مدیرعامل شرکت «آذرنوش آریا تجارت» گفت: متأسفانه چای ایرانی در انبارها انباشته شده و فروش آن به سختی انجام میشود. حتی با محدودیت واردات، قیمت چای خارجی به شدت افزایش یافته و به ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، در حالی که چای ایرانی با قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش میرسد و این مسئله نشان میدهد که محدودیت واردات نتوانسته است به چای ایرانی کمک کند.
هادی عباسپور، مدیرعامل شرکت «آذرنوش آریا تجارت و صاحب برند چایران» در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا اظهار کرد: سه نسل در خانواده ما در زمینه تولید، بستهبندی و فروش چای فعالیت دارند، پدرم و پدربزرگم نیز در این حوزه سالها تجربه دارند و در حال حاضر، کارخانه چایسازی ما در شمال ایران، استان گیلان، فعال است و هر ساله تولید چای از برگ سبز چای را انجام میدهیم. علاوه بر این، بستهبندی چای ایرانی، صادرات و فروش در بازارهای داخلی نیز از فعالیتهای اصلی ماست.
عباسپور با اشاره به چالشهای این صنعت افزود: این روزها با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم از تخصیص ارز گرفته تا ماشینآلاتی که باید بهروز باشند که گاهی در دسترس هم نیست و ما را با چالشهایی مواجه کرده است.
مدیرعامل شرکت «آذرنوش آریا تجارت» گفت: ما خودمان نیز واردکننده چای هستیم، اما دغدغه اصلی ما چای ایرانی است. بنده معتقدم که چای ایرانی یک محصول ارزشمند و قابل احترام است و نباید آن را به بحث واردات گره زد. در حال حاضر، واردات محدود شده است و ثبت سفارشها منوط به خرید چای ایرانی شدهاند، اما این اقدام نتوانسته مشکل چای ایرانی را حل کند.
محدودیت واردات هم نتوانست به چای ایرانی کمک کند
عباسپور تصریح کرد: متأسفانه چای ایرانی در انبارها انباشته شده و فروش آن به سختی انجام میشود. حتی با محدودیت واردات، قیمت چای خارجی به شدت افزایش یافته و به ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، در حالی که چای ایرانی با قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش میرسد و این مسئله نشان میدهد که محدودیت واردات نتوانسته به چای ایرانی کمک کند.
او ادامه داد: مشکل اصلی این است که چای ایرانی مغفول واقع شده است و برای این محصول تبلیغات کافی انجام نشده است و مردم ایران آن را به خوبی نمیشناسند. اگر چای ایرانی به درستی معرفی شود و تبلیغات مناسب برای آن انجام گیرد، قطعاً وضعیت بهتری خواهیم داشت.
حتی اگر ۱۰ درصد از جمعیت چای ایرانی مصرف کنند مشکلات برطرف میشود
عباسپور خاطر نشان کرد: چای ایرانی یک محصول استراتژیک است و بسیاری از باغداران و کارگران کارخانههای چایسازی نان خود را از این راه درمیآورند. چه اشکالی دارد که دولت از این محصول حمایت کند و تبلیغات مناسبی برای آن انجام دهد؟ حتی اگر ۱۰ درصد از جمعیت ۹۰ میلیونی ایران چای ایرانی مصرف کنند، مشکل چای ایرانی حل خواهد شد.
این فعال حوزه چای گفت: در نهایت، ما نیازمند شناساندن چای ایرانی به مشتریان داخلی هستیم. اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها مشکل چای ایرانی برطرف میشود، بلکه این صنعت میتواند به جایگاه واقعی خود بازگردد.