خبرگزاری کار ایران

ثبت ۱۸ آئین عاشورایی گیلان در فهرست میراث ملی

ثبت ۱۸ آئین عاشورایی گیلان در فهرست میراث ملی
کد خبر : ۱۵۰۲۳۲۸

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: از ۱۰۰ آیین عاشورایی گیلان ۱۸ آئین در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی گفت: مراسم تعزیه استان، تعزیه در دیلمان، علم واچینی، محرم در باور‌ها و آیین‌های مردم و تعزیه در ضیابر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور در حوزه عاشورا ثبت شده است.

وی افزود: همچنین مراسم تاسوعای آقا سیدشرف شاه دارسرا، مراسم تشت برکرده (تشت گذاری) اسالم، مراسم چهل منبر، هف کوگاه گیلان، نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، مراسم کرب زنی در لاهیجان، آئین یازدهم محرم در رودبنه، مراسم علم بندی روستای فوشازده آستانه اشرفیه، صبح عزا (صبح اذان) در شهرستان شفت، آیین زار زار شهرستان رودسر و آیین سنتی عَلَم جوش (عَلَم جوشَه، عَلَم پَرَه) آستارا و باور‌های مربوط به آن از دیگر آیین‌های محرم در گیلان است که در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است.

ولی جهانی با بیان اینکه مراسم تعزیه در دهه اول محرم در رشت برگزار می‌شود، اضافه کرد: مراسم مجمع بران «مجمه بران» روستای نوده پسیخان هم از دیگر آئین‌های عاشورایی گیلان است که ماه محرم در استان برگزار می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: میراث ناملموس عاشورایی، در زمره مهمترین آیین‌های فرهنگی - اسلامی استان است که در عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله حسین (ع) شکل گرفته و تداوم یافته واقعه عظیم کربلا و روایت‌های سوزناک آن را روایت می‌کنند.

وی همچنین از آمادگی بیش از ۳ هزار واحد گردشگری در گیلان برای میزبانی از گردشگران مذهبی در ماه محرم و ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها خبر داد و افزود: آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری کارشناسان تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با توجه به آغاز برگزاری مراسم آئینی محرم در گیلان، برای حفظ حرمت این ایام، هیچ گونه برنامه موسیقی در مراکز گردشگری استان اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز