خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

نظارت بر شوراهای شهر و روستا ناکافی است/ شوراها و شهرداری‌ها به تکالیف خود عمل نمی‌کنند

نظارت بر شوراهای شهر و روستا ناکافی است/ شوراها و شهرداری‌ها به تکالیف خود عمل نمی‌کنند
کد خبر : ۱۵۸۱۷۵۳

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ باید به‌روز شوند تا بازدارنده باشند. وقتی جرایم بازدارنده نباشند، حالت درآمدزایی برای شهرداری پیدا می‌کنند.

«علی اصغر نخعی‌راد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جرائم دریافتی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم کمیسیون از تخلفات کسب درآمد می‌کند. کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز چیزی مثل دادگستری است؛ یک قاضی و چند عضو دارد. در دادگستری هم گاه متخلفین را جریمه می‌کنیم و گاه به زندان می‌فرستیم. در اینجا هم کمیسیون ماده ۱۰۰ یا جریمه می‌کند یا حکم قلع می‌دهد، اما جرائم باید بازدارنده باشند.

نخعی‌راد افزود: اگر جرائم بازدارندگی نداشته باشند، حکم کسب درآمد را پیدا می‌کنند، زیرا در مورادی باید حکم قلع داد و نمی‌توان جریمه اخذ کرد، اما گاه قلع ضرورت ندارد و قانون، جریمه را پیش‌بینی کرده است. این جرائم باید به‌روز شوند تا بازدارنده باشند. وقتی جرایم بازدارنده نباشند، حالت درآمدزایی برای شهرداری پیدا می‌کنند.

وی جرائم فعلی را بازدارنده ندانست و اضافه کرد: برابر با قانون، شوراهای اسلامی شهر باید هر سال ارزش معاملاتی ساختمان را مطابق وضع موجود شهر تعیین کنند. اگر شورای اسلامی شهر و شهرداری به تکلیف خود عمل نمی‌کنند، وزارت کشور و دیگران باید بر آن‌ها نظات داشته باشند تا این وظیفه را انجام دهند. آن زمان است که بازدارندگی کمیسیون ماده ۱۰۰ درست خواهد شد. گرچه من با این‌که در قانون شهرداری‌ها و این وضعیت کمیسیون بازنگری شود موافقم. اما بخشی از مشکل از این‌جا است که شوراهای شهر و شهرداری‌ها به تکلیف عمل نمی‌کنند. اگر به تکلیف عمل کنند قانون قابلیت خوبی دارد.

نخعی راد در خصوص تخلفات مالی در مدیریت شهری استان‌ها و بازداشت مکرر اعضاء این نهاد در سال جاری، توجه به تعداد بالای افراد شاغل در شهرداری و شورای شهر را ضروری دانست و اظهار کرد: مثلاً ما ۱۲۰ هزار نفر عضو شورای شهر و روستا داریم. اگر ۱ درصد از این افراد خطا کنند، برابر با هزار و ۲۰۰ نفر می‌شود. یک درصد که دیگر چیز دور از ذهنی نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ما در انتخابات شوراها نقصی داریم و آن این است که نظارت را به‌خوبی انتخابات مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری نداریم. در آن‌جا شورای نگهبان نظارت خیلی خوبی بر کار دارد و نهاد ثابتی است که این کار را انجام می‌دهد، اما نظارت شورای اسلامی شهر در دست مجلس شورای اسلامی است. نمایندگانی که عضو ناظر می‌شوند هر دوره تغییر می‌کنند و نمی‌توانند سیاست مدونی بگذارند. ما قدری هم از این جهت ضعف داریم. یعنی ما نظارت ابتدایی خوبی برای اعضای شورای شهر نداریم. این‌ها باید از فیلتر سلامت و اعتماد عبور کنند.

نخعی راد تصریح کرد: از آن‌جا که مردم با افراد آشنایی ندارند، وقتی ما اعلام می‌کنیم که این افراد کاندیدا هستند و می‌توانید به ایشان رأی دهید، مردم با اعتماد بر تأیید هیئت اجرایی و هیئت نظارت، به هر که بپسندند رای می‌دهند. اینجا هم ما نقصی داریم که باید این کار را در جای مناسبی به شورای نگهبان واگذار کنیم. (که البته شورای نگهبان قبول نمی‌کند.) ما اینجا نقیصه‌ای داریم که نظارتمان خوب نیست.

وی در پایان گفت: در عین حال، بخشی از تخلفات که ناشی از شورای شهر یا عدم نظارت شورای شهر بر شهردار است به دلیل حجم زیاد شوراها و افراد و شهرداری‌ها طبیعی است. بخشی دیگر نیز، نیازمند نظارت نهادهای دیگری علاوه بر شورای شهر، مانند وزارت کشور بر شهرداری‌ها است. آن‌ها هم باید به وظایف خود عمل کنند که این مسئله کمتر شود. اما در عین حال، تعداد زیاد این شوراها و شهرداری‌ها موجب شده که موقع شمردن تخلف‌ها آمار می‌گیریم و آمار زیاد می‌شود. در حالی که نسبت به شهرها و روستاها و دهیاری‌هایی که در کشور داریم آمار زیادی نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز