خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با ایلنا؛

پیمان سپاری ارزی صنف فرآورده‌های پتروشیمی را هم بیکار کرد

پیمان سپاری ارزی صنف فرآورده‌های پتروشیمی را هم بیکار کرد
کد خبر : ۱۵۰۶۹۵۷

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: قانون پیمان سپاری ارزی که با شیوه آزمون و خطا اخذ شده بود، ۴۰ درصد اعضای صنف فرآورده‌های پتروشیمی را از کار بیکار کرده‌است.

احمد معروف خانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه این اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی که دسته وسیعی از تولیدکنندگان را دربرمی گیرد را شامل می شود، گفت: بزرگترین و تخصصی‌ترین تشکل انرژی کشور با ۲۲ سال قدمت و ۳۶۵ عضو فعال، در این اتحادیه حضور دارند.

وی افزود: گروه‌ پتروشیمی‌های خوراک مایع، تولیدکنندگان هیدروکربن، قیر، پارافین و تولیدکننده‌های روانکار، روغن و واحدهای تصفیه‌کنندگان روغن صنعتی و گروهای بانکرینگ یا ترمینال‌های نفتی در قالب این هفت کمیسیون هستند. با این وجود، در این صنف متاسفانه، وضعیت مطلوبی مشاهده نمی‌شود. برخی از سیاست‌های دولت اعضای ما را دچار مشکل کرده است.

بیکاری ۴۰ درصد واحدها و اعضای صنف

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: مهم‌ترین چالش این اتحادیه، قانون پیمان سپاری ارزی است و دولت و کارشناسان مربوطه بدون اخذ نظر از اصناف، بخش خصوصی و حتی اعضای کمیته اقدام ارزی، تصمیماتی را اتخاذ کرده اند که تاثیر بسیار منفی در میزان صادرات اعضاء داشته‌است.

معروف خانی ادامه داد: دولت اقتضائات صنوف مختلف را در قانون‌گذاری‌ها در نظر نگرفته است و سیاستی کلی تعیین کرده که منجر به افت میزان صادرات قیر، هیدروکربن، فرآورده‌های روغنی، پارافین و حتی تولیدات پتروشیمی ها شده‌است و کشور از لحاظ ارزآوری دچار ضرر و زیان شده و بیشترین مشکل اقدامات دولتی و قوانینی است که بدون فکر و مشورت و به صورت آزمون و خطا گرفته و ابلاغ می‌شود.

وی تاکید کرد: این قانون از برج هشتم سال گذشته اعمال شده و صادرات را با افت محسوسی مواجهه کرده‌ است و. قریب به ۴۰ درصد واحدها و اعضای صنف اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، عملا تعطیل شده‌اند.

دولت اقتضائات صنوف مختلف را در قانون‌گذاری‌ها نادیده گرفته است

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، با اشاره به اینکه، بانک مرکزی شرایط مربوط به صنف و صنعت‌ها را در نظر نمی‌گیرد، گفت: هر صنف و صنعتی مانند صنایع فولاد، صنعت نفت، میوه، خشکبار و... باید قانون خاص خود را داشته باشد و اینکه بخواهیم با یک سیاست کلی همه صنایع را مشمول آن کنیم کاملا مشخص است که آثار مخربی دارد.

معروف خانی در ادامه، گفت: بانک مرکزی باید قوانین را اصلاح کند البته به تازگی پذیرفته‌اند که سیاست گذشته صحیح نبوده و از طریق آزمون و خطا نباید کارها را پیش ببرند، اما نوش‌دارو پس از مرگ سهراب بوده و حال پس از ۹ ماه ضرر و زیان صنعت کشور، سعی بر اصلاح آن دارند آنهم در صورتی که عمر دولت و مسئولیت‌شان به این موضوع برسد.

او گفت: با اتخاذ این قوانین عملکرد تولید و صادرکنندگان کاهش یافته که به ضرر کشور است میزان ارزآوری، و مواد اولیه کمتر و از صنایع مادر و مولد کشور هم محروم شده‌ایم.

با تحریم‌ها کنار آمده‌ایم

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: با تحریم‌های بین‌المللی کنار آمده‌ایم به گونه ای که اعضای این صنف در سال گذشته مبلغی به ارزش ۸.۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند، زیرا به واسطه دو دهه حضور در دوران تحریم کاملا به این موضوع سازگاری پیدا کرده و مشکلی بابت صادرات نداریم.

معروف خانی در ادامه اضافه کرد: البته درست است که تحریم هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند اما به هیچ وجه مسیر بسته نشده و مشکل و محدودیتی از باب تحریم نداشته و ماهیت بخش خصوصی که انعطاف‌پذیری و سرعت عملکرد مناسب بوده باعث می‌شود تا مشکلی جز اعمال هزینه بیشتر در میزان رشد و یا کاهش آمار صادرات در این حوزه صورت نپذیرد.

عدم تامین پایدار خوراک پتروشیمی ها

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، اشاره کرد: چالش بعدی نیز موضوع عدم تامین پایدار خوراک و سیاست‌های قیمت‌گذاری خوراک است هم‌چنین موضوع ناترازی انرژی کشور که هم این صنف و هم صنایع بزرگ را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

معروف خانی تصریح کرد: در بخش صنایع کوچک و به خصوص در شهرک‌های صنعتی هفته‌ای یک یا دو روز برق قطع می‌شود که طبیعتا این موضوع آثار منفی خود را در اقتصاد، عملکرد و آمار تولید کشور نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز