خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دامپزشکی استان البرز:

طرح تشدید نظارت فرآورده‌های دامی در ایام نوروز و ماه رمضان با جدیت انجام می‌شود

طرح تشدید نظارت فرآورده‌های دامی در ایام نوروز و ماه رمضان با جدیت انجام می‌شود
کد خبر : ۱۴۵۴۷۶۱

مدیر کل دامپزشکی استان البرز از اجرای طرح تشدید نظارت فرآورده‌های دامی که در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان پیش رو برگزار خواهد شد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علیرضا رفیعی پور امروز در نشست خبری که با موضوع «طرح تشدید نظارت فرآورده‌های دامی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان» برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۵٠درصد بیماریهای انسانی، منشأ بیماریهای حوزه دام است که به ویژه به صورت خوراک منجر به بروز بیماری در انسان خواهد شد.

وی با عنوان اینکه ٣٧٠ مرکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی در استان البرز فعال است، افزود: طی یکسال اخیر ۵۶٠ هزار تن شیر، ۴۴هزار تن مرغ، ۴۵٠ تن گوشت قرمز، ٢هزار و ٣٩٠ تن دام سبک به عنوان فرآورده‌های خام دامی در استان البرز تولید و عرضه شد. 

این مسئول استانی با اشاره به ٢هزار و ٢۶٠ تن تولید روزانه خوراک دام در البرز، ادامه داد: خوراک دام، خط مقدم نظارت دامپزشکی است چراکه اگر خوراک دام سالم باشد، انتظار محصولات دامی سالم دور از انتظار نیست.

رفیعی پور با یادآوری نظارت نوروز سال جاری که از ١٩ اسفند سال ١۴٠١ شروع و تا ٢٢ فروردین امسال ادامه داشت، تصریح کرد: طی مدت ذکر شده، ۴۴ نفر نیروی بازرس که حدود یک چهارم نیروی انسانی دامپزشکی البرز را تشکیل می‌دهند با ١٨ اکیپ ثابت و ١۶ اکیپ سیار در مدت زمان ذکر شده مسئولیت نظارت فرآورده‌های دامی خام البرز را در ایام نوروز ١۴٠٢، عهده دار بودند.

وی در ارتباط با نتیجه نظارت دامپزشکی در ایام نوروز گذشته در البرز گفت:در این مدت،۵هزار و۴٩١ بازدید از مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی انجام شد و از ۴٧ مورد مشکوک، نمونه برداری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی البرز اضافه کرد: از ١٣هزار و ۵٠٠ کیلوگرم فرآورده‌های دامی ضبط شده، حدود ۴ هزار و ٨٠٠ کیلوگرم معدوم شد.

این مسئول با اشاره به نظارت دامپزشکی که به صورت سالانه و مداوم دنبال می‌شود، گفت: طی یکسال اخیر ٢١٣ هزار دام و ١٧ میلیون قطعه طیور کشتار شد که از تولید فرآورده های دامی این کشتار، ٩١هزار کیلوگرم معدوم شد. بر حسب هر کیلو مصرف ٢٠ نفر، معدوم شدن ٩١هزار کیلوگرم سهم قابل توجهی از خوراک مردم خواهد بود که بنابر دلایل بهداشتی و نداشتن سلامت لازم به اجبار باید از بین برود.

رفیعی پور با اشاره به ارجاع ٣۵١ مورد تخلف مواد غذایی طی یکسال اخیر به مراجع قضایی، اضافه کرد: بابت جابجایی و حمل و نقل بهداشتی فرآورده‌های دامی به تعداد ٨هزار و ٣٠٠ فقره مجوز حمل از محل تولید تا محل عرضه طی سال جاری صادر شد.

این مسئول استانی تاکید کرد: در نوروز و ایام ماه رمضان که در پیش روست نیز طرح تشدید نظارت فرآورده‌های دامی طبق سال قبل با جدیت انجام خواهد شد و برای کمک به این نظارت، مردم نیز می‌توانند علاوه بر دقت در خرید محصولات دامی، مواردی که بدون رعایت ضوابط بهداشت و سلامت عرضه می‌شود را با شماره تماس ١۵١٢ به صورت شبانه روزی گزارش کرده و از موارد تخلف عرضه فرآورده های دامی که از نظر ظاهر محصول، مشکل دارند به مسئولان ذیربط اطلاع رسانی کنند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر تاثیر پخت و پز و حرارت بر فرآورده‌های دامی خام که دچار انگل هستند، تاکید کرد که انگل های گوشت و عوامل بیماری زا یکی از مهمترین حساسیت‌های، سازمان دامپزشکی است.

رفیعی پور ادامه داد: بعضی عوامل بیماری زا، هوازی و برخی غیر هوازی هستند. اغلب عوامل بی هوازی آنقدر مقاوم است که در عمق محصولات خام دامی زنده می‌ماند و از خودشان محافظت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز توضیح داد: برخی مواد غذایی کنسرو شده تولید سم مهلکی به نام توکسین می‌کند که با هیچ درجه حرارتی از بین نمی‌رود. 

وی گفت: میکروب سیاه زخم که بیماری مشترک انسان و حیوان است، قادر است ٣ تا ۵ سال در خاک زنده بماند لذا به محض نفوذ به بدن دام می‌تواند منجر به بیماری خطرناک سیاه زخم شود.

انتهای پیام/
معصومه امین زاده
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز