده امروز یک بحث ضروری اولیه، بحث ضرورت مشارکت فعال کارگران در انتخابات ریاست جمهوری است. زیرا حال اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و به دنبال این شرایط بد اقتصادی، حال کارگر و کارفرما نیز خوب نیست. کارفرما از یک جهت به دلیل هزینه‌های تولید و تجهیزات در رابطه با افزایش ظرفیت اشتغال تولید، ناتوان شده است. کارگر نیز از طرف دیگر، به دلیل ناچیز بودن حقوق و مزایا، در شرایطی است که درآمدش تناسبی با هزینه‌هایش نمی‌خواند و از این جنبه ناراضی است.

وی افزود: زندگی کارگران و بازنشتگان و معیشت این بخش بزرگ از جامعه به نحوی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از کارگران انگیزه و تمایلی برای ماندن در خطوط تولید ندارند. این شرایط باعث شده که من حیث المجموع، هم کارگر و هم کارفرما از شرایط ناراضی باشند. اگر بخواهیم از این شرایط نامناسب در حوزه کار و تولید خارج شویم، ناچار باید مشارکت خود را در انتخابات جدی بگیریم و در انتخابات شرکت کنیم.

شاکرمی با بیان اینکه «اگر در انتخابات شرکت کنیم، باید به کسی رای دهیم که معتقد به عدالت مزدی باشد» ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که در جامعه ما عدالت مزدی وجود ندارد. نکته مشهودی که این بحث را ثابت می‌کند، عدم تناسب دریافتی کارگر و بازنشسته با نرخ تورم است. لذا توصیه بنده این است که شرکت در انتخابات را قبل از هرچیز برای تغییر شرایط اقتصادی مدنظر باید قرار دهیم. شرایطی که امروز ما را به سمت بحران می‌برد، با غنیمت شمردن فرصت انتخابات که تنها راه رسیدن تغییر وضعیت موجود است. ما با نیت تغییر به سمت انتخابات می‌رویم و نه حفظ وضع موجود!

معان سابق روابط کار و جبران خدمت وزارت کار تاکید کرد: امروزه مشخص است که وقتی حال کارگر و کارفرما خوب نیست و حال کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند (اعم از کارگر و کارمند و بازنشسته) بد بوده و سفره آنان خالی است، باید انتخابات این دوره را جدی گرفت. شرکت نکردن در انتخابات به معنای واگذاری ریاست جمهوری به طرفداران وضع موجود است. وضع موجود نیز شامل نشانه‌هایی مثل تورم، گرانی و کوچک شدن سفره مردم است. لذا برای عبور از این شرایط، باید مشارکت در انتخابات بسیار جدی گرفته شود.

این مسئول دولت دوازدهم تصریح کرد: آنچه در حوزه اقتصادی و روابط کار غیرقابل انکار ارزیابی می‌شود، نقش تحریم‌ها بر پیکره این اقتصاد است. تحریم‌ها ما را از تجارت جهانی دور کرده است. امروز نیز متاسفانه بخشی از مسئولین فعلی ما اعتقادی به ضرورت اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود تحریم که کسب و کار تربیت برده و فقیر را فقیر تر و کاسبان تحریم چاق ‌غنی تر کرده و برای اقتصاد کشور مشکلات و بحران جدی به ارمغان آورده است، ندارند. با این توصیف باید کسی انتخاب شود که یکی از برنامه‌های اصلی آن حل و فصل مسائل مهم مربوط به تحریم است.

وی اضافه کرد: با این تفسیر، اگر بخواهیم به عدالت مزدی برسیم و اگر می‌خواهیم در حوزه روابط کار مشارکت جدی کارگران را داشته باشیم و به سمت اصلاح مراجع تصمیم‌گیر برای اجرای حقیقی سه جانبه‌گرایی حرکت کنیم، باید فردی انتخاب شود که به مشارکت عمومی و سه جانبه گرایی عقیده داشته باشد. امروزه در مراجع حل اختلاف و تشخیص دعاوی کارگری و کارفرمایی، شورای عالی کار و شورای عالی و هیت امنای سازمان تامین اجتماعی و هیات‌های بدوی و تجدیدنظر آن به‌نظر می‌رسد که موضع‌گیری‌ها حاکی از این باشد که بهترین انتخاب آقای پزشکیان است.

شاکرمی تصریح کرد: آقای پزشکیان تفاوتی عمده با دیگران دارد و نقطه بارز این تفاوت این است که به حاکمیت قانون عقیده دارد. امروزه چون آقای پزشکیان عقیده به حاکمیت قانون دارد و یکی از جلوه‌های عدالت را تسلیم همه در برابر قانون می‌داند، لذا به نظر می‌رسد اگر بخواهیم از این پس شاهد سرکوب مزد در حوزه کارگری نباشیم و اگر می‌خواهیم به سه جانبه گرایی واقعی احترام گذاشته شود، باید به سمت انتخاب کاندیدای  برویم که به عدالت در اجرای قانون و حاکمیت قانون عقیده داشته باشد.

معاون روابط کار دولت دوازدهم تاکید کرد: در طول خدمت وسوابق کاری آقای پزشکیان، می‌بینیم که ایشان به راستگویی، پاکدستی و شجاعت شهره بوده است. لذا اگر فردی راستگو، پاکدست، وفادار به عهد و قول و شجاع را در مسند امر داشته باشیم، باید ایشان را انتخاب کنیم زیرا وقتی نیاز است، فردی به قول و قراری که با کارگران و کارفرمایان گذاشته عمل کند، باید فردی صادق و وفادار به عهد انتخاب شود.

وی ابراز امیدواری کرد: من امیدوارم که مشارکت در جامعه کارگری و کارفرمایی جدی گرفته شود و اینکه شاهد انتخاب آقای پزشکیان باشیم که هم درباره معیشت کارگران و بازنشستگان جدی است و ان شالله با اقداماتی که ایشان انجام می‌دهد، جامعه کارگری و کارفرمایی از این شرایط سخت معیشتی و شرایط بد تولید خارج شوند. ضمن اینکه امیدواریم با اقدامات ایشان شرایط اقتصادی و کسب و کار بهبود یافته و درنتیجه شاهد افزایش رفاه و بهبود وضعیت اقشار بازنشسته و کارگر کشور باشیم.

شاکرمی با اشاره به این موضوع که موضع مسعود پزشکیان درباره بحث سرکوب مزدی شکل گرفته در دو سال اخیر چیست، پاسخ داد: بنده در گفتگوهای اخیر آقای پزشکیان به نکته مهمی رسیدم و آن این است که ریشه و عامل اصلی مقاومت دولت دربرابر افزایش حقوق بازنشستگان، کارگران و کارمندان و همچنین حضور پررنگ کارگران و کارفرمایان در مراجع تصمیم‌سازی، این است که ما همچنان با دولتی بودن اقتصاد کشور مواجه هستیم. بیشترین بخش‌های اقتصاد کشور در اختیار دولت است و وقتی خود دولت بزرگترین کارفرماست، لذا در برابر عدالت مزدی از سوی دولت مقاومت صورت می‌گیرد. به همین سبب همواره بیشترین مقاومت دربرابر افزایش مزد و حقوق از سوی وزرای اقتصادی دولت صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: باتوجه به دیدگاه آقای پزشکیان، شاید این صحیح باشد که نباید از دولت انتظار مدینه فاضله داشته باشیم اما در حوزه آنچه که در چهارچوب اختیار دولت است، تقویت بخش خصوصی درنظر ایشان اهمیت دارد به نظر می‌رسد بخش‌های قابل واگذاری در دوره ایشان در اختیار بخش خصوصی واگذار خواهد شد و این کمک خواهد کرد که امکان عدالت مزدی و آن مشارکت اجتماعی سه جانبه در کشور اتفاق بیفتد. در حوزه تامین اجتماعی نیز همین امر صادق است. امروزه اگر در حوزه تامین اجتماعی و در هیات امنا و هیات‌های تصمیم‌گیر نمایندگان کارگری کافی وجود ندارند، بخاطر همین نگاه دولتی به اقتصاد و قدرت اقتصادی دولت است. لذا این دیدگاه پیشروی آقای پزشکیان که بجایی مدیریت جهانی می خواهد از تجربیات جهان برای ساختن ایران استفاده کند لذا می‌تواند به حل این معضلات و مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی  با اجرای عادلانه قانون از روند سرکوب مزدی در کشور کمک کند.

شاکرمی در پایان خاطرنشان کرد: شاید این بهترین تصمیم است که برای اینکه بیش از این فقر فلاکت در ایران غنی و ثروتمند از نظر منابع گسترش نیافته و کل کشور را در بهر نگرفته یک طبیب و کارشناس بر مدیریت اجرایی کشور حاکم شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز