خبرگزاری کار ایران

عصمت‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج طالبان از فهرست تروریستی روسیه دلایل امنیتی دارد/مسکو استراتژی بازدارندگی در افغانستان را علیه آمریکا دنبال می‌کند

خروج طالبان از فهرست تروریستی روسیه دلایل امنیتی دارد/مسکو استراتژی بازدارندگی در افغانستان را علیه آمریکا دنبال می‌کند
کد خبر : ۱۴۹۷۳۶۹

کارشناس مسائل افغانستان گفت: چین و روسیه به انضمام ایران یک اجماع‌سازی مشخص را در دستور کار خود قرار دادند و به سمتی سوق پیدا کردند که در نهایت نگذارند ایالات متحده اوضاع افغانستان را به هم بریزد.

محمدهاشم عصمت‌اللهی، کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به تأیید اقدام روسیه در خروج نام طالبان از فهرست تروریستی از سوی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از مدتی پیش ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرده بود که مسکو به دنبال خارج کردن نام طالبان و سران این جریان از فهرست تروریستی این کشور است و دقیقاً همین موضوع را نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان هم تأیید کرده است. باید دانست که طالبان به دنبال آن است که در نشست آتی دوحه حضور داشته باشد تا بتواند جو سیاسی در مقیاس بین‌المللی را به نفع خود تثبیت کند. این در حالیست که خروج ایالات متحده از افغانستان و کاهش نفوذ آن در این کشور اساساً به نوعی بر تحولات منطقه تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که افغانستان از زمان روسیه تزاری تاکنون مورد حمله و دستبرد کشورهای زیادی قرار گرفته است و به نوعی باید آن را محل تقابل شرق و غرب با یکدیگر بدانیم. در ۴۵ سال گذشته و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد آن بودیم که تقابل تهران و واشنگتن، هم نمایان شد اما حالا با خروج آمریکا از این کشور و ورود طالبان به کابل، اوضاع تا حد زیادی متفاوت شده است. واقعیت این است که طالبان متوجه حساسیت‌ها در افغانستان شده اما در نهایت این طیف توانستند با وجود مخالفت‌های جهانی قدرت را در دست بگیرند. در این بین چین و روسیه به انضمام ایران یک اجماع‌سازی مشخص را در دستور کار خود قرار دادند و به سمتی سوق پیدا کردند که در نهایت نگذارند ایالات متحده اوضاع افغانستان را به هم بریزد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: طالبان هم متوجه شده است که آمریکا از هرم‌های فشار خود علیه آنها به راحتی استفاده خواهد کرد که البته باید گفت این جریان هم نسبت به گذشته به بلوغ سیاسی بیشتری دست پیدا کرده است. اینکه روسیه اقدام به خارج کردن نام طالبان از فهرست تروریستی خود کرده، به نوعی یک موضوع امنیتی به حساب می‌آید. مسکو به دنبال آن است که طالبان را در داخل و در عرصه منطقه‌ای تقویت کند و به نوعی با خارج کردن این جریان از فهرست تروریستی خود می‌خواهد طالبان را مقابل داعش در داخل و مرزهای افغانستان قرار دهد. البته مسائل اقتصادی، ترانزیت و حتی مباحث سیاسی و امنیتی هم در این راستا حائز اهمیت است اما مسأله اینجاست که مسکو به دنبال امتیاز دادن به طالبان است.

وی در پایان  خاطرنشان کرد: روسیه با این اقدام به دنبال آن است تا به طالبان بفهماند که از سوی مسکو قرار نیست به آنها ضربه‌ای وارد شود. روسیه به مرزهای جنوبی خود توجه ویژه دارد و به همین دلیل طالبان را از فهرست تروریستی خارج کردند. آنها به دنبال استراتژی بازدارندگی علیه آمریکا در افغانستان با اهرم و محوریت طالبان هستند و به نوعی می‌خواهند وضعیت فعلی را به نفع خود تثبیت کنند. این در حالیست که اقدامات مذکور از سوی روس‌ها می‌تواند به نوعی مشروعیت بخشیدن به طالبان در شرایط کنونی به حساب بیاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز