در گفتوگو با ایلنا عنوان شد:
سرمایه گذاری کلان ترکمنها برای توسعه سیستم حمل و نقلی/ حمل ریلی کالا از سرخس به چین
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: بازرگانان ایرانی در تجارت با ترکمنستان و استفاده از مسیر ترانزیت ترکمنستان تمایل دارند که از ماشینهای ترکمنی به جای ماشینهای ایرانی استفاده کنند دلیل آن هم این است که حمل کالا در سیستم حمل و نقل ترکمنستان نسبت به ایران ارزانتر و باکیفیتتر است و این امر از آنجا حاصل شده که دولت ترکمنستان از دو دهه پیش سیاست ارتقای زیرساختهای حمل و نقل خود را آغاز کرده است
رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا از تهدید بالقوه سیستم حمل و نقل ترکمنستان برای ایران خبر داد و گفت: بازرگانان ایرانی در تجارت با ترکمنستان و استفاده از مسیر ترانزیت ترکمنستان تمایل دارند که از ماشینهای ترکمنی به جای ماشینهای ایرانی استفاده کنند دلیل آن هم این است که حمل کالا در سیستم حمل و نقل ترکمنستان نسبت به ایران ارزانتر و باکیفیتتر است و این امر از آنجا حاصل شده که دولت ترکمنستان از دو دهه پیش سیاست ارتقای زیرساختهای حمل و نقل خود را آغاز کرده است و اتخاذ این سیاست از این رو در ترکمنستان موردتوجه قرار گرفته که این کشور متوجه موقعیت خود در مسیر ترانزیت کالا به کشورهای سیآیاس شده و بنابراین بر توسعه حمل ریلی، جادهای و هوایی خود سرمایهگذاری کرده است.
وی افزود: تداوم این رویه و افزایش تقاضا برای حمل کالاهای ایرانی توسط کامیونهای ترکمن در سالهای آینده شرایط سختی را برای صنعت حمل و نقل در ایران رقم خواهد زد زیرا ترکمنستان عزم خود را جزم کرده تا بهترین کیفیت حمل و نقل را با کمترین قیمت در اختیار بازرگانان منطقه قرار دهد و از جایگاه خود در ترانزیت کالا به سیآیاس با توجه به مرزهای گوناگونی که دارد نهایت بهره را ببرد.
بهرامی خاطرنشان کرد: عامل دیگری که به ترغیب بازرگانان ایرانی برای حمل بار توسط ناوگان حمل و نقل ترکمنستان انجامیده نو بودن ماشینهای فعال در ناوگان است در حالی که در ناوگان حمل و نقل بینالمللی ایران ماشینهایی مشغول به حمل هستند که عمر آنها به سه تا چهار دهه میرسد، ناوگان فرسوده است و نوسازی آن گران تمام میشود تا جایی که تعویض تایر یک ماشین باری هزینه گرافی را به مالک آن تحمیل میکند.
وی از ترکمنستان به عنوان مسیر ترانزیت کالاهای ایرانی به کشورهای شرق دریای خزر یاد کرد و گفت: گاه حتی در ترانزیت کالا به افغانستان هم این مسیر به کار میآید هر چند ما با افغانستان مرز مشترک داریم، ترکمنستان همچنین در ترانزیت کالا از ایران به چین نیز کاربرد دارد و حمل ریلی کالا از سرخس به چین برقرار است.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان تصریح کرد: در چنین شرایطی این انتظار وجود دارد که دولت متوجه موقعیت شرکتهای حمل و نقل ایرانی در فضای رقابتآمیز جهانی باشد و تسهیلاتی فراهم آورد که آنها بتوانند خود را با همتایان بینالمللیشان همگام کنند با توجه به اینکه انتقال بار از ایران به ترکمنستان از چندین مرز خاکی از قبیل اینچهبرون، باجگیران، لطفآباد و سرخس انجام میشود و امکان انتقال بار از مسیر آبی به واسطه بندر امیرآباد نیز وجود دارد.
بهرامی در ادامه شرحی از آخرین وضعیت تجارت دو کشور ارائه و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات ایران به ترکمنستان به ۴۴۰ میلیون دلار و در مقابل ارزش واردات ایران از این کشور به ۴۰ میلیون دلار رسید و پیشبینی میشود وزن و ارزش صادرات ایران به ترکمنستان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد و البته افزایش واردات ایرانیها از ترکمنستان میتواند افزایش صادرات ما به این کشور را نیز در پی داشته باشد.
وی از بازار گرم مواد غذایی و مصالح ساختمانی ایران در ترکمنستان خبر داد و بیان کرد: هر چند بیشتر همکاریهای اقتصادی بین ایرانیها و ترکمنها شامل فعالیتهای تجاری میشود اما اگر قوانین دو کشور بهروز شود بستر مناسب برای افزایش سرمایهگذاری ایرانی در این کشور بیش از پیش فراهم میآید.