خبرگزاری کار ایران

یادداشت/

توسعه صنعت گردشگری به جای صنعت کشاورزی

توسعه صنعت گردشگری به جای صنعت کشاورزی
کد خبر : ۱۵۰۴۷۰۲

حمید عشایری (فعالان محیط زیست) در یادداشتی نوشت: مردم با اندک امیدی برای بهبود وضعیت اسفبار محیط زیست کشور پای صندوق های رای آمدند برای ایرانی بهتر از ایران موجود و اینک همه انتظار دارند تا مسعود پزشکیان به عنوان منتخب مردم نهایت تلاش خود را برای بهبود محیط زیست کشور بکار ببندد.

با توجه به موقعیت سرزمین ایران که سراسر کوه و دشت (لم یزرع) و دره است، استفاده از چشمه ها و رودها که ای بسا فصلی هستند بسیار محدود بوده و بر همین اساس ساکنان ایران زمین از دیر باز در مورد حفظ محیط زیست و پاکیزه نگهداشتن آن تاکید فراوان می کردند. چنانچه این نوع نگاه به طبیعت در کتاب های دینی و اخلاقی باستانی به فراوانی اشاره شده است. چنانچه در روایات مزدیسنا می بینیم که به حفر نهر و قنات و هدایت آب، اشاره های  فراوانی شده و یا توصیه می شوده " فقط در کنار رودهای بزرگ ساکن نشوید، دور شوید، و زمین خشک را آباد کنید.

امروزه به درستی مشاهده می کنیم کشورهایی که توانستند کنترل آب و پساب را بدست بگیرند توانسته اند در سایر حوزه ها نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای بدست آورند.

امروز ایران در شرایطی به سر می برد که بی آبی  امان مرد را بریده و پسماندهای شهری و صنعتی و فاضلابی که مکررا وارد رودخانه ها و دریاها می‌شوند،  علاوه بر آلوده کردن محیط زندگی، از دیگر سو طبیعت سبز و جنگل ها را دچار بحران کرده  تا جایی که فقط اسمی از آنها باقی مانده و گونه های مختلف جانوری و گیاهی در معرض نابودی کامل قرار دارند و بدون شک رفع  این مشکلات نمی تواند به تنهایی  توسط مسعود پزشکیان و  تیم دولت وی انجام شود، اما می شود با آینده نگری و طراحی برنامه ای بلند مدت و ایجاد کارگاه های آموزشی در مدارس و دانشگاه ها و همچنین با ایجاد سازمان های مرتبط و انتخاب افراد مشارکت جو آینده ای روشن در قبال محیط زیست ترسیم کنند.

یکی از  راه حل های رفع مشکل کم آبی و بی آبی در شهرها این است که برداشت آب از رودخانه ها و دریاچه ها  و همچنین برداشت آب از سفره های زیر زمینی را کاهش داد. ایجاد سیستم های آبیاری قطره ای و جایگزین کردن صنعت گردشگری به جای کشاورزی بهترین راهکار است.

سالانه میلیون ها تن پسماند به روش های سنتی دفن و یا در طبیعت رها سازی شده  و شیرآبه های آنها وارد منابع آبی  می‌شوند که خود موجب بروز انواع بیماری ها و آلودگی سفره های آب زیرزمینی می شود و این در حالی است که در جهان امروز  صنعتی به نام طلای سیاه یا همان بازیافت پسماند پا گرفته، که در کشورما می‌تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار و قانون مند برای ده ها هزار نفر شود.

فاضلاب به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد منابع آبی کشورمان شده و ضمن آلوده کردن محیط زیست، سلامت منابع غذایی ما نیز به خطر افتاده است،  این در حالی است که با تصفیه همین فاضلاب و استفاده از آن برای صنایع کشاورزی و فضای سبز شهری هم کاهش استفاده از آب شرب را در پی خواهد داشت. هم حجم آلودگی زیست محیطی پیرامونی آن کاهش خواهد یافت و هم باعث رشد صنایع کشاورزی و ... خواهد شد. و دیگر نیازی به احداث کارخانجات آب شیرین کن و انتقال آب از دریاها به فلات مرکزی نیز که هر یک خود یک بحران محیط زیستی است، نخواهیم داشت.

ایران ما به کشور چهار فصل مشهور بوده است که بدون شک وجود جنگل های هیرکانی در تالاب های مختلف، گونه های مختلف گیاهی و جانوران کم یاب در چهار فصل بودن آن نقش اصلی را ایفا کرده‌اند اما در این سالها نسل همه آنها رو به نابودی رفته و یا نابود شده‌اند.

نتیجه پایانی اینکه همانگونه که در بالا اشاره شد قطعا رفع این معضلات بدون مشارکت و همکاری مردم میسر نخواهد بود اما انتظار ما این است که رئیس جمهور منتخب فضا را برای حضور فعالان و نخبگان دلسوز عرضه محیط زیست و گردشگری  برای بهبود شرایط بازگشایی کند با استفاده از مدیران توانمند و شایسته فضا را برای مشارکت مردم بهبود بخشد.

با توسعه محیط زیست شاهد گسترش صنعت گردشگری نیز خواهیم بود و با اصلاح روش های کشاورزی نیز ضمن کاهش مصرف آب شاهد رشد این صنعت خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز