در نشست همافزایی مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور مطرح شد؛
لزوم ایجاد طوفان فکری و اجرایی در حوزه آگاهیبخشی و اطلاعرسانی

نشست همافزایی مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور به میزبانی شرکت آب منطقهای فارس و با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو و شرکت مدیریت آب ایران، در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایلنا از البرز، عباسعلی کیخایی، مدیرکل امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران در این نشست با قدردانی از میزبانی شرکت آب منطقهای فارس، الزامات و تکالیف مرتبط با اثربخشی فعالیتهای حوزه روابط عمومی در بخش آب را متذکر شد.
وی با اشاره به شرایط خاص کشور در زمینه منابع آب، گفت: با توجه به ناترازیهای موجود در این حوزه، روابط عمومی فارغ از اقدامات نمایشی باید به دنبال شفافسازی فعالیتها، در راستای تامین آب پایدار از گذشته تاکنون باشد.
کیخایی گفت: ضروری است تلاش بیشتری برای ارتقاء آگاهیها و ارائه آمارها و اطلاعات صحیح به گروههای هدف برای همراه کردن مردم در مدیریت منابع آب صورت گیرد.
وی افزود: بیتردید مردم ایران جزو آگاهترین شهروندان نسبت به مبحث آب هستند اما برای همراه شدن آنان با مباحث مدیریتی نیازمند تلاش بیشتر و تدوین و اجرای راهکارهای اثربخش هستیم.
کیخایی تاکید کرد: استفاده موثر از ظرفیتهای رسانهای غیررسمی در کنار به کارگیری پتانسیلهای بسیار مهم رسانههای رسمی با هدف اطلاعرسانی و آگاهی بخشی، موضوعی بسیار مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد. از این روی ما باید به دنبال ایجاد یک طوفان فکری و اجرایی در حوزه روابط عمومی باشیم.
تغییرات اقلیمی مورد توجه قرار گیرد
سیاوش پدری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقهای فارس، سیاوش بدری، نیز در بخش دیگری از این نشست به بررسی وضعیت منابع آب این استان پرداخت و از کاهش وابستگی به منابع زیرزمینی در چهل و شش سال گذشته خبر داد.
بدری اشاره کرد که در گذشته بیش از 80 درصد نیاز آبی از منابع زیرسطحی تأمین میشد که به افت سطح آب منجر میشد. با راهاندازی خط دوم آبرسانی از سد درودزن، 30 درصد نیاز آب شرب و بهداشت از منابع سطحی تأمین میشود.
وی برگزاری گردهمایی مدیران روابط عمومی آب منطقهای را اقدامی اساسی برای ارتقاء آگاهی مردم در مدیریت مصرف آب دانست.
آگاهی صحیح به مدیریت مصرف کمک می کند
غلامحسین مقیمی اسفندآبادی مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت نیرو، نیز تأکید کرد که برای تغییر رفتار شهروندان در مصرف آب و برق، باید آگاهی آنان از قیمت واقعی این منابع اصلاح شود.
مقیمی به اهمیت اقتصاد آب اشاره کرد و گفت که آگاهی صحیح مردم میتواند به مدیریت مصرف کمک کند.
وی همچنین بر تعاملات وزارت نیرو با سایر وزارتخانهها و برگزاری نشستهای هماندیشی مدیران روابط عمومی تأکید کرد تا راهکارهای مؤثر متناسب با اقلیمهای مختلف تدوین شود.
این مسئول بر لزوم استفاده از مشاوران متخصص برای تهیه و انتشار پیامهای روابط عمومی تأکید کرد و گفت که این رویکرد میتواند به اثربخشی بیشتر اطلاعرسانی کمک کند.
ضرورت تغییر در روشهای اطلاعرسانی
امیر جعفریزاده؛ معاون مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت نیرو در بخشی دیگر از این نشست به بحران تأمین آب سالم و پایدار در جهان اشاره کرد و گفت که این موضوع به تهدیدی جدی تبدیل شده است.
وی تاکید کرد که به رغم مشکلات آب، توجه افکار عمومی بیشتر به انرژی برق معطوف شده و تغییرات اقلیمی به طور جدی مورد توجه قرار نمیگیرد.
جعفریزاده روابط عمومی را خط مقدم ارتباط با افکار عمومی دانست و بر ضرورت تغییر در روشهای اطلاعرسانی تأکید کرد.
در ادامه، معاون مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت نیرو، به راهکارهای اجرایی برای تحول در اطلاعرسانی پرداخت و از تدوین تقویم صنعت آب و برق به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس وزارت نیرو و تقویت توان نیروی انسانی و تجهیزاتی در روابط عمومیها به عنوان برنامههای مهم یاد کرد.
استفاده از ظرفیتهای رسانهای برای انعکاس مشکلات حوزه آب
محمدمهدی شریفی، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس نیز به بیان دیدگاهها و تجارب خود در حوزه اطلاعرسانی پرداخت.
وی تغییرات در مدیریت روابط عمومی را نشانهای از آیندهای بهتر دانست و بر لزوم استفاده از راهکارهای نوین برای مواجهه با جامعهای که اطلاعات بیشتری دارد، تأکید کرد.
شریفی استفاده از ظرفیتهای رسانهای را برای شفافسازی مشکلات حوزه آب ضروری دانست و اشاره کرد که برای تغییر رفتار شهروندان، باید نگرش و آگاهی آنان تغییر کند.
وی در پایان بر اهمیت بهرهگیری از بسترهای رسانهای نوین به عنوان مهمترین راهکار تأکید کرد.