خبرگزاری کار ایران

مهمترین نکات خرید ورق سیاه

مهمترین نکات خرید ورق سیاه
کد خبر : ۱۵۰۲۶۶۵

قبل از خرید هر چیزی بهتر است که کمی راجع به آن تحقیق کنید و نکات مختلفی را برای خرید در نظر بگیرید. این موضوع در مورد محصولات فولادی از جمله ورق سیاه نیز صدق می‌کند و قبل از خرید ورق گرم هم بهتر است اطلاعاتی راجع به انواع و کاربرد‌های آن داشته باشید. با مطالعه‌ی راهنمای خرید ورق سیاه می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد این محصول به دست آورید و با بررسی همه جوانب، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم به بررسی ورق سیاه و انواع آن بپردازیم و نکاتی را برای خرید این محصول پرکاربرد بیان کنیم.

ورق سیاه و کاربرد‌های آن

ورق سیاه یکی از شناخته‌شده‌ترین و البته مهم‌ترین فراورده‌های فولادی است که در فرایند نورد گرم تولید می‌شود. کارخانه‌های بسیاری در کشورمان ایران در حال تولید این محصول بسیار پرکاربرد و مهم هستند و آن را به صورت رول یا شیت روانه‌ی بازار می‌کنند. معمولا ورق‌ها با ضخامت کمتر از 10 میلی‌متر به صورت رول شده و بیشتر از این مقدار با شیت‌هایی به طول 6 یا 12 متر روانه‌ی بازار می‌شوند. رول یا شیت بودن تاثیری بر قیمت روز ورق سیاه ندارد و نرخ این محصول با توجه به وزن نهایی تعیین می‌شود.

ورق‌های سیاه را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد: ورق سیاه معمولی، ورق سیاه صنعتی. ورق سیاه معمولی یا گرید st37 انعطاف‌‌پذیر است و از قابلیت جوش پذیری خوبی بهره می‌برد. در مقابل، ورق سیاه صنعتی یا گرید st52 به دلیل داشتن کربن بیشتر، استحکام و مقاومت بالایی دارد و بیشتر برای کاربردهای صنعتی مناسب است. در ادامه به صورت خلاصه به مهم‌ترین کاربردهای ورق سیاه اشاره کرده‌ایم:

  • ساختمان‌سازی: تولید میلگرد، تیرآهن، نبشی و ساخت اسکله‌ها و سازه‌های فلزی
  • خودروسازی: تولید گیربکس، موتور و برخی از بخش‌های بدنه
  • نفت و گاز: ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز و ساخت مخزن‌های تحت فشار
  • صنایع دریایی: ساخت بدنه کشتی‌ها و تجهیزات دریایی
  • تولید لوله: تولید لوله‌های انتقال آب

مهمترین نکات خرید ورق سیاه

5 نکته مهم برای خرید ورق سیاه

اکنون که با ورق گرم و انواع آشنا شدید، در ادامه قصد داریم به بررسی مهم‌ترین نکات خرید ورق سیاه اشاره کنیم.

1. مشخص کردن کاربرد خود

ورق‌های سیاه با گریدهای مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به ویژگی‌های مکانیکی، برای برخی از کاربردها مناسب‌تر هستند. در همین راستا، قبل از خرید بهتر است که نوع کاربرد خود را مشخص کرده و خرید خود را با توجه به آن انجام دهید. مثلا برای کاربردهای ساختمانی، معمولا از ورق ST37 یا A283 استفاده می‌کنند. این در حالی است که برای کاربردهای صنعتی مانند ساخت مخازن تحت فشار، به سراغ ورق ST52 یا A516 می‌روند. به طور کلی، شناخت گریدهای مختلف ورق سیاه و کاربرد آن‌ها ضروری است.

2. مشخص کردن ابعاد و ضخامت

ورق‌های سیاه با ضخامت مختلفی (معمولا از 1 تا 100 میلی‌متر) تولید و به صورت رول یا شیت فابریک روانه‌ی بازار می‌شوند. از این رو، پیش از تهیه‌ی ورق گرم باید به نوع ضخامت و ابعاد محصول نیز توجه کنید. به علاوه، وزن نهایی و در ادامه قیمت ورق سیاه با توجه به ضخامت و ابعاد آن تعیین می‌شود؛ یعنی هر چه ورق سنگین‌تر باشد، مشتریان باید پول بیشتری برای خرید محصول پرداخت کنند.

3. مشخص کردن تولید کننده

کارخانه‌های بسیاری در صنعت تولید فراورده‌های فولادی وجود دارند که تعداد زیادی از آن‌ها در زمینه‌ی ساخت ورق سیاه فعالیت می‌کنند. از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق سیاه در کشور می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، اکسین و کاویان اهواز اشاره کرد. فولاد مبارکه اصفهان روی تولید ورق‌های سیاه با ضخامت پایین تمرکز دارد و دو کارخانه دیگر، بیشتر ورق‌های ضخیم تولید می‌کنند. به علاوه، کارخانه‌های ذکر شده محصول خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا و با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌کنند.

4. توجه به قیمت

یکی دیگر از نکاتی که باید قبل از خرید به آن توجه کنید، قیمت ورق است. نرخ ورق گرم معمولا در نوسان است و هر لحظه امکان دارد که تغییر کند. به علاوه، قیمت این محصول در کارخانه‌های مختلف متفاوت است و هر کارخانه با توجه به کیفیت و میزان عرضه و تقاضا، محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کند. به عنوان مثال، قیمت ورق فولاد گیلان به مراتب ارزان‌تر از قیمت ورق مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است. با این توضیحات، بهتر است که قبل از نهایی کردن خرید خود، قیمت ورق را از کارخانه‌های مختلف استعلام بگیرد تا این محصول را در زمان مناسب و با بهترین نرخ ممکن خریداری کنید.

5. دریافت مشاوره رایگان

یکی دیگر از موارد کمک کننده هنگام خرید ورق سیاه، دریافت مشاوره و کمک گرفتن از کارشناسان این حوزه است. کارشناسان حوزه فولاد با ارائه‌ی اطلاعات کافی و دقیق، این امکان را فراهم می‌کنند تا با خیالی آسوده محصول خود را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره‌ی 54663000-021 تماس بگیرد و راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان واحد بازرگانی تسفا دریافت کنید. تسفا یکی از برترین تامین‌کنندگان آهن آلات در کشور است که می‌تواند ورق سیاه و انواع آهن آلات را برای شما تامین کند.

جمع‌بندی

ورق سیاه، یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که برای کاربردهای مختلفی از صنعت ساختمان گرفته تا ساخت مخزن‌های تحت فشار از آن استفاده می‌شود. اگرچه این محصول پر کاربرد است و آلیاژهای مختلفی از آن تولید می‌شود، قبل از خرید بهتر است به چند نکته مهم از جمله نوع کاربرد، قیمت، نوع تولید کننده، ابعاد و ضخامت محصول توجه کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تا با بودجه‌ای که در اختیار دارید، ورق سیاه متناسب با کاربرد خود را خریداری کنید. همچنین با شماره‌گیری 54663000-021 می‌توانید اطلاعات جزئی‌تر و راهنمایی‌های بیشتری را در رابطه با انواع ورق سیاه و قیمت آهن آلات به دست آورید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز